AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #21 Skrevet 7. mars 2018 På 5.3.2018 den 10.37, AnonymBruker skrev: TS her Det jeg er mest redd for er kanskje sexen hehe. Vil ha sex før jeg gifter meg. Anonymkode: 8c1d1...0b2 Spørr ham om hans syn på det.. Anonymkode: db505...0ea
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #22 Skrevet 7. mars 2018 Ville spurt ham grundig ut! På en nysgjerrig og respektfull måte, såklart. Jeg er vokst opp i et kristent hjem og da jeg var yngre trodde jeg at "kristen" var et kvalitetsstempel. Som om alle kristne var ok mennesker. Slik er det ikke! Kristne er like forskjellige som alle andre, noen er rett og slett dårlige mennesker selv om de er "gode kristne" ifølge sin form for kristendom. Ville vært veldig obs på bl.a. disse tingene: Hvordan han tenker om mennesker som ikke er kristne/tilhører akkurat den retningen han tror på. Hvordan han tenker om deg som ikke er så veldig kristen, om at du har hatt sex før(?), osv. Tenker han at du er uren og "skadet" om du har hatt sex? Det er jo en ærlig sak om han selv vil spare seg til ekteskapet, men han skal IKKE få deg til å tro at det er noe galt med deg om du ikke har ventet. Standpunkt mtp. abort, homofili, kvinnelige prester, skilsmisse/gjengifte, osv. Har han venner som ikke er kristne? Tenker han at mannen er familiens overhodet? Og alt det andre som det medfører av konsekvenser for deg, for familien, etc. Hvordan ville eventuelle barn blitt oppdratt? Ville de fått lov til å omgås ikkekristne? Har mye større tro på folk som lever etter Jesu eksempel enn dem som tviholder på gammeltestamentlige regler. Jesu budskap handler jo om radikal nestekjærlighet og nåde, ikke regelrytteri og om man spiser svin og skalldyr. Anonymkode: 1a0b1...316
Duftavsommerregn Skrevet 7. mars 2018 #23 Skrevet 7. mars 2018 På 5.3.2018 den 11.27, AnonymBruker skrev: Det finnes to ulike typer kristne mennesker. De konservative og de liberale. De konservative tror på bibelen og lever etter dets normer og verdier. Mens de liberale ikke gjør det. De lever som ateister og andre som ikke tror. For dem er kristendommen ikke alvor på samme måte som for en konservativ kristen. En konservativ kristen er en som er født på nytt og som tar troen på alvor. Man praktiserer ikke sex utenfor ekteskapet, abort er galt, og man praktiserer ikke en homoseksuell legning om man er homofil. Dette er helt feil, den andre typen kristne du sikter til er faktisk ikke kristne. Du generaliserer for mye her. Nå sier ikke Bibelen alt om hva du skal gjøre hele tiden, det er lovbasert livsstil som faktisk strider mot kristne prinsipper. Selvfølgelig har en kristen sine prinsipper de følger, men alt ned til detaljer om hvordan de lever sine liv, ja det kan variere enormt. Noen av de sakene du nevner er helt klart helt grunnleggende kristne verdier, som sier noe om personen er kristen eller ikke. Men skal du klare å skille på dette så må du nesten være kristen selv, ellers er det umulig. Altså ha lest skriften og vite hva den sier. Jeg selv har aldri hatt en eneste negativ opplevelse av noe kristen menneske. Jeg har selv min tro, uten at jeg flagger den høyt ovenfor mennesker som ikke vil høre. Men et felles verdigrunnlag er ekstremt viktig i et forhold, og er du selv ikke kristen, så vil ikke en kristen velge en slik person som partner uansett. Men for en kristen er det jo slik at det holder at du bekjenner din tro på Jesus, og etterlever dette så godt som du kan, uten at man krever at man skal følge et sett av leveregler som ikke det er belegg i Bibelen for, men som er menneskeskapt. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #24 Skrevet 7. mars 2018 På 5.3.2018 den 10.27, AnonymBruker skrev: Hæ? Jeg er ugift, kristen med flere barn og onanerer! Dummeste jeg har hørt! Anonymkode: de22b...9c8 Dummeste du har hørt? Lever du slik du skriver her, vil jeg påstå at du ikke er kristen. Kanskje du tror, men et kristent liv lever du ikke, så hvorfor gå rundt og si at du kristen, når du lever slik en kristen ikke skal leve? Anonymkode: f834f...c69
Gjest Minesveiper Skrevet 7. mars 2018 #25 Skrevet 7. mars 2018 (endret) Noen av de fineste menneskene jeg kjenner er kristne. Selv har jeg datet en dame som var "personlig kristen", og min erfaring med kristne damer generelt er at de er som regel er skikkelige og gjennomførte mennesker. Da slipper man i større grad enkelte av problemene i dagens datingkultur som for eksempel multidating fordi damene bare er mer konservative. Selv ligger jo mine verdier tett opp til de kristne verdiene bortsett fra at jeg er noe mer liberal i enkelte av verdispørsmålene. Grunnen til at jeg aktivt ikke går inn for å finne en Kristen dame er fordi jeg ikke tror på Gud, og jeg tror det kunne blitt et problem senere i et eventuelt forhold. Jeg sa en gang til en annen kristen dame jeg hadde en spøkende og flørtende tone med: "Vi skal bare ikke bare ta å bli sammen vi da?" Hennes svar til det var: "Nei, det går ikke fordi vi kan aldri være sammen for alltid i himmelen" siden jeg ikke tror på Gud. Jeg vet ikke helt jeg, det noe rart når man har så forskjellig oppfattelse av virkeligheten. Endret 7. mars 2018 av Minesveiper
Duftavsommerregn Skrevet 7. mars 2018 #26 Skrevet 7. mars 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dummeste du har hørt? Lever du slik du skriver her, vil jeg påstå at du ikke er kristen. Kanskje du tror, men et kristent liv lever du ikke, så hvorfor gå rundt og si at du kristen, når du lever slik en kristen ikke skal leve? Nei det er du som ikke vet hva du snakker om, du kjenner ikke til historien om Onan i det gamle testamentet overhodet. Det var ikke "runking" han bedrev. Les historien i Bibelen om Onan og de handlingene han foretok seg. Du finner dette i en nettbibel om du søker på ordet "onan". For det er derfra det uttrykket faktisk kommer fra. Bevare meg vel, komme med slike bastante holdninger uten å ha den fjerneste anelse om hva du snakker om er direkte patetisk.
Duftavsommerregn Skrevet 7. mars 2018 #27 Skrevet 7. mars 2018 10 minutter siden, Minesveiper skrev: eg vet ikke helt jeg, det noe rart når man har så forskjellig oppfattelse av virkeligheten. Dette handler om tro, ikke virkeligheten. Hva som skjer bak død og grav handler om å tro. Om en kristen har rett er virkeligheten den lengste tiden i et menneske sin eksistens, nemlig evigheten.Men som du sier, uten et felles syn på dette vil det aldri fungere.
Gjest Sjokoladeknask Skrevet 7. mars 2018 #28 Skrevet 7. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lever du slik du skriver her, vil jeg påstå at du ikke er kristen. Kanskje du tror, men et kristent liv lever du ikke, så hvorfor gå rundt og si at du kristen, når du lever slik en kristen ikke skal leve? Anonymkode: f834f...c69 Jeg er samboer med en muslimsk mann, og har kristen familiebakgrunn i tillegg til å ha studert kristendom ved en høyere utdanningsinstitusjon. Likevel vil jeg kalle meg kristen. Akkurat nå, Minesveiper skrev: Hennes svar til det var: "Nei, det går ikke fordi vi kan aldri være sammen for alltid i himmelen" siden jeg ikke tror på Gud. Jeg vet ikke helt jeg, det noe rart når man har så forskjellig oppfattelse av virkeligheten. «Oh God» Sære folk finner man i alle religioner.
Duftavsommerregn Skrevet 7. mars 2018 #29 Skrevet 7. mars 2018 2 minutter siden, Sjokoladeknask skrev: Jeg er samboer med en muslimsk mann, og har kristen familiebakgrunn i tillegg til å ha studert kristendom ved en høyere utdanningsinstitusjon. Likevel vil jeg kalle meg kristen. At du har studert kristendom gjør deg ikke til en kristen, at du kommer fra en kristen familiebakgrunn gjør deg ikke til en kristen, at du kaller deg kristen gjør deg heller ikke til en kristen. Tror du på Jesus kristus som din frelser og gud ? Tror du på Bibelen som som Guds ord ? Det avgjør om du er en kristen eller ikke. Neppe vil jeg anta, for da hadde du ikke valgt en partner med et helt annet religiøst syn, som benekter at Jesus er guds sønn, og reduserer han til en profet. Bare sier dette fordi det kommer opp i denne debatten.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #30 Skrevet 7. mars 2018 6 minutter siden, Duftavsommerregn skrev: Nei det er du som ikke vet hva du snakker om, du kjenner ikke til historien om Onan i det gamle testamentet overhodet. Det var ikke "runking" han bedrev. Les historien i Bibelen om Onan og de handlingene han foretok seg. Du finner dette i en nettbibel om du søker på ordet "onan". For det er derfra det uttrykket faktisk kommer fra. Bevare meg vel, komme med slike bastante holdninger uten å ha den fjerneste anelse om hva du snakker om er direkte patetisk. Det er direkte latterlig å påstå at en er kristen, men å ikke bry seg om Jesus og innholdet i bibelen. Det handler ikke om at du skal leve etter strenger regler, men er du troende VIL du faktisk ikke gjøre slike ting. En kan jo gjerne TRO at en er kristen, men en er ikke det om man lever slik. Det du skriver her, er det latterligste jeg noen gang har lest. Bibelen beskrev hvordan samfunnet var og hvordan menneskene levde, det betyr ikke at man skal leve som de "syndige" gjorde. Du skal følge Jesus og hans bud. Anonymkode: f834f...c69
Duftavsommerregn Skrevet 7. mars 2018 #31 Skrevet 7. mars 2018 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er direkte latterlig å påstå at en er kristen, men å ikke bry seg om Jesus og innholdet i bibelen. Det handler ikke om at du skal leve etter strenger regler, men er du troende VIL du faktisk ikke gjøre slike ting. En kan jo gjerne TRO at en er kristen, men en er ikke det om man lever slik. Kan du historien om Onan nå? Har du lest hva han gjorde som stred mot Guds vilje ? Du kan ikke dette, men er bastant på at man lever feil, utifra noe du ikke vet noe om. Selvfølgelig følger de kristne grunnprinsippene i Bibelen i livet sitt, men historien om onan har ikke noe med det som ble nevnt ovenfor å gjøre i det hele tatt. Selvfølgelig vil kristne følge prinsippene i Bibelen i livet sitt, men da må man faktisk lese den da, før man utaler seg om det. For det du her skriver er hva du tror Bibelen sier, ikke hva den faktisk sier. Du må gjerne komme med eksempler på ting som du mener ikke er "kristent" så kan vi ta det derfra. Endret 7. mars 2018 av Duftavsommerregn
Gjest Sjokoladeknask Skrevet 7. mars 2018 #32 Skrevet 7. mars 2018 3 timer siden, Duftavsommerregn skrev: Tror du på Bibelen som som Guds ord ? Det avgjør om du er en kristen eller ikke. Neppe vil jeg anta, for da hadde du ikke valgt en partner med et helt annet religiøst syn, som benekter at Jesus er guds sønn, og reduserer han til en profet. Det gjør jeg. Men jeg nekter å føye meg etter «tvang» at jeg ikke kan elske en annen med et annet trossyn enn meg. Kjærlighet står over religion, mener jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå