AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #81 Skrevet 6. mars 2018 Dere får klage til Fylkesmannen. Det er en misoppfatning at NAV automatisk krever at man skal selge hjemmet sitt for å få sosialhjelp. Det tar jo tid å gjennomføre et boligsalg også. Lov om sosiale tjenester baserer seg på individuelle vurderinger, og veldig få absolutter. Det er full mulighet til å gi sosialhjelp, trolig kortvarig, for å hjelpe folk som eier leilighet til å komme seg ut av en vanskelig situasjon. Er ikke sikkert han får lavere bokostnader ved å selge og flytte til leid bolig heller, kan man si. Anonymkode: d463a...c8c 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #82 Skrevet 6. mars 2018 Men hvorfor tar dere ikke opp lån ?!?! Anonymkode: bc710...8ee 18
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #83 Skrevet 6. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor tar dere ikke opp lån ?!?! Anonymkode: bc710...8ee De trenger jo ikke det engang, siden de har en buffer. Men vent....denne var visst forbeholdt boligen Anonymkode: 0ffb0...976 20
Gjest Mysticgirl Skrevet 6. mars 2018 #84 Skrevet 6. mars 2018 På 5.3.2018 den 11.09, AnonymBruker skrev: Du MÅ ikke brødfø samboer, men velger å gjøre det siden dere ikke selger huset. Selger dere det, har dere penger til mat og leie i årevis. Når han har fått jobb begynner veien mot ny opparbeidelse av formue igjen. Anonymkode: 0ffb0...976 Hvorfor MÅ hun selge sin andel når hun ikke har forsørgerplikt ovenfor samboer? NAV kan ikke kreve at hun selger sin del. Og hvem vil kjøpe en halv bolig? Og hva med meglerutgifter? Det er heller ikke gitt at de får solgt, hva da? TS klag til fylkesmannen!
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #85 Skrevet 6. mars 2018 På 5.3.2018 den 10.46, MissPierce skrev: Nettopp... Ring å snakk med Nav forvaltning. De gir dere helt rett svar. Ikke det svarer en eller annen saksbehandler tror og antar er rett Man kan ikke bare ringe NAV forvaltning... Særlig ikke når årsaken er at man ikke er fornøyd med svaret man får. Synes du det er fornuftig at skattepengene skal gå til å dekke deres livsopphold mens de sitter med enorme ressurser i bolig? Istedenfor at de tar opp et lite lån på boligen? Jeg vil ikke bruke skattepengene mine slik ihvertfall! Anonymkode: 6ddb6...efa 10
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #86 Skrevet 6. mars 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere får klage til Fylkesmannen. Det er en misoppfatning at NAV automatisk krever at man skal selge hjemmet sitt for å få sosialhjelp. Det tar jo tid å gjennomføre et boligsalg også. Lov om sosiale tjenester baserer seg på individuelle vurderinger, og veldig få absolutter. Det er full mulighet til å gi sosialhjelp, trolig kortvarig, for å hjelpe folk som eier leilighet til å komme seg ut av en vanskelig situasjon. Er ikke sikkert han får lavere bokostnader ved å selge og flytte til leid bolig heller, kan man si. Anonymkode: d463a...c8c TS er alt for opptatt av salg av bolig. Det at man må selge er EN mulighet, men selvfølgelig finnes det andre løsninger før det blir aktuelt. Poenget her vel heller det at de nå ser vanskeligheten med å ta utdannelse, og gå ut til ingenting. Da må man tenke litt lenger enn bare søke på de jobber som man vil ha med tanke på utdannelsen. Selv om man har tatt lang utdannelse er det noen som trenger litt tid før man lander en god jobb. Kjæresten til TS må opparbeide seg rettigheter som arbeidstaker, og tjene penger. Nå har kjæresten gått over et halvt år uten jobb. Det begynner å haste med å få seg jobb. Så ikke tenk så mye på boligsalg, men bruk heller hjernekapasitet til å finne ut hvordan man skal forsørge seg. Grunnen til at NAV snakker om boligsalg er for å bevistgjøre de på at det kan bli aktuelt, og de må strekke seg lenger enn det de kanskje har gjort til nå. Anonymkode: d400f...a6a 5
Gjest Mysticgirl Skrevet 6. mars 2018 #87 Skrevet 6. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan ikke bare ringe NAV forvaltning... Særlig ikke når årsaken er at man ikke er fornøyd med svaret man får. Synes du det er fornuftig at skattepengene skal gå til å dekke deres livsopphold mens de sitter med enorme ressurser i bolig? Istedenfor at de tar opp et lite lån på boligen? Jeg vil ikke bruke skattepengene mine slik ihvertfall! Anonymkode: 6ddb6...efa Hvordan kan du tro at han får et lån på boligen uten inntekt? Og hvorfor skulle TS godkjenne det, når hun vet at samboeren ikke har evne til å betale ned på noe lån? Da sitter de iallefall i saksa om hun i tillegg til å forsørge han må betale på hans lån. Og da blir det enda vanskeligere å leve og banken tar boligen og så sitter de der?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #88 Skrevet 6. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS er alt for opptatt av salg av bolig. Det at man må selge er EN mulighet, men selvfølgelig finnes det andre løsninger før det blir aktuelt. Poenget her vel heller det at de nå ser vanskeligheten med å ta utdannelse, og gå ut til ingenting. Da må man tenke litt lenger enn bare søke på de jobber som man vil ha med tanke på utdannelsen. Selv om man har tatt lang utdannelse er det noen som trenger litt tid før man lander en god jobb. Kjæresten til TS må opparbeide seg rettigheter som arbeidstaker, og tjene penger. Nå har kjæresten gått over et halvt år uten jobb. Det begynner å haste med å få seg jobb. Så ikke tenk så mye på boligsalg, men bruk heller hjernekapasitet til å finne ut hvordan man skal forsørge seg. Grunnen til at NAV snakker om boligsalg er for å bevistgjøre de på at det kan bli aktuelt, og de må strekke seg lenger enn det de kanskje har gjort til nå. Anonymkode: d400f...a6a Ts og samboer har en bufferkonto. Da trengs det ikke så mye hjernekapasitet til å forstå hvordan man skal forsørge seg selv i en periode. 5 års utdannelse på 3 år men ingen evne til å se at man må bruke av bufferkontoen..jaja.. Anonymkode: 96a1d...ba2 20
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #89 Skrevet 6. mars 2018 Hvis dere ikke har lån på bolig, taper dere mer på å selge, for deretter å leie... Han får uansett ikke nok støtte til å betale hele den evt. leieboligen, og dere vil få husleie. Det lureste er at dere kontakter banken for, om mulig, låne litt penger i en overgangsperiode. Anonymkode: 0aabe...190 6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #90 Skrevet 6. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her Han har søkt aktuelle jobber siden August, og han har søkt på alle mulige jobber siden januar. Grunnen til at han ikke får disse jobbene som tilkalling etc er fordi absolutt ingen vil brukte tid på å gi opplæring til noen som kommer til å slutte så fort de for noe annet. Han sier såklart ikke dette på intervju, men hvem med en siv-Ing utdannelse vil jobbe som tilkalling på en eldrehjem? Det sier seg selv at det skjer ikke at han blir der. Ja huff vi er så dumme som valgte å betale ned boligen for å slippe å betale flere tusen i renter. Vi har en buffer som er forbeholdt boligen, ønsker så klart ikke bruke av denne før vi må. (Denne står i mitt navn) Anonymkode: 22815...f40 Nei Ts, dere er ikke dumme, dere er ekstremt heldige! Dere er i en livssituasjon mange kunne bare drømme om, to studenter med fult nedbetalt bolig OG en buffer forbeholdt bolig! Men dere har virkelig ikke en forståelse for hvordan velferdssystemet vårt fungerer. Hvis dere mener at dere skal sitte med en sparekonto mens resten av samfunnet skal dekke deres livsopphold så må dere gå i dere selv og tenke dere om, grundig! Det er kjipt at han ikke har rett på dagpenger, og det er forståelig at han ikke har jobbet hvis han har tatt 5 års studie på 3 år. Men dette er et valg han har tatt. Han kunne tatt det på 5 år, og jobbet underveis. Sosialstønad er og skal være behovsprøvd, har man ikke rett på andre ytelser så må nav finne andre måter å forsørge seg selv på. Hvis ikke hadde hele velferdssystemet vårt gått til grunne kjapt. Håper det ordner seg for han med jobb snart, men i mellomtiden må dere bruke av bufferen og så spare opp igjen når han får jobb (noe som ikke kan være så vanskelig dersom dere ikke har særlig boutgifter). Anonymkode: 6ddb6...efa 21
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #91 Skrevet 6. mars 2018 9 minutter siden, Mysticgirl skrev: Hvordan kan du tro at han får et lån på boligen uten inntekt? Og hvorfor skulle TS godkjenne det, når hun vet at samboeren ikke har evne til å betale ned på noe lån? Da sitter de iallefall i saksa om hun i tillegg til å forsørge han må betale på hans lån. Og da blir det enda vanskeligere å leve og banken tar boligen og så sitter de der? Med en fullfinansiert bolig har de nok sikkerhet til å ta opp et lite lån. Og jeg regner med samboeren har en viss grad av økonomisk sans når de har klart å nedbetale bolig som studenter. Og det er jo ikke snakk om å ta opp millioner i lån, jeg tenker at samboer vil få seg jobb, på enkelte svar her skulle man tro at det var snakk om å forsørge han til pensjonsalder.. Uansett har det nå kommet frem at de har penger på sparekonto - så da er hele lånediskusjonen unødvendig. Anonymkode: 6ddb6...efa 8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #92 Skrevet 6. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei Ts, dere er ikke dumme, dere er ekstremt heldige! Dere er i en livssituasjon mange kunne bare drømme om, to studenter med fult nedbetalt bolig OG en buffer forbeholdt bolig! Men dere har virkelig ikke en forståelse for hvordan velferdssystemet vårt fungerer. Hvis dere mener at dere skal sitte med en sparekonto mens resten av samfunnet skal dekke deres livsopphold så må dere gå i dere selv og tenke dere om, grundig! Det er kjipt at han ikke har rett på dagpenger, og det er forståelig at han ikke har jobbet hvis han har tatt 5 års studie på 3 år. Men dette er et valg han har tatt. Han kunne tatt det på 5 år, og jobbet underveis. Sosialstønad er og skal være behovsprøvd, har man ikke rett på andre ytelser så må nav finne andre måter å forsørge seg selv på. Hvis ikke hadde hele velferdssystemet vårt gått til grunne kjapt. Håper det ordner seg for han med jobb snart, men i mellomtiden må dere bruke av bufferen og så spare opp igjen når han får jobb (noe som ikke kan være så vanskelig dersom dere ikke har særlig boutgifter). Anonymkode: 6ddb6...efa Jeg leste ikke alt før jeg kommenterte. Men er enig meg deg! De sitter med null gjeld! Å bruke en buffer her, er jo noe av det tryggeste man gjør. Når jobb etc. er oppe og går, tar de kun noen mnd å spare opp en ny buffer når man ikke har boliggjeld! De er i en kjempegunstig situasjon! Anonymkode: 0aabe...190 12
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #93 Skrevet 6. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei Ts, dere er ikke dumme, dere er ekstremt heldige! Dere er i en livssituasjon mange kunne bare drømme om, to studenter med fult nedbetalt bolig OG en buffer forbeholdt bolig! Men dere har virkelig ikke en forståelse for hvordan velferdssystemet vårt fungerer. Hvis dere mener at dere skal sitte med en sparekonto mens resten av samfunnet skal dekke deres livsopphold så må dere gå i dere selv og tenke dere om, grundig! Det er kjipt at han ikke har rett på dagpenger, og det er forståelig at han ikke har jobbet hvis han har tatt 5 års studie på 3 år. Men dette er et valg han har tatt. Han kunne tatt det på 5 år, og jobbet underveis. Sosialstønad er og skal være behovsprøvd, har man ikke rett på andre ytelser fra nav så må man finne andre måter å forsørge seg selv på. Hvis ikke hadde hele velferdssystemet vårt gått til grunne kjapt. Håper det ordner seg for han med jobb snart, men i mellomtiden må dere bruke av bufferen og så spare opp igjen når han får jobb (noe som ikke kan være så vanskelig dersom dere ikke har særlig boutgifter). Anonymkode: 6ddb6...efa Sneket seg inn feil formulering i setningen, rettet i uthevet skrift. Anonymkode: 6ddb6...efa
MissPierce Skrevet 6. mars 2018 #94 Skrevet 6. mars 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan ikke bare ringe NAV forvaltning... Særlig ikke når årsaken er at man ikke er fornøyd med svaret man får. Synes du det er fornuftig at skattepengene skal gå til å dekke deres livsopphold mens de sitter med enorme ressurser i bolig? Istedenfor at de tar opp et lite lån på boligen? Jeg vil ikke bruke skattepengene mine slik ihvertfall! Anonymkode: 6ddb6...efa Man kan fint ringe å be om å få prate med Nav forvaltning. Har gjort det flere ganger selv når jeg har fått merkelige svar. Eller forskjellige svar fra forskjellige personer. Aldri vært noe problem, og har alltid løst seg. Hun ene saksbehandleren hadde kostet meg 60.000 i sykepenger om jeg ikke hadde snakket med Nav forvaltning. Men kom jo frem nå at de sitter med sparepenger, og de skal selvfølgelig brukes først. Det skulle da bare mangle. Men bare det at de eier bolig, vil ikke si at de automatisk skal måtte selge den før de får hjelp. Er det langsiktig hjelp, så ja. Men ikke kortvarig. Ett slag tar tid, og man skal ikke sulte i hjel i mellomtiden. Det er også to som eier denne boligen. Nav kan også låne deg penger med pant i boligen om man ikke får økonomisk sosial hjelp. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #95 Skrevet 6. mars 2018 Ts, eier dere ikke skam??? Mener dere virkelig å skulle søke sosialstønad mens dere faktisk sitter på en buffer???? Fy faen. Dette er noe helt annet enn det du skrev i HI! Her mistet dere all min sympati altså. Lykke til.... Anonymkode: 998af...4c3 14
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #96 Skrevet 6. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ts, eier dere ikke skam??? Mener dere virkelig å skulle søke sosialstønad mens dere faktisk sitter på en buffer???? Fy faen. Dette er noe helt annet enn det du skrev i HI! Her mistet dere all min sympati altså. Lykke til.... Anonymkode: 998af...4c3 I tillegg til å ha en nedbetalt bolig skulle det også stått her. Anonymkode: 998af...4c3 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #97 Skrevet 6. mars 2018 Ts her MIN buffer! Hvorfor skal jeg bruke min husbuffer på å betale for han? Anonymkode: 22815...f40 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #98 Skrevet 6. mars 2018 Dette er noe av det villeste jeg har lest på KG på lenge (og det sier sitt) - det er nesten så jeg tror du troller? Sosialen når dere eier en nedbetalt bolig OG har en bufferkonto?! Sosialen er forbeholdt de som virkelig, virkelig trenger det, ikke folk som dere. Anonymkode: 8929d...eba 9
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #99 Skrevet 6. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts her MIN buffer! Hvorfor skal jeg bruke min husbuffer på å betale for han? Anonymkode: 22815...f40 Fordi dere er samboere? Han får betale deg tilbake da, om det er så viktig! Helt ærlig. Du må vel selv se hvor idiotisk det er å skulle spøøre om å få sosialstønad når DU har buffer i tillegg til nedbetalt bolig!! Anonymkode: 998af...4c3 12
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #100 Skrevet 6. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her MIN buffer! Hvorfor skal jeg bruke min husbuffer på å betale for han? Anonymkode: 22815...f40 Da får du finne ut hvor viktig separat økonomi og for den del forholdet er for deg, da. Du kan bruk bufferen, eller dere kan selge leiligheten. Anonymkode: 8929d...eba 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå