ajarRun Skrevet 5. mars 2018 #41 Skrevet 5. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her Han har siden Januar søkt på det som er å søke på av jobber, dessverre er det utrolig mange som søker på de samme jobbene, og en som har prioritert studie fremfor arbeidserfaring ender dessverre langt bak i køen. Samt at svært få ønsker å ansette noen de vet bare kommer til å være der frem til de får en annen jobb. Skjønner nå at det er slik systemet funker, men jeg forstår virkelig ikke at jeg som student (!!!) er nødt til å brødfø samboer.. Han synes selv på ingen måter at dette er kult, og han gjør omtrent ikke annet enn å søke på jobber og ringe rundt til bedrifter. Anonymkode: 22815...f40 Hva sier advokaten deres? Kan ikke skjønne at noen vil risikere tap på flere hundre tusen basert på råd fra idioter som synser på internett... 3
I Grosny Skrevet 5. mars 2018 #42 Skrevet 5. mars 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer dessverre. Jeg er i en liknende situasjon, og har heller ikke krav på hjelp fordi jeg har "for mye penger". Altså studielånet mitt stående på en sparekonto Anonymkode: 631ee...a1f Du kan innfri det studielånet. Eller leve av det (sparekontoen altså). Endret 5. mars 2018 av I Grosny 18
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #43 Skrevet 5. mars 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Det vil heller ikke være OK å skulle ha bedd meg bruke de 20 000 jeg hadde klart å spare på BSU før jeg fikk motta sosialstønad Jo, selvfølgelig skal sparepenger brukes opp før man får sosialstønad. Anonymkode: ab829...4b6 25
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #44 Skrevet 5. mars 2018 6 minutter siden, I Grosny said: Du kan innfri det studielånet. Eller leve av det (sparekontoen altså). Ja, dette er innlysende for de fleste. Man kan ikke ha mange ti- eller hundretusen på sparekonto og motta sosialstønad. Anonymkode: ab829...4b6 21
isw Skrevet 5. mars 2018 #45 Skrevet 5. mars 2018 (endret) Samboeren din får ta seg en jobb han får på dagen (f.eks innen salg, lett å få jobb med det). Og heller akseptere det ubehaget en slik jobb medfører. Jeg er helt enig med de som stiller spørsmålstegn rundt om skattebetalerne skal være med å finansiere at han skal ha en studierelevant jobb og at dere har prioritert å bygge egenkapital i boligen framfor å opparbeide en buffer. Det er mulig det var fornuftig, men når det kniper på, er man dessverre nødt til å bruke av oppsparte midler. Beklager brutalt råd, men slik er det dessverre. Endret 5. mars 2018 av isw 6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #46 Skrevet 5. mars 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er student, og jeg har en deltidsjobb ved siden av. Jeg har det greit økonomisk og klarer meg samboeren min ble ferdig med studiene i Desember og har siden August søkt på relevante jobber uten hell. Siden han er ferdig med studiene så mottar han ikke studiestøtte, og siden han er arbeidssøkende så har han heller ingen lønn. Han har nå vært i snakk med nav, han fikk avslag på hjelp fra de da de mener han har en såpass grei utdanning at det vil ikke være noe problem for han å skaffe seg en jobb. Vi eier leilighet sammen, uten lån. Nav mener vi må selge denne for at han skal ha krav på økonomisk hjelp, eller, selge den og bruke de pengene på livsopphold frem til han får seg jobb. Nå sitter jeg og føler at jeg må droppe ut av studiene mine for å jobbe fulltid slik at vi skal slippe å selge boligen. Jeg har stått for det økonomiske, tatt mange ekstravakter etc siden Januar, og dette går virkelig ut over studiene mine. Har han virkelig ikke krav på noe? Dette kan ta umulig stemme Anonymkode: 22815...f40 Hvorfor mener du fellesskapet skal forsørge samboeren din når han sitter på en stor formue? Man har ansvar for å forsørge seg selv. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 5d83e...5ff 8
MissPierce Skrevet 5. mars 2018 #47 Skrevet 5. mars 2018 Hva mener Nav han skal leve av til dere i såfall får solgt, og hva om dere ikke får solgt. Det koster med megler osv. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #48 Skrevet 5. mars 2018 8 minutter siden, MissPierce skrev: Hva mener Nav han skal leve av til dere i såfall får solgt, og hva om dere ikke får solgt. Det koster med megler osv. Nav tenker aldri De har jo ikke selv fått kjenne på dette i praksis.. Anonymkode: a836e...ae5 1
MissPierce Skrevet 5. mars 2018 #49 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nav tenker aldri De har jo ikke selv fått kjenne på dette i praksis.. Anonymkode: a836e...ae5 Nei det var det da 😏
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #50 Skrevet 5. mars 2018 Nav kan ikke tvinge frem et salg og du har ikke forsørgerplikt. Dere er to parter som eier en bolig. Det kan kan gjøre er å gi sosialstønad som lån med sikkerhet i hans part, men de kan ikke tvinge frem et salg. Anonymkode: fabf9...7cd 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #51 Skrevet 5. mars 2018 Og nå har dere også lært at det å ha en bufferkonto er høyst nødvendig... Antar dere har lave boutgifter siden dere ikke har noe lån på boligen også. Desto større grunn til at dere burde ha en bufferkonto til slike krisesituasjoner.... Vært interessant å sett utgiftene og innkomst du har hver mnd, ts! Anonymkode: 96a1d...ba2 7
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #52 Skrevet 5. mars 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er student, og jeg har en deltidsjobb ved siden av. Jeg har det greit økonomisk og klarer meg samboeren min ble ferdig med studiene i Desember og har siden August søkt på relevante jobber uten hell. Siden han er ferdig med studiene så mottar han ikke studiestøtte, og siden han er arbeidssøkende så har han heller ingen lønn. Han har nå vært i snakk med nav, han fikk avslag på hjelp fra de da de mener han har en såpass grei utdanning at det vil ikke være noe problem for han å skaffe seg en jobb. Vi eier leilighet sammen, uten lån. Nav mener vi må selge denne for at han skal ha krav på økonomisk hjelp, eller, selge den og bruke de pengene på livsopphold frem til han får seg jobb. Nå sitter jeg og føler at jeg må droppe ut av studiene mine for å jobbe fulltid slik at vi skal slippe å selge boligen. Jeg har stått for det økonomiske, tatt mange ekstravakter etc siden Januar, og dette går virkelig ut over studiene mine. Har han virkelig ikke krav på noe? Dette kan ta umulig stemme Anonymkode: 22815...f40 Gift dere. Anonymkode: dfa41...eee
Gliffy Skrevet 6. mars 2018 #53 Skrevet 6. mars 2018 Hvis han ikke har opparbeide seg noen rett på dagpenger så kan NAV kreve det. Dere står selvfølgelig fritt til å finne andre løsninger, så de kan ikke tvinge dere til å selge huset.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #54 Skrevet 6. mars 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her Han har siden Januar søkt på det som er å søke på av jobber, dessverre er det utrolig mange som søker på de samme jobbene, og en som har prioritert studie fremfor arbeidserfaring ender dessverre langt bak i køen. Samt at svært få ønsker å ansette noen de vet bare kommer til å være der frem til de får en annen jobb. Skjønner nå at det er slik systemet funker, men jeg forstår virkelig ikke at jeg som student (!!!) er nødt til å brødfø samboer.. Han synes selv på ingen måter at dette er kult, og han gjør omtrent ikke annet enn å søke på jobber og ringe rundt til bedrifter. Anonymkode: 22815...f40 Hvorfor har han ikke jobbe erfaring? Det er vel spørsmålet her. Trudde alle måtte jobbe vedsiden av studiene. Ingenting går opp under jobb. Anonymkode: e5415...e29 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #55 Skrevet 6. mars 2018 Tenkt å ta en utdannelse, ingen jobb under hele utdannelsen. Etter utdannelsen så mener man nav skal gi dere penger. Ikke værst tankegang.. hadde alle tenkt sånn. Anonymkode: e5415...e29 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #56 Skrevet 6. mars 2018 Be han søke jobb på sykehjem, her i kommunen skriker sykehjemmene etter ansatte, spesielt de som er fleksible og kan komme på jobb på kort varsel. Anonymkode: af6a5...036 6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #57 Skrevet 6. mars 2018 Tror sannelig jeg skal spare opp en million eller to på sparekonto og så skal jeg kreve penger av NAV om jeg ikke skulle bli arbeidsledig. Anonymkode: 8b027...2a0 10
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #58 Skrevet 6. mars 2018 2 timer siden, Gliffy skrev: Hvis han ikke har opparbeide seg noen rett på dagpenger så kan NAV kreve det. Dere står selvfølgelig fritt til å finne andre løsninger, så de kan ikke tvinge dere til å selge huset. Neida, ikke nødvendigvis. Det er to eiere, så NAV kan ikke nødvendigvis kreve at det selges. TS bør ta kontakt med jurist med ekspertise innen trygderett. Ikke høre på diverse meninger på KG, for når det er to eiere, så stiler saken seg litt mer komplekst enn hvis det bare gjelder hans egne eiendeler. Anonymkode: 91177...a52 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #59 Skrevet 6. mars 2018 21 hours ago, AnonymBruker said: Det stemmer dessverre. Jeg er i en liknende situasjon, og har heller ikke krav på hjelp fordi jeg har "for mye penger". Altså studielånet mitt stående på en sparekonto Anonymkode: 631ee...a1f Ja, hva er det man har sparekontoer til? Ikke til å leve av om man ikke har andre penger i hvert fall. TS: hvorfor er det du som må ta deg en urelevant drittjobb for å forsørge samboer, kan han ikke ta en drittjobb i påvente av noe bedre selv? Du stakkarsliggjør han skikkelig altså. Anonymkode: 890fc...851 12
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #60 Skrevet 6. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Neida, ikke nødvendigvis. Det er to eiere, så NAV kan ikke nødvendigvis kreve at det selges. TS bør ta kontakt med jurist med ekspertise innen trygderett. Ikke høre på diverse meninger på KG, for når det er to eiere, så stiler saken seg litt mer komplekst enn hvis det bare gjelder hans egne eiendeler. Anonymkode: 91177...a52 NAV har aldri krevd at noen må selge en bolig. Men i mangel på sosialstønad, finner folk fort ut dette av seg selv. Og vips, så hadde de penger likevel Anonymkode: 0ffb0...976 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå