AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1 Skrevet 5. mars 2018 Jeg er student, og jeg har en deltidsjobb ved siden av. Jeg har det greit økonomisk og klarer meg samboeren min ble ferdig med studiene i Desember og har siden August søkt på relevante jobber uten hell. Siden han er ferdig med studiene så mottar han ikke studiestøtte, og siden han er arbeidssøkende så har han heller ingen lønn. Han har nå vært i snakk med nav, han fikk avslag på hjelp fra de da de mener han har en såpass grei utdanning at det vil ikke være noe problem for han å skaffe seg en jobb. Vi eier leilighet sammen, uten lån. Nav mener vi må selge denne for at han skal ha krav på økonomisk hjelp, eller, selge den og bruke de pengene på livsopphold frem til han får seg jobb. Nå sitter jeg og føler at jeg må droppe ut av studiene mine for å jobbe fulltid slik at vi skal slippe å selge boligen. Jeg har stått for det økonomiske, tatt mange ekstravakter etc siden Januar, og dette går virkelig ut over studiene mine. Har han virkelig ikke krav på noe? Dette kan ta umulig stemme Anonymkode: 22815...f40
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #2 Skrevet 5. mars 2018 Det stemmer nok dessverre. Anonymkode: 5c78d...68b 15
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 Populært innlegg #3 Skrevet 5. mars 2018 Du vil altså at staten skal sponse at dere har prioritert å betale ned bolig i stedet for å sette av en kraftig buffer for slike situasjoner som dere er i nå? Anonymkode: 8b027...2a0 70
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 Populært innlegg #4 Skrevet 5. mars 2018 Har dere ikke lån på bolig er det da mulig å ta opp et lite et frem til han får en jobb. Eller så kan leiligheten stå på kun deg og han dermed får krav på hjelp fra nav med dekking av husleie pluss livsopphold. Er også mulig for din samboer å ta en jobb som ikke har noe med utdanningen å gjøre, og heller søke jobb mens han står i en annen jobb. Anonymkode: 388a0...1e2 76
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #5 Skrevet 5. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere ikke lån på bolig er det da mulig å ta opp et lite et frem til han får en jobb. Eller så kan leiligheten stå på kun deg og han dermed får krav på hjelp fra nav med dekking av husleie pluss livsopphold. Er også mulig for din samboer å ta en jobb som ikke har noe med utdanningen å gjøre, og heller søke jobb mens han står i en annen jobb. Anonymkode: 388a0...1e2 Det hjelper jo ikke så lenge de fremdeles bor sammen. Det er jo slike ting folk blir tatt for å gjøre. Det heter seg så flott i dag at samboere ikke har forsørgerplikt ovenfor hverandre, men det praktiseres ikke. Anonymkode: e8411...783 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #6 Skrevet 5. mars 2018 Dersom boligen ikke er belånt bør det da være en smal sak å ta opp noe lån på boligen til livsopphold fram til samboeren din får jobb. Anonymkode: 6b53d...5e8 49
Tvist Skrevet 5. mars 2018 #7 Skrevet 5. mars 2018 Samboeren din bør søke på hva som helst, så kan han lete etter relevant jobb etterhvert.Dere trenger jo heldigvis ikke så mye penger når dere bor gratis. Har du tatt opp studielån? 14
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #8 Skrevet 5. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hjelper jo ikke så lenge de fremdeles bor sammen. Det er jo slike ting folk blir tatt for å gjøre. Det heter seg så flott i dag at samboere ikke har forsørgerplikt ovenfor hverandre, men det praktiseres ikke. Anonymkode: e8411...783 Hvis samboere ikke har forsørgerplikt ovenfor hverandre, hvorfor minster jeg 2000,- i mnd for å bo sammen med samboeren min? (er ufør). Jeg vet dette ikke er helt i samspill med tråden, men samtidig så blir det det allikevel. Slik jeg har forstått det så har samboere forsørgerplikt ovenfor hverandre. Men ikke at de skal leve av partneren. Alså ville jeg ringt til nav igjen og spurt hva de mener med dette. Nav sier så mye forskjellig etter hvilken kommune du bor i. Så det er lurt å lese seg skikkelig opp og vite hvilke krav han har. Anonymkode: 3dbc2...0a2 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #9 Skrevet 5. mars 2018 Hvorfor skaffer han seg ikke jobb utenom det han er utdannet som da? Herregud. Folk er pokker med gale, tar utdannelse og nekter å finne en jobb som ikke er innen det felte. Du skaffer deg jobb, og man søker vedsiden av. Anonymkode: e5415...e29 43
Tvist Skrevet 5. mars 2018 #10 Skrevet 5. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis samboere ikke har forsørgerplikt ovenfor hverandre, hvorfor minster jeg 2000,- i mnd for å bo sammen med samboeren min? (er ufør). Jeg vet dette ikke er helt i samspill med tråden, men samtidig så blir det det allikevel. Slik jeg har forstått det så har samboere forsørgerplikt ovenfor hverandre. Men ikke at de skal leve av partneren. Alså ville jeg ringt til nav igjen og spurt hva de mener med dette. Nav sier så mye forskjellig etter hvilken kommune du bor i. Så det er lurt å lese seg skikkelig opp og vite hvilke krav han har. Anonymkode: 3dbc2...0a2 Vil tro det er fordi det er billigere å bo sammen med noen. Lavere strømutgifter, mat, internett, TV osv. 34
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #11 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis samboere ikke har forsørgerplikt ovenfor hverandre, hvorfor minster jeg 2000,- i mnd for å bo sammen med samboeren min? (er ufør). Jeg vet dette ikke er helt i samspill med tråden, men samtidig så blir det det allikevel. Slik jeg har forstått det så har samboere forsørgerplikt ovenfor hverandre. Men ikke at de skal leve av partneren. Alså ville jeg ringt til nav igjen og spurt hva de mener med dette. Nav sier så mye forskjellig etter hvilken kommune du bor i. Så det er lurt å lese seg skikkelig opp og vite hvilke krav han har. Anonymkode: 3dbc2...0a2 Ja si det, har de på samme måte her også. Av en eller annen grunn så mener NAV at dette ikke gjelder uføretrygden og noen andre tilleggsytelser. Men det hevdes at samboere ikke har forsørgeplikt ovenfor hverandre, men de fleste får jo avslag hvis de har en samboer som er i stand til å forsørge dem. Men det er vel som du sier. Ts sin samboer får ikke støtte til å bo, men har i følge loven krav på penger å leve for som i mat. Men da kan han ikke eie bolig, for da har han formue liggende i leiligheten. Jeg mener det beste for dem må være å ta opp et lån inntil han får jobb, og søke på hva som helst bare det gir inntekt. Ikke bare relevant arbeid etterutdannelse. Han kan fortsette å søke relevant arbeid når han er i annen jobb. Nå handler det om å slippe å selge leiligheten. Anonymkode: e8411...783 7
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #12 Skrevet 5. mars 2018 NAV kan ikke kreve at dere selger boligen for andre stønader enn sosialstønad. Har han noe rett på dagpenger mens han søker jobb? Da må han ha jobbet i et visst omfang under studiene for å ha krav på det. Og dere skal selvfølgelig ikke selge boligen i dagens boligmarked, det er ren idioti. Nedbetalt bolig er en av de største sikkerhetene man kan ha, og da er det bedre å f. eks. leie den ut og så bo billigere selv om mulig. Alt for å unngå å selge. Anonymkode: 91177...a52 16
Kontormus Skrevet 5. mars 2018 #13 Skrevet 5. mars 2018 Samboere har ikke forsørgerplikt for hverandre nei. Det er problematisk å kreve søkers andel i boligen solgt. Det er heller ikke vanlig å kreve at bolig skal selges hvis stønaden det søkes om antas å være kortvarig. 9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #14 Skrevet 5. mars 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vil altså at staten skal sponse at dere har prioritert å betale ned bolig i stedet for å sette av en kraftig buffer for slike situasjoner som dere er i nå? Anonymkode: 8b027...2a0 Nedbetalt bolig er en av de kraftigste økonomiske bufferne man kan ha, ettersom boligutgiftene da som regel er betydelig lavere enn om man leier. Også når man tar det å setta av penger til vedlikehold i betraktning. NAV kan ikke kreve at man selger for andre ytelser enn sosialstønad. Og jeg antar samboeren til TS ikke er helt der i livet. Anonymkode: 91177...a52 13
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #15 Skrevet 5. mars 2018 Hei, meld deg inn i NAV Spørsmål på facebook, der har de skikkelig peiling! (vær obs på at du får en pm du må svare på for å bli sluppet inn) Anonymkode: e5e88...8af 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #16 Skrevet 5. mars 2018 Hvordan kan dere ha betalt ned en leilighet, og han ikke har krav på dagpenger engang? Det betyr faktisk at han ikke har jobbet. Spør foreldrene deres? Tydeligvis de som har betalt ned leiligheten. Anonymkode: e5415...e29 12
Tvist Skrevet 5. mars 2018 #17 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei, meld deg inn i NAV Spørsmål på facebook, der har de skikkelig peiling! (vær obs på at du får en pm du må svare på for å bli sluppet inn) Anonymkode: e5e88...8af Eller bare ta en telefon til NAV... 10
Tvist Skrevet 5. mars 2018 #18 Skrevet 5. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan kan dere ha betalt ned en leilighet, og han ikke har krav på dagpenger engang? Det betyr faktisk at han ikke har jobbet. Spør foreldrene deres? Tydeligvis de som har betalt ned leiligheten. Anonymkode: e5415...e29 Kan jo være arv. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #19 Skrevet 5. mars 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis samboere ikke har forsørgerplikt ovenfor hverandre, hvorfor minster jeg 2000,- i mnd for å bo sammen med samboeren min? (er ufør). Jeg vet dette ikke er helt i samspill med tråden, men samtidig så blir det det allikevel. Slik jeg har forstått det så har samboere forsørgerplikt ovenfor hverandre. Men ikke at de skal leve av partneren. Alså ville jeg ringt til nav igjen og spurt hva de mener med dette. Nav sier så mye forskjellig etter hvilken kommune du bor i. Så det er lurt å lese seg skikkelig opp og vite hvilke krav han har. Anonymkode: 3dbc2...0a2 Det er det de mener du sparer i kroner ut ved å bo sammen med noen, altså en fordel, som ikke er det samme som økonomisk tap, som en ektefelle kompenserer for, som er forsørgelse. Selv om det uansett oppleves som et økonomisk tap for deg i kroner inn. De fjerner altså den økonomiske fordelen du får ved å være samboer i forhold til andre uføre som er alene. Det gjelder visstnok bare minstesats. Man skal altså ikke klare å få noen fordeler uten at staten kommer og utjevner når pengene kommer fra dem. Samboere er ellers rettslig ansett som enslige når det gjelder søknad om sosialstønad. Anonymkode: 3e4ae...c45 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #20 Skrevet 5. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nedbetalt bolig er en av de kraftigste økonomiske bufferne man kan ha, ettersom boligutgiftene da som regel er betydelig lavere enn om man leier. Også når man tar det å setta av penger til vedlikehold i betraktning. NAV kan ikke kreve at man selger for andre ytelser enn sosialstønad. Og jeg antar samboeren til TS ikke er helt der i livet. Anonymkode: 91177...a52 Jepp - men det hjelper så lite når man ikke har rede penger til å betale daglige utgifter... Poenget med å ha en buffer er å ha noe å ty til når det kniper økonomisk, og har man valgt å kun spare i bolig er alternativet man sitter igjen med å selge for å løse ut disse midlene. Anonymkode: eab1a...e86 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå