Gå til innhold

Finland/mummiland

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenkte å ta fly og være på hotell. Men hvilket hotell? Hvor lenge å fly (1-2t?)? Hvordan kommer vi oss hit og dit, kan finner finlandsvensk? Eller må vi snakke engelsk? Mannen er delvis finsk, men vokst opp i Norge, så kan ikke finsk :) Men ungene er i en alder der de er veldig interesserte i Mummi så hadde vært gøy.. Men tips? Blir i så fall fly og hotell. Men er usikker på hvilket hotell og flyselskap. Har ikke reist med dem annet enn til Syden og da ordner noen andre alt sånt. Så helt noob ;) Holder det å sette av 10 000 kr? 

Anonymkode: 2ae86...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da meg var der for kanskje 18 år siden, var det veldig mange som kunne snakke svensk. Ligger ikke Mummiland i Åbo som er en finnlandsvensk by? Det er antakelig enklest med fly til Helsinki og tog videre derifra, men et tips er også båten mellom Stockholm og Åbo som er en kjempefin tur. Den stopper også på Åland. 

For å finne fly og hotell må du nesten lete litt selv. Gå til hotels.com og les anmeldelser og søk etter flybilletter på Momondo.no. Jeg går ut ifra at du enten må reise med Finnair, SAS eller Norwegian. Du får bare se hva som blir best for dere på datoene dere ser for dere. 

Anonymkode: adb92...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da meg var der for kanskje 18 år siden, var det veldig mange som kunne snakke svensk. Ligger ikke Mummiland i Åbo som er en finnlandsvensk by? Det er antakelig enklest med fly til Helsinki og tog videre derifra, men et tips er også båten mellom Stockholm og Åbo som er en kjempefin tur. Den stopper også på Åland. 

For å finne fly og hotell må du nesten lete litt selv. Gå til hotels.com og les anmeldelser og søk etter flybilletter på Momondo.no. Jeg går ut ifra at du enten må reise med Finnair, SAS eller Norwegian. Du får bare se hva som blir best for dere på datoene dere ser for dere. 

Anonymkode: adb92...e9b

Aha! Han har vokst opp med Finlandsvensk så det hadde jo vært praktisk! 

Tog ja..  vurderte å kjøre til Stockholm, men er en dag med båt.. Problematisk for meg som ikke bare kan spise hvor jeg vil for allergi. Det blir da overnatting på båten. Ikke fristende. Så da går det fort halvannen uke istedet for 4-5 dager. Og tog fra Helsinki høres litt stress ut? Alt står vel på finsk? 

Tenkte kanskje det gikk å ta fly til Helsinki og buss til et hotell i nærheten av mummiland? Spurte mummiland selv, jeg, kanskje de vet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.booking.com/hotel/fi/naantali-spa.no.html 

vi bodde på dette hotellet i Nådendal når vi var i Finland . Kort vei til sentrum og der har de egen «mummitog» som kjører deg til parken . Kan fint gå hele veien også fra hotellet også . 

Anonymkode: 288e6...0b5

Ok :) ! Gøy da. men vet du om det går buss fra Helsinki flyplass og til Nådendal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok :) ! Gøy da. men vet du om det går buss fra Helsinki flyplass og til Nådendal?

Nei det vet jeg ikke dessverre 🙈. Vi hadde med egen bil og tok båten fra Stockholm - Åbo og fra Helsinki - Stockholm på returreise . 

Anonymkode: 288e6...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker fly til Helsinki og tog til der Mummiland ligger er smartest. I Finland er svensk også offisielt språk, så all offentlig informasjon (på tog, buss osv) står på både finsk og svensk. Jeg tviler likevel på at dere klarer dere med svensk, for det er type 5 % av befolkningen som snakker svensk. Da vi var i Helsinki i fjor kunne INGEN svensk. Flybilletter og tog kan du finne billig, men du må regne med at hotellene ved Mummiland og selve Mummiland er svindyrt

Anonymkode: 78954...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker fly til Helsinki og tog til der Mummiland ligger er smartest. I Finland er svensk også offisielt språk, så all offentlig informasjon (på tog, buss osv) står på både finsk og svensk. Jeg tviler likevel på at dere klarer dere med svensk, for det er type 5 % av befolkningen som snakker svensk. Da vi var i Helsinki i fjor kunne INGEN svensk. Flybilletter og tog kan du finne billig, men du må regne med at hotellene ved Mummiland og selve Mummiland er svindyrt

Anonymkode: 78954...cb1

mummiland er ikke dyrt, men mulig hotellet er det ja. men tror kanskje det ligger på 5000 kr for 4 dager? inkl inngang i parken (2 dager). 

Men det som visst også går er å ta fly til Stockholm og videre derfra til Turku. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aha! Han har vokst opp med Finlandsvensk så det hadde jo vært praktisk! 

Tog ja..  vurderte å kjøre til Stockholm, men er en dag med båt.. Problematisk for meg som ikke bare kan spise hvor jeg vil for allergi. Det blir da overnatting på båten. Ikke fristende. Så da går det fort halvannen uke istedet for 4-5 dager. Og tog fra Helsinki høres litt stress ut? Alt står vel på finsk? 

Tenkte kanskje det gikk å ta fly til Helsinki og buss til et hotell i nærheten av mummiland? Spurte mummiland selv, jeg, kanskje de vet noe.

Det står ihvertfall og på engelsk. Husker ikke om det og stod på Svensk. Reiste rett nok ikke til Åbo og Mumiland, men var i Lahti siste helgen av Ski VM ifjor. Bodde da på hotell i Helsingfors og tok tog hver dag. Null stress veldig enkelt å finne frem til rett tog i Helsinki. God informasjon, fra flyplassen går det tog inn til sentralstasjonen i Helsingfors. Så veldig enkelt og greit. Behaglige og fine tog var det og. Til Lahti gikk det sågar dobbeltdekkertog. Hvis det gjør det til Åbo og er det sikker veldig kult for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

mummiland er ikke dyrt, men mulig hotellet er det ja. men tror kanskje det ligger på 5000 kr for 4 dager? inkl inngang i parken (2 dager). 

Men det som visst også går er å ta fly til Stockholm og videre derfra til Turku. 

viste seg å være 11 000 :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, Kjetil E skrev:

Det står ihvertfall og på engelsk. Husker ikke om det og stod på Svensk. Reiste rett nok ikke til Åbo og Mumiland, men var i Lahti siste helgen av Ski VM ifjor. Bodde da på hotell i Helsingfors og tok tog hver dag. Null stress veldig enkelt å finne frem til rett tog i Helsinki. God informasjon, fra flyplassen går det tog inn til sentralstasjonen i Helsingfors. Så veldig enkelt og greit. Behaglige og fine tog var det og. Til Lahti gikk det sågar dobbeltdekkertog. Hvis det gjør det til Åbo og er det sikker veldig kult for barna.

Det høres artig ut :) Men sas flyr direkte til Turku så jeg, derfra koster det 400 kr med taxi. Ikke så gærent. Men fy, for en pris på hotellet, nesten 4000 kroner/natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det lønner seg å bo inne i Turku by, bl.a Scandic, har familie rom, greie hotell med god frokost, Det går busser ut til Mummilland, reiser du med båt får du kjøpt pakke reiser med hotell og båt, båt fra Stockholm-Åbo/Turku t/r, da får du kjøpt inngang til mummiland etc. i samme pakke. Inne i Turku ligger det også et ganske stort utendørs basseng område med flere svømme bassen gfor store og små . Ellers blir det flu til Turku

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...