Gå til innhold

Motsatt hunderase

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det lurt å velge en hunderase som er helt motsatt fra eierens personlighet om hunden kun skal bo med en eier? Jeg mener det.

Om hunderasen er kjent for lydredsel eller skvetter lett eller kjent for diverse diller ol. så er det dumt om eieren også er en redd og engstelig person som skvetter lett. Litt dumt om hunden blir ekstra myk og følsom og redd hvis eieren skvetter av høye lyder. 

Altså da er det vell best å velge motsatt. En miljøsterk hund med sterk lynne og tøff. Da kan hunden bli mere myk og det er jo bare bra.

Men hvis en person er tøff, sterk, sjefete og lett for å bli sint og irritert på hunden er det jo dumt å velge en hunderase som også sliter med aggresjon eller samkjønnsagresjon eller er tøff og sterk selv mentalt. Da hjelper det vell om hunderasen er mykere for å unngå at eieren blir irritert og sint og kjefter.

Jeg har nemlig lagt merke til at eiere som selv skriker og kjefter og er sinte ofte får en hund som er aggressive ol. mot andre hunder. Har lagt spesielt merke til en mann i hundeparken der jeg bor som skriker og kjefter og tar hardt tak i hunden for å vise hvem som er sjefen og denne hunderasen er ikke kjent for å være aggressiv mot andre hunder. Men den hunden er det og er helt prikk lik eieren. Kan forøverlig nevne at mannen er veldig rar i oppførsel også og skal herske med hunden sin veldig hele tiden at det kan bli altfor mye av det. Vil ikke si hunderasen pga. gjenkjennelse.

Anonymkode: 617a7...12a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det du sier her er jo ganske selvmotsigende. Du lurer på om en som kjefter mye og er aggressiv ikke burde velge en aggressiv rase for å forsterke hverandres personlighet, samtidig som du nevner en mild rase med aggresjonsproblemer pga eiers oppførsel.

Oppfører du deg som du skisserer eier ovenfor burde du egentlig ikke ha hund, men du burde i alle fall ikke ha en mild rase, som du forslår. Mange milde raser har en tendens til å bli nervevrak om de blir behandlet for hardt, så her feiler teorien din.

Det eneste jeg er enig i er det motsatte tilfellet. Er du nervøs og skvetten burde du ha en mentalt sterk hund som ikke kan adoptere hva du føler i visse situasjoner. Det vil også kunne være beroligende for eier, da hunder stort sett sier i fra om de merker noe, så om hunden ikke reagerer er det gjerne ikke noe å være redd for.

Anonymkode: c7761...f17

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste jeg er enig i er det motsatte tilfellet. Er du nervøs og skvetten burde du ha en mentalt sterk hund som ikke kan adoptere hva du føler i visse situasjoner. Det vil også kunne være beroligende for eier, da hunder stort sett sier i fra om de merker noe, så om hunden ikke reagerer er det gjerne ikke noe å være redd for.

Dette er jeg helt enig i.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er jeg helt enig i.

Er du ikke enig i at en vel røff eier kan ende opp med å skremme en mild rase og gjøre den mer skvetten?

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Er du ikke enig i at en vel røff eier kan ende opp med å skremme en mild rase og gjøre den mer skvetten?

Sånn drittoppførsel er ødeleggelse for alle hunder. Jeg sier også ifra når jeg ser eiere ta voldsomt i hunden sin.

Sist jeg gjorde det var til  to gangstere som  sparket hunden sin ( den ville bare hilse på andre hunder)..

De snur om når de ser meg komme nå😁(og hundene mine ..) 

Anonymkode: e9781...245

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Sånn drittoppførsel er ødeleggelse for alle hunder. Jeg sier også ifra når jeg ser eiere ta voldsomt i hunden sin.

Sist jeg gjorde det var til  to gangstere som  sparket hunden sin ( den ville bare hilse på andre hunder)..

De snur om når de ser meg komme nå😁(og hundene mine ..) 

Selvfølgelig, men jeg spør om TS mener det er bedre at en eier får en redd hund fordi h*n har valgt en mild hunderase, enn en aggressiv.

Til TS: veldig redde hunder er like farlige som aggressive btw.

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig, men jeg spør om TS mener det er bedre at en eier får en redd hund fordi h*n har valgt en mild hunderase, enn en aggressiv.

Til TS: veldig redde hunder er like farlige som aggressive btw.

Det er  jo det samme. Aggressive hunder er jo nervøse! En avslappet, rolig "lederhund" er aldri aggressiv og nervøs. 

AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Det er  jo det samme. Aggressive hunder er jo nervøse! En avslappet, rolig "lederhund" er aldri aggressiv og nervøs. 

Nei, det er det ikke. Du har fryktaggressjon og "vanlig" aggressjon, men det er første som er mest vanlig. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det er det ikke. Du har fryktaggressjon og "vanlig" aggressjon, men det er første som er mest vanlig. 

99% av hunder som er aggressive er nervøse og utrygge ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...