AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #1 Skrevet 4. mars 2018 Datteren vår er 5 år gammel, hun har 2 kusiner og 1 fetter på farsiden, som er like gamle +/- 4 år. Altså, hele barneflokken er under 10 år gamle. Det er på min manns side, og han har 1 søster og 1 bror, søsteren har 2 barn og broren har 1 barn. Besteforeldrene er flotte og kjærlige mennesker som alltid stiller opp for alle. Dessverre er det slik at de forskjellsbehandler barna. Jeg kan forstå hvorfor dette skjer, da søsteren til mannen er en slask av en mor. Jeg vil ikke gå mer inn på det, men hun skal alltid ha barnevakt for å dra ut å feste, og hun prioriterer aldri barna sine. Barnevernet er godt inni bildet, og de kjemper en hard kamp (som de aldri hadde hatt en sjanse i) mot barnevernet. Som et eksempel hadde ikke datteren hennes lue før julaften i år fordi hun ikke "hadde råd", men hun hadde råd til å drikke og feste masse. Vi er utdannet, jobber og datteren vår har alltid alt hun trenger. Dette fører til at besteforeldrene prioriterer deres barn på en annen måte. De får alltid kjempe fine gaver, de drar på ferie, de går alltid ut å gjør noe morsomst, men det skjer ikke med vårt barn. Jeg skjønner jo veldig godt at dette er fordi vi gir datteren vår alle disse opplevelsene og tingene, men samtidig er det sårt at hun begynner å gråte fordi hun tror bestemor liker de andre barna bedre, og at når hun er der så gjør de aldri noe gøy som når de andre er der. De andre barna er også veldig raske med å vise frem og fortelle om de fine opplevelsene de har sammen med besteforeldrene. Som sagt, jeg forstår hvorfor de ser at de andre barna på en måte trenger dette mer, men det er ufattelig vondt for vårt barn å måtte "ta til takke" med å se en film eller gå en tur når de andre barna får danskebåttur, tusenfryd og badeland + shopping. Nå ønsker hun ikke lenger å dra til besteforeldrene fordi det er vondt for henne (altså, vi ser hvor skuffet hun blir hver gang de ikke finner på de samme tingene som med de andre barna, og hun sier ofte at bestemor ikke er glad i henne). Vi har forsøkt å forklare barnet vårt situasjonen (slik man kan forklare det for en på 5 år), men hun skjønner ikke hvorfor ikke hun også kan bli med. Det skjønner egentlig ikke vi heller. Jeg har forsøkt å ta dette opp med bestemor og forklart hvordan vår datter føler dette, og også sagt at om det handler om penger eller noe slikt så kan vi mer enn gjerne betale for det, så lenge hun skal få de samme gode opplevelsene med sine besteforeldre som de andre får. Bestemoren vil ikke ta imot penger, og sier det handler om at de andre barna "trenger noen gode opplevelser". Ikke misforstå, jeg forstår at disse barna har et større behov for besteforeldrene sine på den måten, men jeg føler at vårt barn blir straffet med disse følelsene fordi hun kommer fra foreldre som faktisk prioriterer henne i livet sitt. Det er klart at det er vondt for henne at besteforeldrene ikke vil gjøre de samme tingene med henne som med de andre, og hun føler de ikke har lyst til å være med henne.. Hva kan vi gjøre? Vi har spurt om vi kan bli med og sånn, men flere ganger fått svar at de har "kosedag" bare dem.. Anonymkode: b943c...8a4 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #2 Skrevet 4. mars 2018 Da vil jeg lære ungen min at noen ganger har andre barn behov for noe de allerede har. Eller eventuelt at livet er urettferdig. Selv har jeg vokst opp med en far og stemor hvorav deres felles barn alltid har fått myyye mer enn meg. Sånn er det bare. Anonymkode: 9e999...48f 11
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #3 Skrevet 4. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da vil jeg lære ungen min at noen ganger har andre barn behov for noe de allerede har. Eller eventuelt at livet er urettferdig. Selv har jeg vokst opp med en far og stemor hvorav deres felles barn alltid har fått myyye mer enn meg. Sånn er det bare. Anonymkode: 9e999...48f TS her Nei, sånn er det ikke bare. At besteforeldre er nødt til å stille mer opp for andre barn er en ting, men at besteforeldre konstant ikke prioriterer et av barnebarna er ikke OK. Vårt barn skal ikke føle at bestemor ikke liker henne fordi de andre viser frem fine klær og morsomme aktiviteter, mens hun ikke får være med. Det er ikke greit av en bestemor. Anonymkode: b943c...8a4 14
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #4 Skrevet 4. mars 2018 Vi har det samme problemet selv, bortsett fra st barnevernet ikke er i bildet, da det ikke har hvert behov for det (utifra hva jeg tror da). Forstår deg utrolig godt! JEG kunne ikke brydd meg mindre over at svigermor ikke kommer på besøk mer enn en gang hver 2-3 mnd når hun bare bor 10 min unna med bil. Jeg gir F i mennesker som ikke gidder å sette av tid eller finne tid, men tenker på sønnen min på samme måte som du tenker på datteren din. Svigersøster er alltid så flink, feilfri, ditt og datt.. Mens min sambo aldri vil bli noe i følge svigermor og svigersøster. Hvorfor? Jo, fordi vi ikke eier hus, men leier leilighet. Kunne skrevet myyyye mer, men vet ikke hvor mye du gidder å lese😂 Har ingen å dele denne frustrasjonen med i detaljer heller, så jeg skulle gjerne kommet i kontakt med deg😅 Anonymkode: be2d1...ace
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #5 Skrevet 4. mars 2018 Får barnet til broren også være med på disse opplevelsene? Slik som barna til søsteren? Eller blir det med han som med jenta deres? Ellers ser jeg ikke noe galt i dette. Barna trenger virkelig at besteforeldrene tar dem med, og det gjør ikke barnet ditt. Hvis barnet ditt ikke føler seg likt av den grunn, så bør du forklare dette bedre. Men om du er av samme oppfatning som barnet ditt, at dette er fælt, så vil det skinne gjennom. Det betyr sikkert mye for disse barna å kunne vise til klær og opplevelser slik andre barn gjør, slik som ditt barn sikkert også gjør. Det å ha egne, gode historier å fortelle. Synes du bør unne disse barna såpass og vise barnet ditt raushet i praksis. Besteforeldrene tar seg tydeligvis mye av barna og bruker mye krefter på det, da blir det naturlig nok mindre på andre. Og at disse barna får mest er rettferdig. Anonymkode: e61ae...55f 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #6 Skrevet 4. mars 2018 Skjønner at du synes at det er kjipt, men... Hvem forteller henne om de tingene som besteforeldrene gjør med søskenbarna hennes da? 👀 Og hvordan/hvorfor har din datter full oversikt over hva de andre får og ikke? Anonymkode: 666f4...21c 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #7 Skrevet 4. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at du synes at det er kjipt, men... Hvem forteller henne om de tingene som besteforeldrene gjør med søskenbarna hennes da? 👀 Og hvordan/hvorfor har din datter full oversikt over hva de andre får og ikke? Anonymkode: 666f4...21c Tror mye av problemet kommer av at ts er svært opptatt av dette og at det lyser gjennom. Anonymkode: 9e999...48f 11
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #8 Skrevet 4. mars 2018 32 minutter siden, AnonymBruker said: Vårt barn skal ikke føle at bestemor ikke liker henne fordi de andre viser frem fine klær og morsomme aktiviteter, mens hun ikke får være med. Det er ikke greit av en bestemor. Nå må du ikke være barnslig. Du kan ikke bestemme over svigermor, hun gjør som hun vil. Det er for eksempel ofte ekstra stas med det barnet som er oppkalt etter henne eller en annen på hennes side. Lite du kan gjøre med det, nå. Anonymkode: 1b09d...c5f 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #9 Skrevet 4. mars 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at du synes at det er kjipt, men... Hvem forteller henne om de tingene som besteforeldrene gjør med søskenbarna hennes da? 👀 Og hvordan/hvorfor har din datter full oversikt over hva de andre får og ikke? Anonymkode: 666f4...21c 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror mye av problemet kommer av at ts er svært opptatt av dette og at det lyser gjennom. Anonymkode: 9e999...48f TS skriver jo at det er søskenbarna som er veldig ivrige på å fortelle barnet til TS om opplevelse de får av besteforeldrene. Anonymkode: dd028...840 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #10 Skrevet 4. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS skriver jo at det er søskenbarna som er veldig ivrige på å fortelle barnet til TS om opplevelse de får av besteforeldrene. Anonymkode: dd028...840 My bad. Anonymkode: 666f4...21c
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #11 Skrevet 4. mars 2018 Det høret ut som om du må forklare barnet ditt mer om hva som er rettferdig og urettferdig. Livet er urettferdig og det er fryktelig urettferdig at disse barna må vokse opp med en mor som sliter og ikke kan eller velger å ikke stille opp for dem. Derfor er det helt rettferdig at de får mer oppmerksomhet og flere opplevelser med besteforeldrene. Hvis datteren din tror at dette skjer fordi besteforeldrene er mindre glad i eller bryr seg mindre om henne, må du vise henne at dette er galt. Og hvis det faktisk er tilfellet så er det ikke noe å gjøre med det. Anonymkode: 4f9b4...9d6 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #12 Skrevet 4. mars 2018 Står i en svært lik situasjon. Her er løsningen minimalt med kontakt og fokus på de andre besteforeldrene istede. Nyttet ikke å ta det opp, så nå sees vi kun ved større anledninger. Vi voksne har også valgt å holde avstand, vi fikk det som råd på FVK. Da de mente de ble et sort hull, som tappet alt av krefter hos oss. Vi kunne uansett ikke endre på de, så det eneste vi kunne endre var våre egne reaksjoner og forventninger til besteforeldrerollen. Anonymkode: 9c2b6...a33 3
puppi Skrevet 4. mars 2018 #13 Skrevet 4. mars 2018 Syntes dette høres ut som flotte besteforeldre. Og du høres sutrete ut. Selvfølgelig er det kjipt for deg som mor, å oppleve at din datter blir skuffet over hvordan bestemor fordeler sin tid. Men, hun vil nok forstå når hun blir eldre. Så får du heller sørge for å gi din datter de samme gode opplevelsene, som bestemor gir sine forsømte barnebarn. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #14 Skrevet 5. mars 2018 Livet er ofte urettferdig dessverre. Og disse barna har det tydelig ikke helt bra, og heldigvis at de har da besteforeldre som stiller opp. Prøv å forklare det så godt du kan for din datter, og hun vil forstå det mer ettersom hun blir eldre. Det er ikke alt her i livet vi styrer. Mine barns besteforeldre er døde, det skjedde brått. Og minstemann som var utrolig knyttet til dem, er trist. Fordi alle de andre barna i familien fikk mer tid og opplevelser med dem, ferier, gaver, fornøyelsesparker mm. Han hadde vært fornøyd med en film, en samtale, hva som helst, men jeg vet det er sårt når de andre snakker om utenlandsferiene de hadde det så gøy på osv. Han vil aldri oppleve det. Anonymkode: 28734...3d0
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #15 Skrevet 5. mars 2018 Hadde det på samme måte som barn. Besteforeldre hadde 2 barn m mor som var helt forkvaklet samt 1 barn m handikappet søsken. Disse tre ble prioritert i alle sammenhenger. Plaget ikke meg at de mottok mer oppmeksomhet osv, men hadde vært hyggelig å i det minste få bli kjent m besteforeldrene sine. ellers ble jeg jo heller aldri kjent med disse kusinene, da de kun var opptatt av å ha besteforeldrene for seg selv. De frøs meg derfor ut. Eneste gangen det var snakk om at jeg skulle komme på overnatting samtidig med kusine #1 på 10 år (vi var like gamle), slo hun seg helt vrang og bestemor ringte og sa jeg kunne ikke komme likevel fordi XXX ikke ville det...... sårt.... desverre. Anonymkode: f3312...b1c 3
GulSitron Skrevet 5. mars 2018 #16 Skrevet 5. mars 2018 Jeg kjenner meg veldig igjen i dette, men på en litt annen måte. Min ene onkel var farvoritten til min bestemor. Han ble omtalt som en Gud og ble behandlet der etter også. Min mor og hennes andre bror var bare møkka i forhold. Sånn har det blitt for oss barna også. Da min mor gikk gravid med min bror skulle bestemor og bestefar ta han med på skitur i pulk på fjellet, de skulle ta han med hit og dit og det var ikke måte på hvor fantastisk alt skulle bli. Så ble han født og det viste seg at han hadde en hjerneskade og at han skrek seg bort (gråt og skrek såpass at han ble blå i ansiktet og på leppene). Da var det plutselig ikke noe alternativ å passe han eller noe allikevel.. Så kom kusinene mine (barn av favoritt sønnen til bestemor) og de ble passet ofte, fikk være med på fjellet, fikk være med å sove i båten osv osv osv. Så kom jeg og ble lovet gull og granbar. Vi skulle på fjellet og vi skulle få være med i båten osv. Noe som aldri skjedde. Det var tomme ord. Etter hver ferietur til utlandet hadde bm & bf med masse fine ting til kusinene mine.. De kunne krysse av i taxfree katalogen hva de ville ha og de fikk alt. Jeg fikk som regel en lang remse med sukkertøy eller godteri jeg strengt talt kunne kjøpt hjemme. I tillegg var jeg aldri tynn nok, pen nok, pene klær, pent går etc. Bestemor sa alltid «du må være mer som NN og NN(kusiner), de gjør slik og sånn og det må du gjøre også» Det endte faktisk med at jeg som 15-åring sendte en SMS til bestemor om at jeg ikke lengre ville ha kontakt med dem fordi jeg aldri var bra nok. På sett og vis skjønner jeg jo at besteforeldrene bare ønsker å gi disse barna det foreldrene tydeligvis ikke klarer å gi, men når forskjellene er såpass at de andre barnebarna føler seg mindre verdt er det kanskje på tide å gjøre forskjellene mindre tydelige? Mine kusiner fikk alltid 500kr hver når de var på besøk. Jeg og min bror fikk 25kr på deling til en is fordi bestemor «ikke hadde så mye penger» (dette var på den tiden hvor prisene begynte å stige, så de 25kr gikk ikke å dele) Jeg husker det var veldig sårt å se at kusinene mine fikk ting og penger hele tiden mens jeg og min bror kunne få det rasket som var igjen. Hvis barnet ditt er 5år og allerede nå føler seg tilsidesatt og mindre verdt, hvordan blir det da når barnet er 15år? Husk at barn ofte kun ser sin egen side av saken, og her ser jo 5åringen at de andre får mer og bedre, men skjønner kanskje ikke helt hvorfor det er sånn 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #17 Skrevet 5. mars 2018 Jeg kjenner meg veldig godt igken i ditt barn fra egen barndom. Slik skal det ikke være. Har du tatt det opp med dem? Fortell hvordan datteren din har det. Forklar at hun merker forskjellene. Ta det rolig og uten for mye følelser (prøv å legge igjen sinnet hjemme iallefall). Anonymkode: a0035...897 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #18 Skrevet 5. mars 2018 Hmm.. usikker på hva jeg mener om saken 100% siden jeg ikke kjenner noen av dere. Men som førsteinntrykk så tenker jeg at det er bra at disse ungene får litt ekstra når de ikke får noen ting av sin mor. Snakk med barnet om det, si at mor er syk (eller noe), og ikke kan gi disse barna det samme som hun får. At besteforeldre er liksom litt foreldrene til disse barna nå. Så "når jeg og du og pappa drar på tusenfryd, så drar Lisa og Per på tusenfryd med besteforeldrene." Verden er urettferdig, men her er en gylden mulighet til å lære barnet å unne andre noe de ikke har. For å tenke litt fra andre siden, og det kan du jo si til dattera di og; Hvor urettferdig blir det ikke om hun får dra på tusenfryd både med deg og besteforeldre? Og søskenbarna bare med besteforeldre? Da får dattera di en tusenfryd-tur mer enn de andre!! Gjør det så enkelt for henne. Da skjønner hun det kanskje. Anonymkode: de925...cc9 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #19 Skrevet 5. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm.. usikker på hva jeg mener om saken 100% siden jeg ikke kjenner noen av dere. Men som førsteinntrykk så tenker jeg at det er bra at disse ungene får litt ekstra når de ikke får noen ting av sin mor. Snakk med barnet om det, si at mor er syk (eller noe), og ikke kan gi disse barna det samme som hun får. At besteforeldre er liksom litt foreldrene til disse barna nå. Så "når jeg og du og pappa drar på tusenfryd, så drar Lisa og Per på tusenfryd med besteforeldrene." Verden er urettferdig, men her er en gylden mulighet til å lære barnet å unne andre noe de ikke har. For å tenke litt fra andre siden, og det kan du jo si til dattera di og; Hvor urettferdig blir det ikke om hun får dra på tusenfryd både med deg og besteforeldre? Og søskenbarna bare med besteforeldre? Da får dattera di en tusenfryd-tur mer enn de andre!! Gjør det så enkelt for henne. Da skjønner hun det kanskje. Anonymkode: de925...cc9 Veldig godt skrevet! Anonymkode: e61ae...55f
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #20 Skrevet 6. mars 2018 Her prioriterer bestemoren datteren sine unger først. Passer de, tar de med på ting,kjøper klær og mye anner hele tiden. Dette sier de barna til mine. Og vi har flere ganger truffet de når de shopper eller passer de. Mine er såpass store at de ser urettferdigheten og syns det er veldig trist og lurer på hvorfor bestemor forskjellsbehandler de hele tiden. De får alltid mer i julegaver og bursdagsgaver og. Vi har ikke mer penger. Men bruker de mer fornuftig. Kjøper gjerne ting på finn og på salg. Men hun er så hjelpeløs til mor og være til tider.. utrolig kjipt for oss alle. Trist for barna som kun har hun.. men sånn er det bare.. Anonymkode: f3d99...07d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå