Gå til innhold

9mnd katt - Løpetid?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du , kastrering er så fundamentalt viktig så JA, det får folk jaggu tåle å høre! 

Anonymkode: 11df0...52a

Du, Ts har funnet info. Å katten er i tilleg ikke ute. Du får jaggu tåle å høre at du ikke trenger å komme med pekefingeren hver gang du tror noen ikke gjør ting som du syns de burde gjøre det. 

Anonymkode: 27b26...eba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

«Må være litt streng med deg»? Er du moren til Ts eller? Ja det var kanskje dumt å ikke lese seg opp på ALT først, men så skal nå faktisk Ts kastrere da, så den pekefingeren kan du legge bort. 

Anonymkode: 27b26...eba

Ser du har fått svar fra en annen AB, det var ikke meg. Ser du reagerer på ordbruken min. Jeg la til det du har sitert for å myke opp budskapet, og gjøre meg selv til den "strenge", slemme AB, så TS ikke skulle føle seg så dum. Jeg gjorde vel en litt for god jobb der, for å si det sånn. Sannheten er selvfølgelig at det er ikke strengt å fortelle noen at de burde sette seg inn i dyrehold før de får seg dyr.

De fleste som gjør feil med kattene gjør det fordi de mangler kunnskap, ikke fordi de er slemme. Ja, det er begrenset hvor mye pepper TS fortjener, helt klart! Synes heller ikke at det er mye pepper jeg har gitt. Så lenge katten ikke greier å smette ut så går det fint, selv om det er ubehagelig og stressende for henne å ha løpetid. TS har ikke gjort noe veldig feil enda, men hun står i fare for å gjøre det i fremtiden så lenge det skorter litt på kunnskapen.

Alle bør lese veilederen til Mattilsynet, eller tilsvarende, før de får seg katt. Om ikke annet, så for å unngå bøter når man plutselig har gjort noe man ikke visste at ikke var lov.

Anonymkode: d28eb...4f0

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du har fått svar fra en annen AB, det var ikke meg. Ser du reagerer på ordbruken min. Jeg la til det du har sitert for å myke opp budskapet, og gjøre meg selv til den "strenge", slemme AB, så TS ikke skulle føle seg så dum. Jeg gjorde vel en litt for god jobb der, for å si det sånn. Sannheten er selvfølgelig at det er ikke strengt å fortelle noen at de burde sette seg inn i dyrehold før de får seg dyr.

De fleste som gjør feil med kattene gjør det fordi de mangler kunnskap, ikke fordi de er slemme. Ja, det er begrenset hvor mye pepper TS fortjener, helt klart! Synes heller ikke at det er mye pepper jeg har gitt. Så lenge katten ikke greier å smette ut så går det fint, selv om det er ubehagelig og stressende for henne å ha løpetid. TS har ikke gjort noe veldig feil enda, men hun står i fare for å gjøre det i fremtiden så lenge det skorter litt på kunnskapen.

Alle bør lese veilederen til Mattilsynet, eller tilsvarende, før de får seg katt. Om ikke annet, så for å unngå bøter når man plutselig har gjort noe man ikke visste at ikke var lov.

Jeg føler selv jeg har kunnskap til hvordan jeg skal ta vare på dyret mitt. Men dette var ett tema ingen har ett konkret svar på. Jeg har vært innstilt på kastrering av pusen fra starten av, jeg fikk henne av en venninne som fikk en gravid katt veldig fort så det er mye forarbeid som ikke er blitt gjort før jeg fikk henne så jeg står igjen med masse arbeid å gjøre nå som hun er eldre og jeg er den ansvarlige. Nå er det meg og samboer som prøver å få det best mulig for henne som vi bare klarer med de pengene vi har. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, kattemama said:

Jeg føler selv jeg har kunnskap til hvordan jeg skal ta vare på dyret mitt. Men dette var ett tema ingen har ett konkret svar på. Jeg har vært innstilt på kastrering av pusen fra starten av, jeg fikk henne av en venninne som fikk en gravid katt veldig fort så det er mye forarbeid som ikke er blitt gjort før jeg fikk henne så jeg står igjen med masse arbeid å gjøre nå som hun er eldre og jeg er den ansvarlige. Nå er det meg og samboer som prøver å få det best mulig for henne som vi bare klarer med de pengene vi har. 

Så fint! :) Jeg mener at det finnes en standard anbefaling på dette som ikke er vanskelig å finne, så derfor fikk jeg sikkert et litt feil inntrykk. Har du forsikring på henne? Det har betydd alt for meg med mine katter, som jeg ble sittende med når andre dro i fra ansvaret sitt... Anbefalter Agria på det varmeste, det er både billig og veldig bra!

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så fint! :) Jeg mener at det finnes en standard anbefaling på dette som ikke er vanskelig å finne, så derfor fikk jeg sikkert et litt feil inntrykk. Har du forsikring på henne? Det har betydd alt for meg med mine katter, som jeg ble sittende med når andre dro i fra ansvaret sitt... Anbefalter Agria på det varmeste, det er både billig og veldig bra!

Alle steder jeg fant noe stod det: før eller etter første løpetid, men det stod aldri konkret alder eller kjennetegn på løpetid.... og de som ga meg henne kastrerte moren etter hun fikk ungene, men den andre katten de har er noen måneder eldre enn min og funnet på gaten og de har aldri tatt henne med til noe sjekke eller noe. Jeg reagerte litt på det og det er derfor jeg sitter her å prøver å finer svar på hva jeg skal gjøre siden de ikke gjorde noe når jeg fikk henne ( Jeg overtok pusen når hun va 4 mnd)  dette er litt av ett eventyr skal jeg si deg :P

AnonymBruker
Skrevet

Løpetid høres det ut som. Jeg ble like overrasket når min fikk det. Dyrlegen anbefalte sterilisering og det var noen smertefulle uker for oss begge før og etter fordi jeg var nødt til holde henne innendørs til hun såret var grodd og også før sterilisering så hun ikke ble gravid. Og hun mjauet og maste konstant. Heldigvis var dette en engangsopplevelse og hun er helt fin etter sterilisering. Sjekk med dyrlegen! 

Anonymkode: 58394...188

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, kattemama skrev:

Det er det som var tenkt var å få kastrert, chippet og sjekket katten, de jeg fikk hun av har aldri tatt henne på noen sjekk ( noe jeg synes er veldig rart ) så jeg venter bare på at pengene skal strekke til 

Dette må du bare prioritere. Du har tatt på deg ansvaret for denne katten og jeg synes det er på tide å komme seg til dyrlegen når katten er 9 måneder. Den må ha vaksine og ormekur. Den kan ikke snakke og fortelle deg om noe er galt. Jeg regner med du er veldig glad i katten og er en dyrevenn, men den trenger altså basic oppfølging av helse også.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette må du bare prioritere. Du har tatt på deg ansvaret for denne katten og jeg synes det er på tide å komme seg til dyrlegen når katten er 9 måneder. Den må ha vaksine og ormekur. Den kan ikke snakke og fortelle deg om noe er galt. Jeg regner med du er veldig glad i katten og er en dyrevenn, men den trenger altså basic oppfølging av helse også.

Hun har jo sagt at pus skal kastreres, chippes og sjekkes neste måned, da prioriterer hun den. Så lenge pus er innekatt, har det ikke bråhast.

Skrevet

Jeg ville forresten anbefalt en sparekonto til pus + forsikring om det er litt knapt med penger innimellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...