AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #1 Skrevet 4. mars 2018 Jeg vet at smale hofter ikke er ensbetydende med smalt bekken, men i min familie (morsiden) har det blitt utført en rekke KS pga smalt bekken. Jeg har arvet min mors smale hofter og er en lav og spinkel jente. Min mor (og hennes søstre) maser på at jeg må forlange å få målt bekkenet mitt. Jordmor på sykehuset ga meg et strengt blikk og sa at "Vi går ut fra du kan føde vanlig. Det er det kvinner er skapt for." Uansett.. Til deg med smale hofter: Hvordan var fødselen? Gikk det bra? Hadde du smalt bekken? Ble det KS? Fortell meg gjerne Anonymkode: 0ebb2...32c
aiba Skrevet 4. mars 2018 #2 Skrevet 4. mars 2018 Du skal få målt bekkenet!! Kjenner ei med smale hofter der datteren døde under fødsel... 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #3 Skrevet 4. mars 2018 Smale guttehofter og fødte på 6 timer, fantastisk fin fødsel Anonymkode: d58f1...2da
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #4 Skrevet 4. mars 2018 Bytt jordmor og få målt bekkenet! Anonymkode: 4abbb...222 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #5 Skrevet 4. mars 2018 Tang, sugekopp og til slutt hastesnitt. Få målt bekkenet ditt! Anonymkode: 8b027...751
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #6 Skrevet 4. mars 2018 Smale hofter men valgte allkevel naturlig fødsel. Gikk veldig fint og hadde en helt normal fødsel. Smalt bekken er litt mytebetinget har jeg hørt, det henger visst igjen fra 60 eller 70 tallet, da endel feil informasjon spredde seg i helsesektoren. Om baby sitter fast er det ofte helt andre grunner enn smalt bekken. Det kan være stillingen eller størrelsen på baby, eller morkaken plassering. Anonymkode: 9ba06...689 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #7 Skrevet 4. mars 2018 En interessant tanke er også min tante. Hun har veldig kraftig benbygning er over 175 høy og er god og rund. Men hun går allikevel smalt bekken. Moren min er tynn som en stilk, hun har ikke smalt bekken 😉 Anonymkode: 9ba06...689
Wonders Skrevet 5. mars 2018 #8 Skrevet 5. mars 2018 Ahus tok røntgen av mine hofter da baby ikke ville snu seg. De ville ikke gi meg setefødsel, da hoftene mine var for smale og det da ville blitt for stor risiko for oss begge. Ved baby nummer to snudde hun seg, og det ble vanlig fødsel. Gikk fint, baby veide 3,335
Gjest BethD Skrevet 5. mars 2018 #9 Skrevet 5. mars 2018 Vet ikke om jeg har veldig smale hofter men er smal i utgangspunktet og jeg måtte ha hasteks...
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #10 Skrevet 5. mars 2018 35 minutter siden, Wonders skrev: Ahus tok røntgen av mine hofter da baby ikke ville snu seg. De ville ikke gi meg setefødsel, da hoftene mine var for smale og det da ville blitt for stor risiko for oss begge. Ved baby nummer to snudde hun seg, og det ble vanlig fødsel. Gikk fint, baby veide 3,335 Gikk det ikke bra med baby nummer 1? Anonymkode: d115b...8ad
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #11 Skrevet 5. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Gikk det ikke bra med baby nummer 1? Anonymkode: d115b...8ad Står jo at hun slapp vaginal fødsel. Anonymkode: 9a8e7...ff8
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #12 Skrevet 5. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Står jo at hun slapp vaginal fødsel. Anonymkode: 9a8e7...ff8 Ok, da beklager jeg! Anonymkode: d115b...8ad
PoisonIwy Skrevet 5. mars 2018 #13 Skrevet 5. mars 2018 Tang, sugekopp og hastesnitt etter nesten 2 døgn. Få målt det du...
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #14 Skrevet 5. mars 2018 19 minutter siden, PoisonIwy skrev: Tang, sugekopp og hastesnitt etter nesten 2 døgn. Få målt det du... Fyfaen det må være helt jææævelig med tang og vakum. Kan du beskrive følelsen? Anonymkode: e9899...4c6
Vera Vinge Skrevet 5. mars 2018 #15 Skrevet 5. mars 2018 Jeg trodde ikke de tok CT av bekkenet på gravide kvinner med mindre det er snakk om setefødsel. Dette fordi man ikke vil utsette fosteret for potensiell risiko ved stråling med mindre man har en svært god grunn. Så det går jo an å spørre, men det er godt mulig de har retningslinjer som sier nei til det. Ellers har jeg en venninne med smale hofter, som har født barn på rundt 4 kg uten problemer. Og en annen venninne med ca samme hoftebredde som meg (dvs verken spesielt smale el brede), som har hatt barn som satt fast, mens jeg har sett på CT at jeg har brede indre mål. Så ytre og indre bekkenmål henger ikke nødvendigvis sammen heller.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #16 Skrevet 5. mars 2018 Smale hofter, uproblematisk her. Var ikke smal i bekkenet. Og har ikke smale hofter lenger ettrr 2 fødsler, de ble permanent breiere gitt (har ikke noe med vekta å gjøre, den er lavere enn før svangerskapet) Anonymkode: e3811...ac0
Tøytigern Skrevet 5. mars 2018 #17 Skrevet 5. mars 2018 "Det er kvinner skapt for." For en tanketom uttalelse. Det er en årsak til at man har jordmødre og fødeavdelinger og det er at det kan bli komplikasjoner under fødselen. Jeg ville funnet en annen jordmor. Syns hun høres arrogant ut. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #18 Skrevet 5. mars 2018 Jeg stoler ikke på sykepleiere og jordmødre når det gjelder statistikk og tall (Det er jo NM i strukprosent på de eksamnene som er realfagsbasert på sykepleien), og "skapt for" kan jo avledes av statistikk -så behold en sunn skepsis. Med tanke på den relativt høye raten av intervensjoner ved fødsel og av fødselsskader i i-land og av komplikasjoner og død i u-land så er kvinner antagelig skapt for å føde, eller dø i forsøket. Det er en sånn 7/3 ods den rette veien. Men pytt sann. Og man har jo motsatsen til "skapt for å føde", "å være gravid og å føde er det farligste en kvinne gjør". Sånn ellers så reduserer hun deg jo til et objekt som er skapt for å ha en funksjon, heller enn å være et subjekt. Det er ganske klønete, egentlig. Mitt inntrykk er at jordmorutdannelsen er ganske tvilsom - veldig mye "natur er best, ingen protest" - men naturen er et tøft sted der kvinner dør av å føde, for å si det sånn. Anonymkode: 976e0...7fd 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #19 Skrevet 5. mars 2018 Min mor fikk planlagt keisersnitt da jeg og søsteren min ble født på 80 tallet da de målte bekkenet hennes og mente hun var for smal. Søsteren min, som er kliss lik i kroppsfasong som mamma etterspurte derfor dette da hun var gravid, da fikk hun beskjed om at dette ikke gjøres lenger og at man måtte forsøke å føde naturlig og heller ta hastesnitt hvis det ikke gikk. Hun fødte forøvrig vaginalt uten komplikasjoner. Så jeg har inntrykk av at man må forsøke å føde og at man har gått bort fra å måle bekken. Anonymkode: db0ae...21b
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #20 Skrevet 5. mars 2018 Jeg har også fått beskjed om at man ikke måler bekkenet lenger, med mindre barnet ligger i seteleie. Jeg er litt bekymret selv, pga. familiehistorie og at jeg er lav og smal. Som brukeren over sier, må man prøve å føde, i hvert fall første barnet, og så blir det evt. gjort hastesnitt hvis det ikke går. Det er nok retningslinjer som jordmødrene må forholde seg til. Anonymkode: a1c53...fbc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå