Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Gikk fra AAP til uføretrygd den 1 mars.

Ser i vedtaket mitt at barnetillegget for mitt barn er redusert pga jeg overstiger et eller annet fribeløp.

Jeg vet ærlig talt ikke hvordan reglene er for dette,det er bare forvirrende å lese om jeg prøver å forstå det.

Opprinnelig barnetillegg er over 3000 kr pr med,men får fratrekk 2500 kr grunnet for høy (??) inntekt?

Er det slik hos dere andre også?

Anonymkode: b7d5d...e08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnetillegget er behovsprøvd. Det vil si at hvis den samlede inntekten i familien overstiger et visst beløp, blir størrelsen på barnetillegget redusert eller faller helt bort.

«Inntekt» er i denne sammenhengen lønn, uføretrygd og pensjon (se skatteloven § 12-2 om personinntekt).

Grensen for hva du kan tjene før barnetillegget blir redusert, kalles for fribeløp. Barnetillegget reduseres med 50 prosent av den inntekten som er over fribeløpet. Hvis for eksempel inntekten er 30 000 kroner høyere enn fribeløpet, reduseres barnetillegget med 15 000 kroner i året.

Når barnet bor sammen med begge foreldrene:

Barnetillegget reduseres når den samlede inntekten til begge foreldrene er høyere enn fribeløpet på 4,6 G (folketrygdens grunnbeløp). Fribeløpet øker med 0,4 G for hvert ekstra barn.

Når barnet bor sammen med den ene forelderen:

Barnetillegget reduseres når inntekten din er høyere enn fribeløpet på 3,1 G (folketrygdens grunnbeløp). Fribeløpet øker med 0,4 G for hvert ekstra barn. Det er kun din inntekt som har betydning for barnetillegget.

Hvis du ikke har opparbeidet deg full trygdetid, blir fribeløpene lavere.

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/barnetillegg-til-uføretrygd

Anonymkode: abc23...62c

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er bra.Da har du god inntekt når det blir redusert.Hilsen en med uføretrygd og fullt forsørgertillegg.

Anonymkode: 86b6e...813

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takker. I mitt tilfelle er alt redusert til 500 kr PR mnd. Tjener nå ca 29000 PR mnd før skatt. Dette er da inkl de 500 tillegg. Syntes bare tillegget ble mindre enn forventet. 

Anonymkode: cb6a6...bab

AnonymBruker
Skrevet

Uansett kjekt å få penger:-)

Anonymkode: f0402...032

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...