AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #1 Skrevet 4. mars 2018 Hvordan er det ved skolestart. Foreldre /foresatte er med 1.dagen. Dagen etter klarer poden deg alene og alt går bra? Er det noen her inne som har barn som begynte på skolen i august 2017 som kan fortelle meg litt om de første dagene? Hva gjorde dere om dagene ble tøffe? Hvordan er kontakten mellom lærer og foreldre? Hvor lang tid brukte deres barn på å få det gøy O gtrygt på skolen? Anonymkode: 97f4f...05d
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #2 Skrevet 4. mars 2018 De fleste begynner på sfo i begynnelsen av august. Første skoledag er foreldrene med og ellers klarer barna seg helt fint selv. De er jo vant til å være i bhg. Anonymkode: a976e...ebf
Arkana Skrevet 4. mars 2018 #3 Skrevet 4. mars 2018 Jeg har to skolebarn, yngste begynte i fjor. Her er foreldrene med i skolegården hvor rektor holder tale. Så blir elevene ropt opp klassevis og går sammen med lærerne, uten foreldre, i klasserommet og har litt skole. I mens har foreldrene møte i samlingssalen hvor rektor, sosiallærer, miljøterapeuter, helsesøster og andre som jobber på skolen snakker m mye forskjellig. Etterpå får vi gå til klasserommet og se hvordan barna har det der og så er dagen slutt. Fra andre dag er det vanlig skole hvor de følger timeplan og foreldrene er ikke med. Min erfaring er at de aller fleste takler det veldig fint, men det er en håndfull barn som gråter ved skolestart et par uker og trenger mer tid på å bli trygge. Dette vet jo lærerne og skolen er vanlig så alle blir tatt godt vare på. Mine to skolebarn er veldig forskjellige. Den ene er sosial, utadvendt og uredd mens den andre er mer sjenert og liker det trygge og kjente. Begge har likevel taklet overgangen til skole like bra og vært trygge og glade med en gang. Ingen av dem hadde kjente i klassen da de begynte heller, men det har gått veldig fint og de fikk seg raskt venner. På skolen er det veldig lite kontakt mellom lærer og foreldre og det kan være en overgang for en del foreldre etter å ha vært vant til å snakke med de ansatte i barnehagen hver eneste dag. Lærer tar selvsagt kontakt hvis det er noe, men ellers ser man kun lærer ved utviklingssamtalene eller ved behov. Mange barn begynner på SFO en stund før skolestart. Det snakkes mye om hvor positivt det er å gå på SFO før skolestart, men min erfaring er at dette har svært begrenset verdi og at å starte tidlig på SFO ikke gir barnet noe bedre utgangspunkt i forhold til de som ikke gjør det. Det er først når skolen faktisk begynner og de vet hvem som går i egen klasse at de blir skikkelig kjent. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #4 Skrevet 4. mars 2018 Sønnen min begynte på skolen i fjor høst. Begynte på SFO halvannen uke før første skoledag og skjønte ikke helt hva SFO var.. 😂 Mange nye barn og mye nytt, men mange voksne på sfo til å ta i mot dem og følge opp. Da første skoledag endelig kom var han superklar og veldig fornøy. De kommer raskt inn i ny rutine og lærerne og de andre ansatte er veldig på. Her var 1. trinn stort sett alene i friminuttene frem til høstferien for å bli trygge, og masse samarbeid med fadderne i 6. klasse gjør dem trygge. Lærerne ser vi ikke så ofte, men er lett tilgjengelig pr. mail. I tillegg bli kjent samtaler og vurdering av eleven etterhvert. Liten grunn til bekymring her. Møtte bestekompisen på SFO første dagen og etter det er det gått veldig fint. Deilig å være over på skolen, mer utvikling å se og mindre "greier" som i barnehagen. Det er bare å glede seg 😊🤗 Anonymkode: c5988...448
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #5 Skrevet 4. mars 2018 Jeg har en gutt som begynte i fjor, og da var det sånn at vi foreldre fulgte dem inn i klasserommet etter de var ropt opp, så fikk vi bli der i 5 minutter og se på plassen deres, ta bilder osv. Så skulle vi gå, og barna skulle være på skolen i 3 timer. Jeg syntes det virket litt skummelt å skulle starte så brått med at han skulle være der så lenge uten meg første dagen, og var ganske spent da jeg stod utenfor skolen og ventet på ham, men han hadde hatt det helt topp. Stortrivdes på både skole og sfo fra første dag. Han er ikke veldig begeistret for leksene lenger da, men det kan vi leve med. Læreren har vi stort sett bare kontakt med på kontaktmøtene høst og vår, også sa han noen ord på foreldremøtet før oppstart. Har en kontaktbok vi kan skrive beskjeder i ved behov, og responsen består som regel av "OK". Anonymkode: 5469e...0fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå