Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet hvordan mulighetene er for å få boliglån som student?

Jeg går et profesjonsstudie, har egenkapital på litt over 200k og ser på leiligheter til mellom 1 og 1,5 millioner. De er da 2-roms og kan fint leies ut etter at jeg selv er ferdig med studiene om 3-4 år, samt at jeg vil kunne leie ut det ene rommet mens jeg studerer dersom det blir nødvendig. Jeg har ikke mulighet til å jobbe ved siden av studiene utenom i ferier, men har kontroll på økonomien min og kan betale mellom 4 og 5 tusen i mnd på lånet. Etter studiene vil jeg etter all sannsynlighet ikke ha noe problem med å få jobb da utdanningen åpner for et bredt spekter av yrker med varierende lønn, fra 400-500k og oppover. Har foreldre som kan stille som sikkerhet.

Tror dere det finnes noen mulighet til å få lån?

Anonymkode: ae624...e19

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

200 k før eller etter at studiegjelden er trukket fra?

Anonymkode: e2d96...316

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

200 k før eller etter at studiegjelden er trukket fra?

Anonymkode: e2d96...316

Det jeg har i egenkapital er arvepenger, jeg lever på studielånet og stipendet nå mens jeg studerer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde en toroms kun hadde ett soverom, og ikke to? Siden du har foreldre som kan stille som sikkerhet tror jeg du har ganske greie muligheter for å få lån, men vet ikke om jeg ville gjort det selv. Jeg synes tre - fire år er en litt kort tidshorisont, og sannsynligheten for at du vil måtte selge etter studiene er ganske så stor (om du ikke kan bo der selv da også). Med en lønn på 400 - 500k vil du ikke ha råd til å leie ut leiligheten og i tillegg kjøpe deg enda en leilighet som du skal bo i selv.

Utleie kan også være noe drit.

Anonymkode: ae0df...c25

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg trodde en toroms kun hadde ett soverom, og ikke to? Siden du har foreldre som kan stille som sikkerhet tror jeg du har ganske greie muligheter for å få lån, men vet ikke om jeg ville gjort det selv. Jeg synes tre - fire år er en litt kort tidshorisont, og sannsynligheten for at du vil måtte selge etter studiene er ganske så stor (om du ikke kan bo der selv da også). Med en lønn på 400 - 500k vil du ikke ha råd til å leie ut leiligheten og i tillegg kjøpe deg enda en leilighet som du skal bo i selv.

Utleie kan også være noe drit.

Anonymkode: ae0df...c25

Beklager, det er jeg som surrer! Mener leilighet med 2 soverom. Planen er å leie den ut i minst et år eller to etter at jeg er ferdig med studiene ja, og i mellomtiden flytte hjem eller leie selv da jeg ikke har bestemt meg for hvor jeg vil bo senere. Tenker jeg kommer til å flytte litt etter hvor jeg kan få den type jobb jeg ønsker meg. Markedet her ser ut til å gå oppover og jeg vet at jeg får leid den ut senere med mindre det skjer noe drastisk og uforutsett. Forhåpentligvis kan jeg selge med fortjeneste om noen år eller hvertfall ikke tape penger på å kjøpe nå, med tanke på at jeg da uansett ikke har betalt leie til noen andre i 3-4 år til.

AnonymBruker
Skrevet

Fikk beskjed på nett at man må ha fast jobb for å få lån, stemmer det i alle tilfeller? Det gjøres ikke unntak for noe? Jeg kan betale rundt 4k i måneden selv om jeg ikke jobber. 

Skrevet

Ville tatt kontakt med en lokal bank, ansikt til ansikt. Disse nettgreiene avviser deg fordi du ikke har fast inntekt.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk beskjed på nett at man må ha fast jobb for å få lån, stemmer det i alle tilfeller? Det gjøres ikke unntak for noe? Jeg kan betale rundt 4k i måneden selv om jeg ikke jobber. 

Studielån pleier ikke å gjelde som inntekt, som jo er logisk for du bør ikke betale lån med lån. Man trenger ikke nødvendigvis fast jobb, men en arbeidskontrakt på en midlertidig stilling hjelper.

Anonymkode: 9faaa...202

AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at noen bank går med å gi lån til noen som ikke har noen inntekt. Iallefall ikke boliglån. 

Spar heller EK til du får jobb, og gå inn på boligmarkedet da.

Anonymkode: 4012f...340

AnonymBruker
Skrevet

Bankene ser bare på nåværende inntekt, ikke framtidig inntekt. 

Men om du klarer finne så billige leiligheter, uten oppussingsbehov, så ville jeg vurdert låne privat av foreldre for å få kjøpt. Så billige leiligheter med to soverom, nært ett studiested med profesjonsstudier høres jo ut som en lottogevinst. 

Anonymkode: c21f3...121

AnonymBruker
Skrevet

For meg regnet de studielån som inntekt. Jeg utdanner meg i tillegg til et trygt yrke, og hadde endel egenkapital. Jeg fikk lån. 

Anonymkode: 52d02...c9d

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

For meg regnet de studielån som inntekt. Jeg utdanner meg i tillegg til et trygt yrke, og hadde endel egenkapital. Jeg fikk lån. 

Anonymkode: 52d02...c9d

Og dette var etter de nye reglene hvor dem strammet inn kraftig? 

Anonymkode: c21f3...121

AnonymBruker
Skrevet

Hvis foreldrene dine stiller som medlånetakere kan du få lån. På egenhånd må du nok vente til du er ferdig studert og i full jobb

Anonymkode: 34d72...2db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...