Gå til innhold

Hun mener hun skal ha større prosentdel pga renter etc

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og ei venninne har bestemt oss for å kjøpe hus sammen. 

Jeg skjønner ikke tankegangen hennes, men tenkte kanskje at noen av dere forstår henne og kan forklare meg tankegangen her. 

Jeg tenker så klart at vi eier 50% vær. Enkelt og greit! Jeg har pengene til å betale min halvdel uten å måtte ta opp lån. Hun har noe EK, men må ta opp lån. 

Siden hun er nødt til å betale renter og gebyrer samt betale ned på låne betyr dette at hun må betale totaltsett mer for sin halvdel, og mener derfor at hun skal ha en større prosent del. 

Altså???? Så jeg skal eie mindre fordi jeg slipper å ta opp lån? Denne tankegangen forstår jeg virkelig ikke, og håper at noen her kan forklare meg dette. Vurderer nesten å heller kjøpe noe alene pga dette.

Anonymkode: 18607...785

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, lykke til med å eie sammen med dette mennesket 😛

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Hehehe, nei, selvsagt skal ikke hun ha en større prosentdel fordi hun må ta opp lån. :laugh::laugh:

Anonymkode: dd208...505

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett. Kjøp noe alene.

Anonymkode: 9d7ce...5d4

• Liker 17
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Hun ta feil. Du skal ikke betale på hennes renter. Vil du virkelig kjøpe bolig med en som har sånn innstilling? Hvordan blir det med utgifter som strøm etc? Mener hun du skal betale mer fordi du har bedre økonomi?

Skrevet

Hvis du kan kjøpe alene, så ville jeg kjøpt alene. Med den holdningen hun viser allerede nå, kommer dette til å bli rotete.

Tenker uansett som deg, at eierandel ikke styres av hvordan man skaffer pengene, men hvor mye av selve boligen man betaler for. Noe annet blir jo fullstendig urimelig. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Du skal jo ikke straffes med mindre andel for at du har pengene fra før. Det er du som har rett og venninnen din tar feil.

Hvis hun får en større andel så betyr jo det også at hun vil få større gevinst ved et evt salg fordi hun eier mer. Dere skal ha 50/50 fordi det er det riktige. Det er ikke din skyld at hun må ta opp lån. 

Anonymkode: 0b52f...a51

• Liker 2
Skrevet

Hun mener altså at hun skal tjene på det (få større eierandel enn hun har betalt for) fordi hun må betale renter underveis. Altså få tilbakebetalt rentene i form av høyere eierandel i boligen. Det må være det frekkeste jeg har hørt. SELVFØLGELIG skal hun ikke det! At hun må låne til sin halvdel er helt normalt, og utløser ikke noen høyere eierandel. Hva sier hun hvis du hadde måttet låne også? Skulle dere da liksom eid MER enn 50% hver? 60% hver, 120% av hva?

For noe tull. Dette mennesker vurderer du altså å kjøpe bolig med? Jeg hadde tenkt meg om flere ganger. Du har nok penger til å klare deg selv, kjøp bolig og lån til resten på egenhånd, så du har boligen alene.

• Liker 10
Gjest Bortbyting
Skrevet

Den tankegangen skjønte ikke jeg heller.....

kjøp noe eget!!

Skrevet

Hadde ikke kjøpt noe med henne jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer på hvor mye mer hun mener hun skal eie jeg?

Hypotetisk: dere skal kjøpe hus til 2 millioner og betale inn 1 million hver. Så skal hun eie verdier for 1,2mill og du 800'000 da eller?

Skrevet

Don’t do it!! :link::sjokkert:

AnonymBruker
Skrevet

Haha så klart skal ikke du eie mindre fordi hun ikke har midler nok til å slippe lån (og renter) 😂 det må være det dummeste jeg har lest! Skal du straffes fordi hun må betale renter? Lykke til med å bo med hu 😂

Anonymkode: cff8a...aaa

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke tankegangen hennes, men tenkte kanskje at noen av dere forstår henne og kan forklare meg tankegangen her. 

Jeg tenker så klart at vi eier 50% vær. Enkelt og greit! Jeg har pengene til å betale min halvdel uten å måtte ta opp lån. Hun har noe EK, men må ta opp lån. 

Siden hun er nødt til å betale renter og gebyrer samt betale ned på låne betyr dette at hun må betale totaltsett mer for sin halvdel, og mener derfor at hun skal ha en større prosent del. 

Altså???? Så jeg skal eie mindre fordi jeg slipper å ta opp lån? Denne tankegangen forstår jeg virkelig ikke, og håper at noen her kan forklare meg dette. Vurderer nesten å heller kjøpe noe alene pga dette.

Eier man 50 / 50 så er det hver sin sak hvordan man vil finansiere sin 50 %. 

Men at dere har bestemt dere for å kjøpe hus sammen, betyr neppe at dere kommer til å kjøpe hus sammen. Grunnen er enkel, bankene vil neppe hjelpe noen med lån når de "bare" er venninner. 

Hva gjør du f.eks. dersom hun finner seg kjæreste og vil flytte? Kjøper opp hennes del av huset? 

Anonymkode: c932f...5f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare tull. Jeg hadde min halvdel til huset, mens samboer måtte ta opp lån. Klart vi eier 50% hver. Renter og gebyr er jo noe hun betaler banken for å få lov til å låne penger hun ellers ikke har, ikke noe som går inn i verdien av huset. 

Anonymkode: fbdcd...c46

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kvinnfolket ville jeg aldri i verden ha kjøpt hus (eller leilighet) sammen med... 

Anonymkode: f6a4d...e68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er denne venninnen?😂

Anonymkode: 17a89...91a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eier man 50 / 50 så er det hver sin sak hvordan man vil finansiere sin 50 %. 

Men at dere har bestemt dere for å kjøpe hus sammen, betyr neppe at dere kommer til å kjøpe hus sammen. Grunnen er enkel, bankene vil neppe hjelpe noen med lån når de "bare" er venninner. 

Hva gjør du f.eks. dersom hun finner seg kjæreste og vil flytte? Kjøper opp hennes del av huset? 

Anonymkode: c932f...5f3

Det er feil, slike løsninger blir mer og mer vanlig, og bankene gir lån så lenge du oppfyller vilkårene. Kjenner flere som har fått det, og siden TS kan cashe ut sin del er risikoen liten. 

Hadde dog ikke inngått noe økonomisk fellesskap med en som skjønner så lite av økonomi. 

Anonymkode: 5fbac...2d2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...