AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #1 Skrevet 4. mars 2018 Konfirmeres disse - og hvordan? Våre barn har bunad, de er ikke medlem i statskirken og heller ingen andre retninger/trossamfunn. De elsker musikk, akademia og jogging/badminton. Hvor passer de inn med hensyn til «konfirmasjon»? Noen innspill? Anonymkode: d3404...d83
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #2 Skrevet 4. mars 2018 Merkelig å konfirmere seg i kirka dersom man ikke er religiøs. Lærer mye mer fornuftig på humanistisk konfirmasjon Anonymkode: 1ab6b...34e 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #3 Skrevet 4. mars 2018 Humanistisk. Ingen krav til medlemsskap. Mine barn var strengt tatt medlem av statskirken når de ble konfirmert borgelig. Evt kristen, men da må de døpes først. Anonymkode: 7f538...6ca
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #4 Skrevet 4. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Merkelig å konfirmere seg i kirka dersom man ikke er religiøs. Lærer mye mer fornuftig på humanistisk konfirmasjon Anonymkode: 1ab6b...34e De fleste som konfirmerer seg i kirken er da ikke kristne. Anonymkode: 7f538...6ca 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #5 Skrevet 4. mars 2018 Jeg valgte å ikke gjøre noen ting. Men til min store overraskelse arrangerte familien en "nonfirmasjonsfest". Med mat, kaker og gaver. Anonymkode: 0d6f5...b7e 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #6 Skrevet 4. mars 2018 Sjekk akademisk konfirmasjon hos Humanistforbundet. Anonymkode: 4557c...62b 1
Tøytigern Skrevet 4. mars 2018 #7 Skrevet 4. mars 2018 Hvorfor i all verden skal man konfirmere seg dersom man ikke har noe å konfirmere? Det lurer jeg på. 16
Silfen Skrevet 4. mars 2018 #8 Skrevet 4. mars 2018 Her valgte vi bort konfirmering. Hva er poenget med å herme etter en religiøs seremoni? Idiotisk sauementalitet. 10
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #9 Skrevet 4. mars 2018 Hva har bunad med trosretning å gjøre? Anonymkode: 990c2...914 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #10 Skrevet 4. mars 2018 Kirkelig konfirmasjon så må man vel være døpt? Evt døpes i 15 års alderen. Anonymkode: 41715...df0 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #11 Skrevet 4. mars 2018 Hvis man ikke vil være medlem av spesifikke «samfunn», som dette https://human.no/seremonier/konfirmasjon/hva-betyr-konfirmasjon/ eller dette https://kirken.no/nb-NO/konfirmasjon/?gclid=EAIaIQobChMI37_-yqPT2QIVEGQZCh2RHAbsEAAYASAAEgKeBPD_BwE og hvis man har en oppfatning av ordet «konfirmasjon» som «støtte, styrke», vel, så sitter vi igjen kun med ett alternativ som kan passe våre barn: 1. De får en såkalt «dannelsesreise» i gave fra oss, f.eks et par ukers kurs som handler om filosofi/logisk gyldige resonnementer/å fatte valg med konsekvenser kombinert med å erfare lokal kultur. Vi lager et fotoalbum med tekst til minnene. 2. Hjemme i Norge et konfirmasjonsselskap/dannelses/overgang til mer voksen og bevisst-selskap der familie og venner inviteres. Konfirmanten fremfører en liten egenlaget tekst. 3. Bruker bunad og serverer selskapsmat. 4. Tar bilder hos fotograf Arrangør: privat regi: foreldrene Anonymkode: d3404...d83 7
Gjest N-Nøff Skrevet 4. mars 2018 #12 Skrevet 4. mars 2018 En konfirmasjon er forbeholdt kristne. Er dere ikke det, konfirmerer dere ikke.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #13 Skrevet 4. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Konfirmeres disse - og hvordan? Våre barn har bunad, de er ikke medlem i statskirken og heller ingen andre retninger/trossamfunn. De elsker musikk, akademia og jogging/badminton. Hvor passer de inn med hensyn til «konfirmasjon»? Noen innspill? Anonymkode: d3404...d83 Å ha bunad er ikke noe kriterie for å kunne konfirmeres. Anonymkode: e54a9...fda 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #14 Skrevet 4. mars 2018 I min verden er konfirmasjon noe ungdommene bestemmer helt selv. Jeg konfirmerer ikke barnet mitt, barnet velger selv om det vil konfirmeres eller ikke, og eventuelt på hvilke måte det vil konfirmeres. Jeg som forelder kan være en diskusjonspartner i beslutningsprosessen, men det er ikke jeg som bestemmer. Anonymkode: 39806...90c 12
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #15 Skrevet 4. mars 2018 1 time siden, Tøytigern skrev: Hvorfor i all verden skal man konfirmere seg dersom man ikke har noe å konfirmere? Det lurer jeg på. Det er snakk om 14 åringer, mye press om å konfirmere seg Ikke alltid så lett å skikke seg ut i den alderen Anonymkode: 385ea...5c3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #16 Skrevet 4. mars 2018 Hva med 15-års fest? Anonymkode: 3bde2...1a0 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #17 Skrevet 4. mars 2018 59 minutter siden, Neinøff skrev: En konfirmasjon er forbeholdt kristne. Er dere ikke det, konfirmerer dere ikke. I linken til humanetikerne finner man bl.a valget «Akademisk konfirmasjon». Der drøftes også begrepet konfirmasjon og nettopp at kristne ikke har enerett på dette overgangsritualer som en konfirmasjon er. Anonymkode: d3404...d83 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #18 Skrevet 4. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Konfirmeres disse - og hvordan? Våre barn har bunad, de er ikke medlem i statskirken og heller ingen andre retninger/trossamfunn. De elsker musikk, akademia og jogging/badminton. Hvor passer de inn med hensyn til «konfirmasjon»? Noen innspill? Anonymkode: d3404...d83 Lurer litt på det samme selv egentlig, selv om det er noen år siden. Mine barn er 7 og 10 år, ingen er medlem av statskirken og ingen i vår familie er religiøse. Tenker på Human-etisk forbund, men de har etterhvert fått en del politisk korrekte standpunkter og har sånn sett ganske dårlige verdier. Finnes det andre mer sunne, konservative pro-europeiske alternativ? Anonymkode: bc008...966
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #19 Skrevet 4. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I linken til humanetikerne finner man bl.a valget «Akademisk konfirmasjon». Der drøftes også begrepet konfirmasjon og nettopp at kristne ikke har enerett på dette overgangsritualer som en konfirmasjon er. Anonymkode: d3404...d83 Konfirmasjon betyr bekreftelse av dåpen. Humanetikerne har misforstått totalt Anonymkode: 990c2...914 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #20 Skrevet 4. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Konfirmasjon betyr bekreftelse av dåpen. Humanetikerne har misforstått totalt Anonymkode: 990c2...914 Humanetikerne sier at begrepet er latinsk: Latin: stadfeste, støtte, styrke. Anonymkode: d3404...d83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå