AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #1 Skrevet 4. mars 2018 Jeg skal for første gang i mitt liv lage ostekake. Har funnet ut at det beste er å ta ringen fra kakeformen og sette på kakefatet og lage kaka rett på fatet. Men må jeg smøre ringen? Eller kakefatet? Eller setter ikke bunnen seg fast i kakefatet kanskje? Ikke vet jeg 😅 Anonymkode: 2efb8...43a
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #2 Skrevet 4. mars 2018 Ser for meg at det vil renne ut på sidene, kaka ikke fast. Ta heller å dekk bunnen av kakeformen med bakepapir og skyv kaka over på fat etterpå. Anonymkode: 13a43...f4f
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #3 Skrevet 4. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser for meg at det vil renne ut på sidene, kaka ikke fast. Ta heller å dekk bunnen av kakeformen med bakepapir og skyv kaka over på fat etterpå. Anonymkode: 13a43...f4f Jeg har forstått det sånn at kjeksbunnen vil tette forma sånn at det ikke blir noe problem😊 Har lest mye rundt på forum for å finne ut av dette, det eneste jeg ikke har funnet ut av er om jeg trenger å smøre noe eller ikke Anonymkode: 2efb8...43a 1
Dricka Skrevet 4. mars 2018 #4 Skrevet 4. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har forstått det sånn at kjeksbunnen vil tette forma sånn at det ikke blir noe problem😊 Har lest mye rundt på forum for å finne ut av dette, det eneste jeg ikke har funnet ut av er om jeg trenger å smøre noe eller ikke Anonymkode: 2efb8...43a Trenger ikke smøre noe - du har papir i bunnen og må skjære rundt kantene før du tar av formen rundt når kaka er ferdig
Eikenøtt Skrevet 4. mars 2018 #5 Skrevet 4. mars 2018 Nei det er best å gjøre som den over meg sa - ha på bakepapir. Ellers får du et skittent serveringsfat. Du trenger ikke smøre forma.
Eikenøtt Skrevet 4. mars 2018 #6 Skrevet 4. mars 2018 Akkurat nå, Dricka skrev: Trenger ikke smøre noe - du har papir i bunnen og må skjære rundt kantene før du tar av formen rundt når kaka er ferdig Best å varme utsiden litt - får du ingen knivmerker i kaka og den slipper jevnt 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #7 Skrevet 4. mars 2018 2 minutter siden, Eikenøtt skrev: Nei det er best å gjøre som den over meg sa - ha på bakepapir. Ellers får du et skittent serveringsfat. Du trenger ikke smøre forma. Ok! Må jeg smøre bakepapiret? Unnskyld, men jeg har null erfaring med kakebaking 🙈 Anonymkode: 2efb8...43a
Eikenøtt Skrevet 4. mars 2018 #8 Skrevet 4. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok! Må jeg smøre bakepapiret? Unnskyld, men jeg har null erfaring med kakebaking 🙈 Anonymkode: 2efb8...43a Du trenger fortsatt ikke smøre noe som helst
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #9 Skrevet 4. mars 2018 Takk for hjelpa dere! Nå har jeg hatt bunn og fyll i forma, lar den stå i kjøleskap over natta før jeg fortsetter 😊 Anonymkode: 2efb8...43a
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #10 Skrevet 5. mars 2018 Ser du allerede har lagd ostekaka, jeg skriver likevel hva jeg gjør. Jeg har lagd mange ostekaker Når jeg lager ostekake med kjeksbunn og ostefromasje oppå, setter jeg ringen rett på fatet. Klemmer forsiktig ut kjeksbunnen så den dekker godt inni ringen rett på serveringsfatet. Når den får stivnet i kjøelskap men jeg lager fyllet holder den fint tett og ostemassen vil ikke renne ut på serveringsfatet. Har ostemassen oppå bunnen og lar den stivne i kjøleskap og har evt gelelokk på toppen når ostemassen er blitt ordentlig stiv. Nåer jeg tar kaka ut av ringen varmer jeg utsiden av formen med en kopphåndduk vridd opp i varmt vann. Da løsner ringen lett og ikke noe griseri. Ikke nødvendig å smøre noe som helst og jeg slipper at kaka sklir rundt på fatet fordi det er bakepapir eller en metallbunn under. Anonymkode: fd29f...ecb
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #11 Skrevet 5. mars 2018 Jeg pyntet så fint med hermetiske mandarinbåter på toppen, og var kjempefornøyd! - frem til jeg helte gelé over og mandatinbåtene fløyt ut av mønsteret sitt og har nå stivnet hulter til bulter i geleen 😂 Ja ja, godt smaker det sikkert uansett! Anonymkode: 2efb8...43a 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #12 Skrevet 5. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg pyntet så fint med hermetiske mandarinbåter på toppen, og var kjempefornøyd! - frem til jeg helte gelé over og mandatinbåtene fløyt ut av mønsteret sitt og har nå stivnet hulter til bulter i geleen 😂 Ja ja, godt smaker det sikkert uansett! Anonymkode: 2efb8...43a Du skulle lagt på pynten før ostemassen stivnet. Anonymkode: 7894c...d01
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #13 Skrevet 5. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du skulle lagt på pynten før ostemassen stivnet. Anonymkode: 7894c...d01 Er nok det jeg skulle gjort, ja. Får huske på til neste gang Anonymkode: 2efb8...43a
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #14 Skrevet 8. mars 2018 På 5.3.2018 den 21.39, AnonymBruker skrev: Er nok det jeg skulle gjort, ja. Får huske på til neste gang Anonymkode: 2efb8...43a Det tenker alltid jeg også. Men husker jeg det? Neiiiiida. Anonymkode: feb9d...935
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #15 Skrevet 9. mars 2018 On 08/03/2018 at 8:50 AM, AnonymBruker said: Det tenker alltid jeg også. Men husker jeg det? Neiiiiida. Anonymkode: feb9d...935 Skriv et notat i oppskriften (forutsatt at du har oppskriftene i bok eller perm på gamlemåten, og ikke søker opp på nett). Anonymkode: 62450...308
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå