Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Igår gikk jeg og daten hjem etter kino og noen glass vin.. På et buss stopp i byen i natt sto en jente og sov mer eller mindre. Hun sjanglet og hadde øynene igjen. På stoppet sto det 3-4 stykker og bare ignorerte henne.

Jeg gikk bort og spurte om det gikk bra med henne og om hun trengte hjelp å komme seg hjem. Spurte om hun husket adressen sin og om hun kom seg hjem selv. Hun svarte ja og tilslutt gikk vi. Burde jo egentlig ringt politiet, men vet de patruljerte gatene i den tiden. Håper hun kom seg hjem, for hun var kanskje bare 16-17 år.. Bare lurer på hvorfor nordmenn er så redd for å bry seg litt om andre?! Er dette en typisk norsk greie?

Anonymkode: 90cfc...935

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du brydde deg ikke nok selv så hvorfor klager du på andre? Du skulle ringte politiet. Du hjalp jo ikke til med noe. 

Anonymkode: 11383...857

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du brydde deg ikke nok selv så hvorfor klager du på andre? Du skulle ringte politiet. Du hjalp jo ikke til med noe. 

Enig.

Anonymkode: f74a8...50b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du spurte hvordan det gikk, og så gikk du. Dette er vel litt som å putte en tier på en bøsse til innsamling for FNs ansatte (aka Afrika).

Ja, det er typisk norsk å yte minimum for å føle seg bedre, men i realiteten ikke bidra med noe som helst.

Anonymkode: b374b...4aa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig.

Anonymkode: f74a8...50b

Det letteste i verden er å sitte varmt og godt bak eget tastatur mens du anklager TS for å ikke gjøre nok.

Når mener du at TS har brydd seg nok? 

Anonymkode: b6b74...6fb

• Liker 1
Skrevet

Nå skriver ikke du hvor dette skjedde. Det er som regel færre som griper inn i større byer, mennesker blir mer blaserte der, det er en overlevelsesmekanisme. På bygda bryr man seg derimot kanskje vel mye til tider. 

Jeg tror det handler mer om bygd og by enn norsk eller utenlandsk. Jeg har bodd både i Norge og utlandet, og det er stort sett det samme. Noen griper inn, andre ikke. Men det er kanskje en del av (øst)norsk kultur å la andre være; det ligger litt i mentaliteten vår at vi ikke skal forstyrre og plage andre unødig, så det er kanskje en misforstått høflighetsgreie. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det letteste i verden er å sitte varmt og godt bak eget tastatur mens du anklager TS for å ikke gjøre nok.

Når mener du at TS har brydd seg nok? 

Hadde hun ringt politiet og passet på at jenta kom seg trygt hjem da hadde hun brydd seg nok. Hva hjelper det å stille et spørsmål og håpe at jenta kanskje kom seg hjem? 

Jeg jobber som natteravn og mener at Hi har null grunn til å klage når hun ikke bidro med noe. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde iallefall ALDRI hjulpet henne hjem. Når hun våkner morgenen etter i sengen sin og kun husker et flash av fjeset mitt så er veien kort til å bli «voldtektsmann». Heller så vet en ikke hvilke issues ei fremmed kan ha.

Hadde ikke ringt politiet, de bryr seg ikke. Bedre å ringe etter ambulanse.

Anonymkode: 05625...73a

AnonymBruker
Skrevet

En jente som er helt ute av seg skal menn holde seg langt unna. Det er bare kvinner som bør gå frem og hjelpe rent fysisk. 

Hvis du ser en mann som "hjelper" en ung full jente må du ringe politiet umiddelbart og følge etter så politiet vet hvor de er. 

Menn som finner ei jente full på gata, skal ringe politiet og ellers holde seg langt unna.

Anonymkode: f95ba...734

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde hun ringt politiet og passet på at jenta kom seg trygt hjem da hadde hun brydd seg nok. Hva hjelper det å stille et spørsmål og håpe at jenta kanskje kom seg hjem? 

Jeg jobber som natteravn og mener at Hi har null grunn til å klage når hun ikke bidro med noe. 

Jeg opplever ikke at TS klager. Jeg opplever at TS spør om det er typisk norsk å holde seg avmålt på behørig avstand.

TS er usikker på om hun burde gjort mer. Hvor langt mener du TS bør gå? Ville det vært nok å ringe politiet? Burde TS da ha ventet sammen med jenta helt til politiet kom? Burde TS ha ventet selv om TS egen siste buss kom og gikk? Det er mange som jobber som natteravner og gjør en strålende jobb, men de blir ikke overmennesker på privaten selv om er natteravner. Det er sjelden jeg opplever natteravner kjefte på dem som har forsøkt å gjøre sitt beste der og da.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En jente som er helt ute av seg skal menn holde seg langt unna. Det er bare kvinner som bør gå frem og hjelpe rent fysisk. 

Hvis du ser en mann som "hjelper" en ung full jente må du ringe politiet umiddelbart og følge etter så politiet vet hvor de er. 

Menn som finner ei jente full på gata, skal ringe politiet og ellers holde seg langt unna.

Anonymkode: f95ba...734

Har selv hjulpet i slike situasjoner selv om jeg er mann, men politiet har det med å ikke komme. Ring ambulanse eller familie om du vet hvem det er.

Jeg kjøpte vann og litt mat til ei mens jeg ventet på ambulanse som tok seg av henne. Hadde aldri gått avsted med ei, det er i beste fall å skyte seg selv i foten.

Trist at det er blitt slik.

Anonymkode: 05625...73a

• Liker 2
Skrevet

Ikke bry deg om at andre ikke bryr seg, når du ikke bryr deg nok selv

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever ikke at TS klager. Jeg opplever at TS spør om det er typisk norsk å holde seg avmålt på behørig avstand.

TS er usikker på om hun burde gjort mer. Hvor langt mener du TS bør gå? Ville det vært nok å ringe politiet? Burde TS da ha ventet sammen med jenta helt til politiet kom? Burde TS ha ventet selv om TS egen siste buss kom og gikk? Det er mange som jobber som natteravner og gjør en strålende jobb, men de blir ikke overmennesker på privaten selv om er natteravner. Det er sjelden jeg opplever natteravner kjefte på dem som har forsøkt å gjøre sitt beste der og da.

Jeg burde muligens ringt politiet ja. Jeg ba jenta si adressen sin, så hun visste hvor hun skulle. Hadde hun lagt seg ned på busstoppet ville jeg såklart aldri latt henne være igjen uten å ha ringt de. Men hun så veldig trøtt ut ja. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igår gikk jeg og daten hjem etter kino og noen glass vin.. På et buss stopp i byen i natt sto en jente og sov mer eller mindre. Hun sjanglet og hadde øynene igjen. På stoppet sto det 3-4 stykker og bare ignorerte henne.

Jeg gikk bort og spurte om det gikk bra med henne og om hun trengte hjelp å komme seg hjem. Spurte om hun husket adressen sin og om hun kom seg hjem selv. Hun svarte ja og tilslutt gikk vi. Burde jo egentlig ringt politiet, men vet de patruljerte gatene i den tiden. Håper hun kom seg hjem, for hun var kanskje bare 16-17 år.. Bare lurer på hvorfor nordmenn er så redd for å bry seg litt om andre?! Er dette en typisk norsk greie?

Hva vet du om dem egentlig? Hva om de allerede hadde gjort det samme som deg? Og hva om en eller flere av dem faktisk passet på at hun kom seg helskinnet hjem, i motsetning til deg som bare sprinklet litt svigermorsnillhet på henne.

Anonymkode: 54546...2d8

AnonymBruker
Skrevet

Bystander-effekten. 

Anonymkode: 0dfb5...a85

AnonymBruker
Skrevet

Så frekke mange av dere er mot Ts da! Hun spurte om det gikk bra og om adresse.Det tydet på at jenta var "klar"sånn sett.Dessuten var hun oppreist,noe som også tyder på at hun"greide seg". 

Men det er ikke alle som bryr seg tragisk nok.

Anonymkode: 8cf8f...3eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...