AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #1 Skrevet 4. mars 2018 Heisann. Bare litt nyskjerrig på hva andre her mener om hva man kan eller bør forvente av en ny samboer når det er barn i bildet... ønsker dere at han stiller opp med hverdaglige, praktiske ting, bruker tid med deg og barnet på fritid og i ferier osv? Anonymkode: ecf02...c94
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #2 Skrevet 4. mars 2018 Ja etterhvert forventer jeg litt det. Ikke til å begynne med, men om man skal fungere som familie så forventer jeg at den andre voksne jeg bor sammen med deltar i vår hverdag. Anonymkode: 44f3a...4d7 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #3 Skrevet 4. mars 2018 Ja, en person som flyttet inn blir en del av familien og skal delta i familielivet med det praktiske og det hyggelige som dette medfører. Slikt er det viktig å avklare før en flytter sammen. Anonymkode: 9a080...96a 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #4 Skrevet 4. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Heisann. Bare litt nyskjerrig på hva andre her mener om hva man kan eller bør forvente av en ny samboer når det er barn i bildet... ønsker dere at han stiller opp med hverdaglige, praktiske ting, bruker tid med deg og barnet på fritid og i ferier osv? Anonymkode: ecf02...c94 Dersom foreldre har 50/50 forventer jeg sted er såpass intelligente at nye partnere bor i egen bolig. Barna skal bevare mest mulig av familiefølelsen med far og mor. Anonymkode: ce9b6...cfd
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #5 Skrevet 4. mars 2018 Nye kjærester er jo bare tull. Kan aldri måle seg med gamlekjæresten. Hun må nok bo i egen leilighet! Anonymkode: 17bae...524
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #6 Skrevet 4. mars 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom foreldre har 50/50 forventer jeg sted er såpass intelligente at nye partnere bor i egen bolig. Barna skal bevare mest mulig av familiefølelsen med far og mor. Anonymkode: ce9b6...cfd Eh...men de er jo skilt, så de er ikke familie lenger. 😊 Til trådstarter; man hjelper jo til i det daglige. Men foreldresamtaler, tannlege/legetimer, sykedager når barnet er sykt, foreldremøter osv er foreldrenes ansvar. Anonymkode: 58566...69c 9
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #7 Skrevet 4. mars 2018 Ts her... jeg tenker jo litt sånn jeg også at man bør bidra i det daglige og hjelpe til der det evt trengs.. merket at jeg ble litt skuffet i dag over han jeg vurderer å flytte med.. spurte om han kunne hjelpe med å hente datteren min pga den som skulle hente var blitt syk.. men fikk nei... uten at han hadde noe andre planer eller slikt.. Anonymkode: ecf02...c94
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #8 Skrevet 4. mars 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her... jeg tenker jo litt sånn jeg også at man bør bidra i det daglige og hjelpe til der det evt trengs.. merket at jeg ble litt skuffet i dag over han jeg vurderer å flytte med.. spurte om han kunne hjelpe med å hente datteren min pga den som skulle hente var blitt syk.. men fikk nei... uten at han hadde noe andre planer eller slikt.. Anonymkode: ecf02...c94 Dårlig tegn. Anonymkode: 71931...65a 7
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #9 Skrevet 4. mars 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her... jeg tenker jo litt sånn jeg også at man bør bidra i det daglige og hjelpe til der det evt trengs.. merket at jeg ble litt skuffet i dag over han jeg vurderer å flytte med.. spurte om han kunne hjelpe med å hente datteren min pga den som skulle hente var blitt syk.. men fikk nei... uten at han hadde noe andre planer eller slikt.. Anonymkode: ecf02...c94 Dårlig for datteren din at han ikke er interessert. Anonymkode: 71931...65a 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #10 Skrevet 5. mars 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her... jeg tenker jo litt sånn jeg også at man bør bidra i det daglige og hjelpe til der det evt trengs.. merket at jeg ble litt skuffet i dag over han jeg vurderer å flytte med.. spurte om han kunne hjelpe med å hente datteren min pga den som skulle hente var blitt syk.. men fikk nei... uten at han hadde noe andre planer eller slikt.. Anonymkode: ecf02...c94 Men du og pappan til barnet har rett på fri fra jobb når barnepasser er syk, så en av dere kunne vel ha hentet? Jeg har også stebarn, og joda, kan godt kjøre og hente, men vil ikke «brukes» fordi jeg tilfeldigvis har en fridag. Anonymkode: 58566...69c 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #11 Skrevet 5. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du og pappan til barnet har rett på fri fra jobb når barnepasser er syk, så en av dere kunne vel ha hentet? Jeg har også stebarn, og joda, kan godt kjøre og hente, men vil ikke «brukes» fordi jeg tilfeldigvis har en fridag. Anonymkode: 58566...69c Ja for man blir jo bare «brukt» hvis man hjelper til litt 🙄 Anonymkode: bd497...7e4 1
Gjest puttee Skrevet 5. mars 2018 #12 Skrevet 5. mars 2018 Tenker at om man går inn i et forhold med en med barn, bør man bidra litt. Det inngår vel på en måte i "pakken". Da blir det så mye enklere og hyggeligere for alle parter Ønsker man ikke å bidra i hverdagslige ting, så bør man revurdere forholdet og heller finne seg en person uten barn fra før.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #13 Skrevet 5. mars 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du og pappan til barnet har rett på fri fra jobb når barnepasser er syk, så en av dere kunne vel ha hentet? Jeg har også stebarn, og joda, kan godt kjøre og hente, men vil ikke «brukes» fordi jeg tilfeldigvis har en fridag. Anonymkode: 58566...69c Deg om det. Jeg leverer samboers barn i bhg og skole hver gang jeg begynner sent og henter nesten hver gang jeg har fri. Takk gud for jeg og samboer tenker likt. Vi gjør det vi kan for at ting skal bli enklest mulig. Hvis han begynner tidelig kan han ta mitt barn til sfo slik at jeg får sove lengre eller hvis han begynner senere så kan jeg sove til siste sekund før jeg drar så ordner han med barnet når han står opp. Anonymkode: 53d3e...4d2 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #14 Skrevet 5. mars 2018 Det er noe dere må snakke om. Da stefaren min ble sammen med mamma, visste han godt at fire døtre kom med "pakka". Han har blitt tatt godt i mot og han har alltid behandlet oss bra, og har alltid sett på oss som sine egne, noe vi har satt veldig pris på. Han kan selvfølgelig aldri erstatte faren vår, men han har alltid vært en god stefar og prioritert oss. Det har gjort oss til en god familie og de har vært gift i mange år. Selvfølgelig har vi kranglet og vi har alle negative sider, men noe er jo bra siden han fremdeles er i familien vår. Han har hjulpet til med ting en pappa vanligvis gjør og aldri lagt skjul på at han er glad i oss. Hver gang jeg besøker hjemmet får jeg alltid en god og lang klem og får høre at jeg er savnet hjemme, noe som føles fint. Pappaen vår har angst og har ikke alltid fungert, men vi vet at det ikke er hans feil, han er fremdeles veldig glad i oss og sjekker alltid om vi har det bra og setter oss først. Han er også bedre nå og vi har aldri tvilt på farskjærligheten hans, han har bare vært for syk til å kunne ha oss på besøk da vi var yngre. Så vi døtrene har egentlig to veldig gode pappaer nå, jeg syns vi har vært veldig heldige som har en stefar som inkluderer seg så mye som vår har gjort. Jeg håper selv at om jeg blir sammen med en mann med barn, får jeg lov til å være del av familien også. Jeg ville aldri funnet på å erstatte moren eller være respektløs, men det å vite at du er en positiv voksen innflytelse og vet at et barn føler seg trygt med deg er jo en veldig fin følelse! Det at man lar en annen voksen komme inn i livet ditt og ta vare på ditt barn må jo bety at de er til å stole på. Så snakk om hvilken rolle han skal ha og bli enige om hvordan livet deres sammen skal fungere. Kommunikasjon er viktig og det kommer jeg til å si bestandig. Anonymkode: ee08d...7de 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #15 Skrevet 5. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja for man blir jo bare «brukt» hvis man hjelper til litt 🙄 Anonymkode: bd497...7e4 Det er ikke det jeg sier! Anonymkode: 58566...69c
Gjest O.G. Skrevet 5. mars 2018 #16 Skrevet 5. mars 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her... jeg tenker jo litt sånn jeg også at man bør bidra i det daglige og hjelpe til der det evt trengs.. merket at jeg ble litt skuffet i dag over han jeg vurderer å flytte med.. spurte om han kunne hjelpe med å hente datteren min pga den som skulle hente var blitt syk.. men fikk nei... uten at han hadde noe andre planer eller slikt.. Anonymkode: ecf02...c94 Og du flyttet ilag med ham?
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #17 Skrevet 5. mars 2018 Det er en ting jeg reagerer på inne på dette forumet. Ste-foreldre har ingen rett ellers, man skal holde seg unna oppdragelse, foreldremøter, osv osv. Lest utallige tråder om alle ting ste-foreldre ikke skal blande seg inn i. Men sånn ellers skal man stå på for stebarna, være der da mamma og pappa ikke kan, trøste, smøre matpakker, vaske klærne deres, kjøre de hit og dit, hjelpe med lekser, rydder etter de, lager middag osv osv. Skal man bare være en slags «nanny»? Dette var en avsporing, men skjønner virkelig ikke denne tankegangen. Anonymkode: 58566...69c 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #18 Skrevet 5. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en ting jeg reagerer på inne på dette forumet. Ste-foreldre har ingen rett ellers, man skal holde seg unna oppdragelse, foreldremøter, osv osv. Lest utallige tråder om alle ting ste-foreldre ikke skal blande seg inn i. Men sånn ellers skal man stå på for stebarna, være der da mamma og pappa ikke kan, trøste, smøre matpakker, vaske klærne deres, kjøre de hit og dit, hjelpe med lekser, rydder etter de, lager middag osv osv. Skal man bare være en slags «nanny»? Dette var en avsporing, men skjønner virkelig ikke denne tankegangen. Anonymkode: 58566...69c Det er vel en viss mulighet for at alle svarene ikke kommer fra en og samme person... Jeg mener at en steforelder bør ta del i både dagliglivet og oppdragelsen av barna. Når det gjelder store avgjørelser for barnet er det selvsagt mor og far som bestemmer, men jeg mener at steforeldre gjerne kan tas med på råd i forkant av slike. Når det gjelder foreldremøter ser jeg ingen grunn til at steforeldre ikke kan stille, med mindre det er trangt om plassen, da er det selvsagt foreldrene som får plass. Når det gjelder regler på hjemmebane mener jeg at den forelderen som bor i huset er den som har minst å si, mens steforelderen og den forelderen som bor i huset sammen må definere hvordan de vil ha det i sitt hjem. Ved behov diskuteres ting selvsagt med den andre forelderen, men de to foreldrene kan ikke avtale seg imellom hvordan det skal være hjemme hos en av de, uten at den andre voksne som bor i det hjemmet også er enig, fordi denne avgjørelsen i stor grad også påvirker steforelderen og steforelderens eventuelle barn. Anonymkode: 11421...d5b
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #19 Skrevet 5. mars 2018 Det kommer jo helt an på hvor lenge man har vært sammen, hvor godt kjent man har blitt med barnet og tusen andre ting. Det er stor forskjell på å være kjærester og å bo sammen - når man flytter sammen med noen med barn tar man på seg et ansvar for å skape et hjem og en familie som også inkluderer dette barnet, et ansvar man ikke har så lenge man "bare" er kjærester. Jeg ville vært skeptisk om en kjæreste forventet at jeg skulle ta på meg foreldreoppgaver for barnet hans for tidlig - jeg skal ikke måtte forsvare at jeg ikke vil bruke min tilsynelatende planløse fridag til å sitte barnevakt for kjærestens barn. Anonymkode: bdfb4...203
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #20 Skrevet 5. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel en viss mulighet for at alle svarene ikke kommer fra en og samme person... Jeg mener at en steforelder bør ta del i både dagliglivet og oppdragelsen av barna. Når det gjelder store avgjørelser for barnet er det selvsagt mor og far som bestemmer, men jeg mener at steforeldre gjerne kan tas med på råd i forkant av slike. Når det gjelder foreldremøter ser jeg ingen grunn til at steforeldre ikke kan stille, med mindre det er trangt om plassen, da er det selvsagt foreldrene som får plass. Når det gjelder regler på hjemmebane mener jeg at den forelderen som bor i huset er den som har minst å si, mens steforelderen og den forelderen som bor i huset sammen må definere hvordan de vil ha det i sitt hjem. Ved behov diskuteres ting selvsagt med den andre forelderen, men de to foreldrene kan ikke avtale seg imellom hvordan det skal være hjemme hos en av de, uten at den andre voksne som bor i det hjemmet også er enig, fordi denne avgjørelsen i stor grad også påvirker steforelderen og steforelderens eventuelle barn. Anonymkode: 11421...d5b Helt enig. Og vi har det gudskjelov slik hos oss, men har lest utallige tråder her inne om dette. Anonymkode: 58566...69c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå