Gå til innhold

Når er røytetid på katt ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to langhårede katter som hver februar får helt sinnsykt med tovede floker som må klippes bort. Den ene katten får ikke så mye, men den andre får over hele kroppen så den må klippes over alt, ser jo ikke ut etterpå. Ellers året rundt har de helt perfekt pels uten antydning til floker. Kan dette være fordi de begynner å røyte rundt denne tiden og at det tover seg sammen med den pelsen som fortsatt sitter fast ? Noen som vet når på året de røyter ? 

Anonymkode: d1636...fa4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min røyter mest fra mars-juni.  Da mister hun vinterpelsen.  Men hun er semilanghåret og røyter litt hele året. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Peonjenta skrev:

Min røyter mest fra mars-juni.  Da mister hun vinterpelsen.  Men hun er semilanghåret og røyter litt hele året. 

Da kan det være det da, at mine begynner å miste vinterpelsen i februar og at det setter seg fast med den pelsen som fortsatt sitter fast i huden ? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da kan det være det da, at mine begynner å miste vinterpelsen i februar og at det setter seg fast med den pelsen som fortsatt sitter fast i huden ? 

Jeg må noen ganger klippe klumper under armene og bak ved rumpa, det er kun der det tover seg.  Men mye verre med helt langhårede katter. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Peonjenta skrev:

Jeg må noen ganger klippe klumper under armene og bak ved rumpa, det er kun der det tover seg.  Men mye verre med helt langhårede katter. 

Ja, for på den ene katten min så må jeg klippe bare under armene, og mellom bakbeina, hun er ikke helt like langhåret som den andre som får floker absolutt overalt, tilogmed åppå ryggen! Skikkelig drit... 

AnonymBruker
Skrevet

Kan sverge på at katta her røyter som besatt alle måneder, med unntak mulig av noen dager i mai.:sur:

:rodmer:

Anonymkode: 646d0...1b7

AnonymBruker
Skrevet

De røyter på våren ja, så det er absolutt en mulighet for at de begynner i februar.

Anonymkode: 7fd80...f99

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan sverge på at katta her røyter som besatt alle måneder, med unntak mulig av noen dager i mai.:sur:

:rodmer:

Ja mine også røyter hele året, så er mye jobb med å støvsuge møbler -.- men det blir vel litt ekstra når de mister vinterpelsen! 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De røyter på våren ja, så det er absolutt en mulighet for at de begynner i februar.

Anonymkode: 7fd80...f99

Okei, da er det sikkert det som et problemet, går ikke an å gjøre noe med det heller, som å gre de. kan være fine i pelsen en dag også plutselig dagen etter er pelsen helt tova, er ikke noe som skjer gradvis liksom :O 

AnonymBruker
Skrevet

Føler min røyter hele året rundt jeg :fnise:
Men min erfaring er at man må børste langhåret hver dag. For å unngå floker. 

Anonymkode: cf145...c50

AnonymBruker
Skrevet

Det er avhengig om de er ute eller innekatter. 

Utekatter vil bli påvirket av været, vil få tykkere pels i kaldere måneder og miste pels i varme måneder.

Innekatter har ikke denne påvirkningen, og røyter generelt like mye året rundt :) 

Anonymkode: ff88b...3a0

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Føler min røyter hele året rundt jeg :fnise:
Men min erfaring er at man må børste langhåret hver dag. For å unngå floker. 

Anonymkode: cf145...c50

Mine får ikke floker i det heletatt og trenger ikke børste dem (gjør det jo en gang i blandt bare for "moroskyld") bortsett fra plutselig en dag hvert år i starten av februar... det starter ikke med litt floker heller, kommer over natta! Koser mye med dem hver dag så hadde kjent om det kom gradvis  :O 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine får ikke floker i det heletatt og trenger ikke børste dem (gjør det jo en gang i blandt bare for "moroskyld") bortsett fra plutselig en dag hvert år i starten av februar... det starter ikke med litt floker heller, kommer over natta! Koser mye med dem hver dag så hadde kjent om det kom gradvis  :O 

Jeg tror på at du tror på dette selv, men det er jo ikke fysisk mulig... 

Anonymkode: 71cb2...426

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror på at du tror på dette selv, men det er jo ikke fysisk mulig... 

Anonymkode: 71cb2...426

Det er jo tydligvis mulig, hvis det er sånn at de begynner å røyte for fullt på et eller annet tidspunkt, så kan jo det være årsaken. Hadde jeg kjent at de begynte å få litt floker hadde jeg jo gredd det ut før det ble ille, men det rekker jeg aldri fordi det er helt tova sammen før jeg rekker å blunke. Det er jo det jeg syntes er rart. 

Gjest Solstråletårer
Skrevet

Min følger været   røyter  når det er sol og ikke når det er kaldt. Eller mitt på sommern. Men det føles som han  røyter konstant  . Bare litt mindre på vinter. Men den er hvit så håret synes så veldig 

Skrevet

Februar! Både ute og innekatter

Skrevet

Når sola begynner å titte frem, blir lengre og varmere. Slutten av februar. 

AnonymBruker
Skrevet

Min har stor-røyta seg gjennom ti minus her. Nesten noe bekymra. Utekatt, med katteluke så kan gå inn når den vil. 

AnonymBruker
Skrevet

Mine to katter røyter mest fra slutten av februar til april/mai. Å kose med dem nå, er å få hele hånden full av hår. 

De er korthåret (men av typen "litt langhåret korthåret (hehe)". De blir uansett børstet hver dag. De elsker det. Er vi litt trege med å finne frem børsten, går de selv og henter den :ninuskapus:

Anonymkode: 2daf5...b93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...