AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #1 Skrevet 4. mars 2018 Jeg mener det er litt rart. HjemmeSYKEPLEIEN, så tenker man jo på sykepleiere eller ihvertfall helsefagarbeidere. Det virker jo som om "hvem som helst" kan ta et medisinkurs og gi ut tabletter? Hadde det vært min mor som hadde hatt hjemmesykepleie, og det kom en som holdt på med lærerutdanning så hadde jeg tenkt mitt om det. Hva mener dere? Anonymkode: 6e81d...7f9
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 4. mars 2018 #2 Skrevet 4. mars 2018 Det er vel så stort behov for arbeidskraft at man tar inn det meste. Men de fleste har nok utdannelse innenfor helsevesenet, f.eks hjelpepleier eller helsefagarbeider.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #3 Skrevet 4. mars 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener det er litt rart. HjemmeSYKEPLEIEN, så tenker man jo på sykepleiere eller ihvertfall helsefagarbeidere. Det virker jo som om "hvem som helst" kan ta et medisinkurs og gi ut tabletter? Hadde det vært min mor som hadde hatt hjemmesykepleie, og det kom en som holdt på med lærerutdanning så hadde jeg tenkt mitt om det. Hva mener dere? Anonymkode: 6e81d...7f9 De har vakter de skal ha bemannet, men de setter ikke hvem som helst inn til å gå rundt til eldre og syke. Medisinutdeling får heller ikke hvem som helst drive med. Anonymkode: 7a45a...d0f
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #4 Skrevet 4. mars 2018 Ja, det er sant.. Jeg er selv vikar, men i miljøterapitjenesten og har ingen utdanning. Jeg får gi medisin til beboerne. Anonymkode: 77692...353
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #5 Skrevet 4. mars 2018 Folk sier hjemmesykepleie om flere tjenestes som tilbys av det offentlige uten at det nødvendigvis ER hjemmesykepleie, men ligger under "pleie og omsorg". Du får tenke ditt da, det er egentlig revnende likegyldig. Mange pårørende "tenker sitt" med en snurt mine, men hjelpe sin game mor selv, nei det gidder de ikke. Anonymkode: f495a...97e 20 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #6 Skrevet 4. mars 2018 Jeg var assistent under helserelatert utdannelse og opplevde at brukere stolte mere på meg enn sykepleieren jeg var sammen med under tunge stell. Assistentene gjør en utmerket jobb, og de ser etter personlig egnethet nå de tar dem inn i tjenesten. Medisinene de gir er ferdig dosert, og assistentene overleverer dem og i noen tilfeller bevitner at de blir tatt. Deres oppgaver er ofte vasking og bleieskift. Trenger ikke være sykepleier for å gjøre det. Det er noen få som er litt høye på seg selv og som krever at sykepleier skal komme å trekke av støttestrømpene. Men de får godta den som kommer, eller sove med de på Anonymkode: 860d5...1f4 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #7 Skrevet 4. mars 2018 Fordi en assistent kan gjøre oppgaver som å hjelpe brukeren med å dusje, ta på støttestrømper og lignende like godt som en med sykepleierutdanning. Anonymkode: 645ae...ce7 8
Krokanis Skrevet 4. mars 2018 #8 Skrevet 4. mars 2018 Det heter ikke hjemmesykepleien lenger, men Tjenester til Hjemmeboende, også kalt Hjemmetjenesten. 2
boblevann Skrevet 5. mars 2018 #9 Skrevet 5. mars 2018 Det er alltid litt dumt at det finnes helt ufaglærte i helsevesenet - men slik er det en gang. Det finnes ikke nok faglærte, og vaktene må bemannes. Med det sagt, er det ikke hvem som helst som blir assistent, de fleste steder legger stor vekt på personlig egnethet. Man trenger heller ikke treårig utdannelse for å varme mat og ta et kveldsstell... Medisinene som blir gitt er først laget av en spl og så kontrollert av en annen spl - i tillegg skal helsefagarbeider/assistent også kontrollere dem før de blir gitt, så det pleier å gå veldig bra og ps: det heter ikke hjemmespl lenger, men hjemmetjenester 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #10 Skrevet 5. mars 2018 Det blir jo litt det samme som at ikke alle som jobber i spesialisthelsetjenesten er spesialister, det? Man har ikke nok spesialister til å bare ansette dem, men tjenesten er jo drevet av spesialister. Jeg vil på samme måte tro hjemmesykepleien drives av sykepleiere og har en stor andel sykepleiere, selv om de er avhengig av annen arbeidskraft enn sykepleiere alene for å få det til å gå rundt. Anonymkode: fac31...e71 2
lipglossy Skrevet 5. mars 2018 #11 Skrevet 5. mars 2018 Jobber selv som det som kalles assistent, da jeg er sykepleierstudent. De tar ikke inn "hvem som helst" som du sier, personlig egnethet og erfaring innenfor helsesektoren har MYE å si. Det er ikke vi assistenter som legger opp medisinene, heller. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #12 Skrevet 5. mars 2018 Jeg arbeider i ambulansen, og har derfor stor erfaring med å hente folk hvor hjemmesykepleien (ferdig utdannet sykepleiere) er til stede. De verste eksemplerne så har 2 stk sykepleiere stått ved siden av en bevisstløs pasient med ufrie luftvejer. Og det er sjeldent at de faktisk kjenner pasienten, vet hva slags sykdommer og medisiner vedkommende bruker. Assistenter og folk under utdannelse gjør nesten en bedre jobb enn mange av sykepleierne. Anonymkode: a1715...4b3 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #13 Skrevet 5. mars 2018 For det første er det stadig flere som endrer navn til "hjemmetjenesten", for det andre er det helt greit. Jeg er sykepleierstudent og jobber som assistent i hjemmetjenesten. Det betyr at sykepleierne kan prioritere "sykepleie-oppgaver" istedenfor de mer typiske stellene. Ærlig talt, vanlig morgenstell, utlevering av medisiner og kveldsstell trenger absolutt ingen sykepleier, det holder i massevis med assistenter og helsefagarbeidere. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg arbeider i ambulansen, og har derfor stor erfaring med å hente folk hvor hjemmesykepleien (ferdig utdannet sykepleiere) er til stede. De verste eksemplerne så har 2 stk sykepleiere stått ved siden av en bevisstløs pasient med ufrie luftvejer. Og det er sjeldent at de faktisk kjenner pasienten, vet hva slags sykdommer og medisiner vedkommende bruker. Assistenter og folk under utdannelse gjør nesten en bedre jobb enn mange av sykepleierne. Anonymkode: a1715...4b3 Ofte for vår del er det slik at dersom man ser noe er i gjære som assistent, ringer man vaktsykepleier og ber vedkommende om å komme innom for å ta en titt. Ofte bytter vi litt på oppgavene der, slik at f.eks. jeg overtar noen av sykepleierens oppgaver som jeg kan ta, mens sykepleieren blir igjen og tar vurderinger av min bruker. Selvsagt er det vanskelig for sykepleierne å ha full oversikt over medisiner og sykdommer i slike situasjoner med brukere de stort sett aldri møter. (Jeg håper og tror forøvrig du overdriver med den bevisstløse pasienten) Anonymkode: 6a321...6f0 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #14 Skrevet 5. mars 2018 De fleste kan gjøre jobben til en sykepleier. Det er ikke noe hokus pokus dette her. Anonymkode: bab97...cbc 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #15 Skrevet 5. mars 2018 Jeg jobbet selv i hjemmesykepleien som assistent for ca 15 år siden. Mange assistenter gjør en god jobb, men det er fort å gjøre feil hvis man er ufaglært. Jeg fikk veldig gode skussmål fra kolleger, brukere og pårørende, men ser i ettertid at jeg gjorde flere feil, tildels ganske store feil, som var pga manglende opplæring. En av dem tenker jeg på den dag i dag. Den hadde lett vært unngått hvis jeg hadde fått den opplæringen jeg hadde bedt om, men ikke fikk. (Nei, ingen døde.) Medisinkurset (som også ble arrangert fordi jeg ba om det!) var forøvrig en vits. Ideelt sett burde det ikke være ufaglærte i hjemmesykepleien. Og når det brukes ufaglærte, er det veldig viktig med god opplæring (jeg fikk tre dager!!), kompetanseheving underveis, og stabile ansatte. Anonymkode: 6bf98...b14
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #16 Skrevet 5. mars 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste kan gjøre jobben til en sykepleier. Det er ikke noe hokus pokus dette her. Anonymkode: bab97...cbc Idiot. De fleste med en sykepleieutdannelse kan gjøre jobben til en sykepleier, kondolerer til pasientene ellers. Anonymkode: 6a321...6f0 9
lipglossy Skrevet 5. mars 2018 #17 Skrevet 5. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: De fleste kan gjøre jobben til en sykepleier. Det er ikke noe hokus pokus dette her. Anonymkode: bab97...cbc Dummeste jeg har hørt 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #18 Skrevet 5. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: For det første er det stadig flere som endrer navn til "hjemmetjenesten", for det andre er det helt greit. Jeg er sykepleierstudent og jobber som assistent i hjemmetjenesten. Det betyr at sykepleierne kan prioritere "sykepleie-oppgaver" istedenfor de mer typiske stellene. Ærlig talt, vanlig morgenstell, utlevering av medisiner og kveldsstell trenger absolutt ingen sykepleier, det holder i massevis med assistenter og helsefagarbeidere. Ofte for vår del er det slik at dersom man ser noe er i gjære som assistent, ringer man vaktsykepleier og ber vedkommende om å komme innom for å ta en titt. Ofte bytter vi litt på oppgavene der, slik at f.eks. jeg overtar noen av sykepleierens oppgaver som jeg kan ta, mens sykepleieren blir igjen og tar vurderinger av min bruker. Selvsagt er det vanskelig for sykepleierne å ha full oversikt over medisiner og sykdommer i slike situasjoner med brukere de stort sett aldri møter. (Jeg håper og tror forøvrig du overdriver med den bevisstløse pasienten) Anonymkode: 6a321...6f0 Overdriver faktisk ikke med den bevisstløse pasienten. Hadde vi ikke kommet når vi gjorde kunne det endt ille Anonymkode: a1715...4b3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #19 Skrevet 9. mars 2018 På 4.3.2018 den 14.48, AnonymBruker skrev: De har vakter de skal ha bemannet, men de setter ikke hvem som helst inn til å gå rundt til eldre og syke. Medisinutdeling får heller ikke hvem som helst drive med. Anonymkode: 7a45a...d0f joda, dessverre så kan mange gi både insulin, klexane og andre til uten utdannelse i hj.spl. Anonymkode: 5640b...443 1
Nuttery Skrevet 9. mars 2018 #20 Skrevet 9. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: joda, dessverre så kan mange gi både insulin, klexane og andre til uten utdannelse i hj.spl. Anonymkode: 5640b...443 Da har man fått kursing i det, og spesiell kompensasjon. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå