Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg vurderer å søke utdanning i forsvaret. Er ikke hundre prosent sikker hvor, men vurderer, nautikk, maskinfag eller data og elektronikk. Det jeg lurer på er hvordan er det å søke sivil utdanning etter fullført utdanning ved forsvaret. I mitt tilfelle så tenker jeg å studere master program i marin teknikk ved NTNU. Men jeg er ikke sikker om jeg i det hele tatt kvalifiser meg til opptakskrav etter utdanningen i forsvaret. Opplever det er litt lite informasjon om hvilke fag man har ved forsvaret. Så lurer på om noen vet kanskje noe mer. Har noen kanskje studert både i forsvaret og sivilt. 

Litt på siden av dette. Er det i det hele tatt en smart vei å gå sånn som jeg tenker?(Førsk sjøkrigskolen også sivil utdanning)

Her finner dere opptakskrav for marin teknikk ved NTNU

https://www.ntnu.no/...r/mimart/opptak

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har befalskole fra før av, så må du søke krigsskolen via KS gjennomgående + tre ordinære studieår. Dvs. Et år grunnleggende befal og tre vanlige studieår på Sjøkrigsskolen.

Husk at du har 3/4 pliktår etter endt utdannelse i Forsvaret. Dvs. du er pliktig til å jobbe fulltid enten tre år hvis du har tatt befalskole eller fire år hvis du har tatt KS gjennomgående. Så du må søke master etter de årene isåfall.

Ang. selve masterkravet til NTNU er det nok lurt å kontakte dem😊

Anonymkode: bc7f7...ba5

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke har befalskole fra før av, så må du søke krigsskolen via KS gjennomgående + tre ordinære studieår. Dvs. Et år grunnleggende befal og tre vanlige studieår på Sjøkrigsskolen.

Husk at du har 3/4 pliktår etter endt utdannelse i Forsvaret. Dvs. du er pliktig til å jobbe fulltid enten tre år hvis du har tatt befalskole eller fire år hvis du har tatt KS gjennomgående. Så du må søke master etter de årene isåfall.

Dette er feil. Du må oppdatere deg på de nye endringene som er kommet rundt utdanning i Forsvaret de siste månedene. Man kan nå gå krigsskole uten befalsskole, på tre å.r 

Anonymkode: b4971...094

Skrevet (endret)
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Du må oppdatere deg på de nye endringene som er kommet rundt utdanning i Forsvaret de siste månedene. Man kan nå gå krigsskole uten befalsskole, på tre å.r 

Anonymkode: b4971...094

Det er sant, skulle nett til å si det. 

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er klar over at man har ca.3 pliktår. Men husker når jeg var på masse og snakket med de fra forsvaret. Så spurte jeg om det var mulig å studere sivilt på del tid mens man utfører sine pliktår. Da svarte de at det var fullt mulig. Men dette må jeg også sjekke opp med studiestedet. 

Men ja, tror jeg bare ringer forsvaret og hører med dem. 

Endret av deima
Skrevet
15 minutter siden, deima skrev:

Det er sant, skulle nett til å si det. 

Jeg er klar over at man har ca.3 pliktår. Men husker når jeg var på masse og snakket med de fra forsvaret. Så spurte jeg om det var mulig å studere sivilt på del tid mens man utfører sine pliktår. Da svarte de at det var fullt mulig. Men dette må jeg også sjekke opp med studiestedet. 

Men ja, tror jeg bare ringer forsvaret og hører med dem. 

Du kan gjøre det deltid ved siden av jobb ja, men er usikker på om NTNU tilbyr masterfag deltid😊

Skrevet
1 minutt siden, Rægs skrev:

Du kan gjøre det deltid ved siden av jobb ja, men er usikker på om NTNU tilbyr masterfag deltid😊

Stemmer det, men det sjekker jeg ut ved å kontakte NTNU

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...