Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har tenkt å søke meg inn på et ingeniørstudium (litt usikker hvilket enda) nå til høsten. Jeg er også usikker på om jeg ønsker bachelor eller sivilingeniør/master. Tenker da spesielt på arbeidsmengden. Jeg har høyt nok snitt til å komme inn på det meste av masterstudiene, men bruker ganske mye tid på skolearbeid, spesielt matte. Får nok 5 i R2, så jeg kan stoffet rimelig godt, men det ligger veldig mye arbeid bak.

Jeg har mest lyst på sivilingeniør, men ser for meg at arbeidsmengden der er veldig høy. Mtp at jeg allerede bruker såpass mye tid på skole, vil jeg ikke starte på et studium hvor den siste lille fritida mi forsvinner.

Jeg har antatt at sivilingeniør-matten ved NTNU er hakket vanskeligere enn matten ved høyskolene, men samtidig så er NTNU-matten bare 7,5 studiepoeng, mens matten gir 10 studiepoeng på bachelor i Trondheim eller andre høyskoler? Hvorfor er det slik? Hvor mye tyngre er det å ta master?

(Har postet samme spørsmål i et annet forum også, men føler ofte det er gode svar her) :)

Takk!

Anonymkode: eb23c...3aa

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sivilingeniør matten ved NTNU er helt lik matten ved ingeniørstudium ved høgskoler eller andre universitet som "kun" har bachelor. Det er null forskjell i arbeidsmengde på master og bachelor. Den eneste forskjellen er at bachelor er tre år og master er fem år. Jeg har gått bachelor og har tatt matte som gjør at jeg kunne fortsatt på et siv.ing.studie på NTNU. Faktisk måtte alle velge den matten på mitt universitet. Husk at det er mulig å ta først bachelor og så enten enten toårig master eller hoppe inn på fjerdeåret på et integrert masterprogram

Anonymkode: 23182...62f

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet

Til TS:
Har du starta på studiet nå? :)
Erfaringer? :)

• 4 uker senere...
Skrevet

Pensum i mattefagene er det samme. Om man tar tre mattefag på bachelor oppfyller det kravene til å tilsvare den matten du ville hatt de tre første årene dersom du gikk integrert master. Det er derimot en kjent sak at man på Gløshaugen gir vanskeligere eksamener for å skille kandidatene. Dette er noe man merker godt etter overgangen fra 3-årig bachelor til 2-årig master. Så i bunn og grunn vil du kunne lære akkurat like mye, bare at man på masterprogrammet må legge inn en del ekstra innsats for å få brukbare karakterer.

Jeg kan kun snakke på vegne av NTNU når det kommer til sivilingeniørstudiet, men for meg ble arbeidsmengden en god del høyere de to årene der, enn de tre på høyskolen. På høyskolen hadde vi tre 10-poengsfag per semester, mens man på NTNU hadde fire 7,5-poengsfag. NTNU-fagene var minst like omfattende som de jeg hadde hatt før, så jeg fikk 33% mer stoff å lære, samtidig som det var mer slitsomt å håndtere fire ulike fag samtidig. Så jeg gikk fra å ha A-er og B-er til å få C-er på NTNU.

Sånn sett syntes jeg overgangen til 2-årig master var litt kjip. De som gikk integrert var vant til arbeidsmengden og slapp denne omstillinga. Jeg anbefaler likevel å ta bachelor først, for da har du muligheten til å leve livet litt mer utenom skolen - utdanning og karriere er ikke alt :) Om du klarer å kvalifisere til integrert 5-årig, vil du nok klare gode nok karakterer til å kvalifisere for 2-årig dersom du tar bacheloren først :) 

• Liker 1
Skrevet

Uten at jeg kjenner til dette studiet spesifikt, ville jeg søkt integrert master med en gang. Sjekk om du kan få godkjent de tre første årene som en bachelor hvis du finner ut underveis at 3 år er nok. Kommer du inn på master med en gang slipper du å konkurrere mot alle med bachelor for å komme inn på master senere. Du blir også vant til arbeidsmengden med en gang. Du bør fokusere på å bedre studieteknikken din for å være mer effektiv.

Anonymkode: 97315...ad7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...