AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #1 Skrevet 4. mars 2018 Hva gjør dere når dere får en invitasjon til en bursdag hos noen som har det dyret dere ikke tåler? Jeg har plutselig fått en slik allergi etter at jeg hadde det dyret hjemme på besøk. Jeg vet ennå ikke hvordan det går, og om det kommer an på hunderasen etc. mtp om jeg reagerer eller ikke. Sliter med sosial angst og føler meg pliktet til å dra, spesielt på grunn av at jeg ikke vet hvordan det vil gå (jeg trenger ikke å klappe hunden og kan dusje og skifte klær når jeg kommer hjem) og fordi jeg ikke har vært i bursdagen hvert år. Min ektefelle vil ikke at jeg drar med tanke på at jeg sist jeg klappet en hund var hoven i hele kroppen, tungpustet og veldig syk i tre uker etterpå, jeg måtte ta kortison for å roe det ned, fikk masse fæle bivirkninger som var svært plagsomme. Og fikk andre allergier etterpå, aner ikke hvorfor. Så skjønner jo det, samtidig er det forskjellig fra hund til hund hva de har av allergener på seg, jeg kan ikke unngå alle steder det er eller har vært hund? Går allerede på mange tabletter antihistaminer daglig, så det er ikke noe fysisk jeg kan gjøre annerledes i forkant... Anonymkode: 5f628...1b1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #2 Skrevet 4. mars 2018 Nå har min allergi forverret seg over årene. Tidligere så gikk det fint, hvis personen som hadde festen satte bort dyrene den dagen, og vasket. Nå går ikke det, og da kan jeg ikke gå. For jeg blir jo bare tettere for hvert minutt som går. Så jeg måtte uansett gått etter veldig kort tid. Så jeg må bare takke nei, og får full forståelse for det. For jeg kan jo ikke noe for at jeg er så allergisk. Anonymkode: 266a0...c45
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #3 Skrevet 4. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå har min allergi forverret seg over årene. Tidligere så gikk det fint, hvis personen som hadde festen satte bort dyrene den dagen, og vasket. Nå går ikke det, og da kan jeg ikke gå. For jeg blir jo bare tettere for hvert minutt som går. Så jeg måtte uansett gått etter veldig kort tid. Så jeg må bare takke nei, og får full forståelse for det. For jeg kan jo ikke noe for at jeg er så allergisk. Anonymkode: 266a0...c45 Du får full forståelse? Det har jeg tilgode. Sikkert fordi pels ikke er det eneste jeg ikke tåler, kan ikke spise noe der heller. Da blir folk sure, da. Anonymkode: 5f628...1b1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #4 Skrevet 4. mars 2018 Jeg sluttet med alle tilsetningsstoffer i maten og begynte å lage alt fra bunnen av og allergien min forsvant. Anonymkode: 684a4...671
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #5 Skrevet 4. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får full forståelse? Det har jeg tilgode. Sikkert fordi pels ikke er det eneste jeg ikke tåler, kan ikke spise noe der heller. Da blir folk sure, da. Anonymkode: 5f628...1b1 Nå er det utrolig mye mat jeg er allergisk mot, og jeg spiser ikke kjøtt. Men det løser jeg ved at jeg tar med egen mat. Så ikke noe problem det heller. Er det noe jeg får negative kommentarer på, så er det at jeg ikke spiser kjøtt, da det er ett valg, og ikke allergi. Anonymkode: 266a0...c45
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #6 Skrevet 4. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sluttet med alle tilsetningsstoffer i maten og begynte å lage alt fra bunnen av og allergien min forsvant. Anonymkode: 684a4...671 Ikke her :/ Anonymkode: 5f628...1b1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #7 Skrevet 5. mars 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Ikke her :/ Anonymkode: 5f628...1b1 Gjorde du det også og ingenting skjedde? Hva med raffinert sukker, spiser du det enda? Anonymkode: 684a4...671
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #8 Skrevet 5. mars 2018 De som kommer på besøk til meg tar alltid en allergitabelett før de kommer Da mine katter røyter mye er jeg også alltid veldig flik og tar en ekstra støvsuging over møbler før allergikere kommer på besøk 👍🏻 Anonymkode: 81799...f24
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #9 Skrevet 5. mars 2018 Jeg tar allergitabeletter og astma medisin, funker ikke så alt for godt da, etter som allergien har blitt verre og verre med årene. Anonymkode: b1325...d95
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #10 Skrevet 5. mars 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Ikke her :/ Anonymkode: 5f628...1b1 Da tror jeg ikke du har fjernet alt/nok. Raffinert Sukker og andre raske karbohydrater bør også fjernes fra kosten umiddelbart om du vil bli bedre. Anonymkode: f8559...c6f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #11 Skrevet 5. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Da tror jeg ikke du har fjernet alt/nok. Raffinert Sukker og andre raske karbohydrater bør også fjernes fra kosten umiddelbart om du vil bli bedre. Anonymkode: f8559...c6f Flott at et funket for deg. Men med alle som er allergiske i dag, hadde alle blitt bedre av diett. Så hadde alle blitt satt på den dietten da. Jeg er ekstremt syk av min allergi, og inn og ut av flere sykehus. Og sånn diett du prater om har jeg gått på. Hjalp ikke meg. På sommeren og, så har jeg vel 4 matvarer jeg kan spise, og ekstremt små mengder. Blir jo ikke noe bedre. Anonymkode: 266a0...c45 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #12 Skrevet 5. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjorde du det også og ingenting skjedde? Hva med raffinert sukker, spiser du det enda? Anonymkode: 684a4...671 Sjelden! Jeg har elveblest. Arvelig. Vurderer å spørre om vi kan prøve cellegift fordi legen min sa at noen har blitt mye bedre av det Anonymkode: 5f628...1b1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #13 Skrevet 5. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Da tror jeg ikke du har fjernet alt/nok. Raffinert Sukker og andre raske karbohydrater bør også fjernes fra kosten umiddelbart om du vil bli bedre. Anonymkode: f8559...c6f Du mener jeg skal kutte ut det eneste jeg faktisk kan spise? Som poteter og kokte gulrøtter og sånn? 🤣 Hva mener du jeg skal spise egentlig? Jeg holder meg allerede unna absolutt alle former for brus og godteri, frukt og bær, mange grønnsaker. Anonymkode: 5f628...1b1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #14 Skrevet 5. mars 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Min ektefelle vil ikke at jeg drar med tanke på at jeg sist jeg klappet en hund var hoven i hele kroppen, tungpustet og veldig syk i tre uker etterpå, jeg måtte ta kortison for å roe det ned, fikk masse fæle bivirkninger som var svært plagsomme. Anonymkode: 5f628...1b1 Jeg er ikke like allergisk som deg, men jeg takker for invitasjonen, og blir hjemme. Helse går alltid foran selskapeligheter i min bok. Anonymkode: b0ef1...e43
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #15 Skrevet 5. mars 2018 Gå til legen, få resept på tabletter, nesespray og øyedråper. Tabletter tar du på forhånd, nesespray og øyedråper lindrer når du får reaksjon Anonymkode: 1f9c8...d25
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #16 Skrevet 5. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gå til legen, få resept på tabletter, nesespray og øyedråper. Tabletter tar du på forhånd, nesespray og øyedråper lindrer når du får reaksjon Anonymkode: 1f9c8...d25 Jeg går allerede på 4 tabletter daglig, maks dose! (Normal dose er 1 tablett, eller 2 hvis du er skikkelig syk den dagen) Anonymkode: 5f628...1b1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #17 Skrevet 5. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke like allergisk som deg, men jeg takker for invitasjonen, og blir hjemme. Helse går alltid foran selskapeligheter i min bok. Anonymkode: b0ef1...e43 Ikke i min bok. Lar du helsen styre livet ditt på alle måter? For her er det så altoppslukende at jeg har vurdert selvmord i perioder. Jeg overdriver ikke. Jeg må gå til psykolog pga dyp depresjon, og hun holdt på å gråte da jeg snakket om å ta livet mitt, for hun vet så godt at det EGENTLIG ikke er meg. Det sier litt om hvor langt dette her har gått. Hvis jeg skulle latt dette styre helsen min kunne jeg ikke engang dratt til legen, for ofte blir jeg syk bare av å ta toget! Jeg blir syk av å besøke foreldrene mine som kjenner en som har hund som ofte kommer på besøk når jeg er der (uten hund, med hundehår på klærne). Jeg kunne ikke dusjet, for tåler ikke såpe og vann, eller olje. Jeg må trosse alt dette hver jævla dag, for å kunne leve. Jeg er hoven i kroppen og pusten hver jævla dag fordi jeg må ha frokost. Og jeg vet så jævlig godt at det er allergien som forårsaker depresjonen, for det skjer noe i hjernen når man spiser eller eksponeres for allergener, som gjør deg deprimert. Likevel er alternativet så utrolig mye verre - å sitte isolert hjemme i en sterilisert krok og spise kokt kjøtt og ris, og drikke kokt vann. Uten å noensinne treffe mennesker. Uten å leve. For meg betyr helse også psykisk helse. Anonymkode: 5f628...1b1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #18 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke i min bok. Lar du helsen styre livet ditt på alle måter? For her er det så altoppslukende at jeg har vurdert selvmord i perioder. Jeg overdriver ikke. Jeg må gå til psykolog pga dyp depresjon, og hun holdt på å gråte da jeg snakket om å ta livet mitt, for hun vet så godt at det EGENTLIG ikke er meg. Det sier litt om hvor langt dette her har gått. Hvis jeg skulle latt dette styre helsen min kunne jeg ikke engang dratt til legen, for ofte blir jeg syk bare av å ta toget! Jeg blir syk av å besøke foreldrene mine som kjenner en som har hund som ofte kommer på besøk når jeg er der (uten hund, med hundehår på klærne). Jeg kunne ikke dusjet, for tåler ikke såpe og vann, eller olje. Jeg må trosse alt dette hver jævla dag, for å kunne leve. Jeg er hoven i kroppen og pusten hver jævla dag fordi jeg må ha frokost. Og jeg vet så jævlig godt at det er allergien som forårsaker depresjonen, for det skjer noe i hjernen når man spiser eller eksponeres for allergener, som gjør deg deprimert. Likevel er alternativet så utrolig mye verre - å sitte isolert hjemme i en sterilisert krok og spise kokt kjøtt og ris, og drikke kokt vann. Uten å noensinne treffe mennesker. Uten å leve. For meg betyr helse også psykisk helse. Anonymkode: 5f628...1b1 Da får du reise i selskapet da. Det finnes to alternativer, enten drar du, eller du blir hjemme. Hjemme vil du ikke være fordi du behøver eet avbrekk fra hverdagen, og da gjenstår alternativet om å delta i selskapelighetene. Og du, be om å bli henvist til utredning og behandling ved det regionale senteret for astma, allergi og overfølsomhet, for du kan ikke ha det slik du beskriver at du har det. Anonymkode: b0ef1...e43
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #19 Skrevet 5. mars 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og du, be om å bli henvist til utredning og behandling ved det regionale senteret for astma, allergi og overfølsomhet, for du kan ikke ha det slik du beskriver at du har det. Anonymkode: b0ef1...e43 Det var et svar på at man aldri skal utsette seg for noe som helst pga helsen, det er jeg uenig i. Jeg lurer på hva andre gjør. ...Og hvorfor sier alle det? Jeg er under utredning der og ærlig talt er de de mest håpløse legene jeg har vært borti. De gir timer med et halvt års mellomrom og sier bare "jeg vet ikke" om alt. Fullstendig håpløst. Anonymkode: 5f628...1b1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #20 Skrevet 5. mars 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var et svar på at man aldri skal utsette seg for noe som helst pga helsen, det er jeg uenig i. Jeg lurer på hva andre gjør. ...Og hvorfor sier alle det? Jeg er under utredning der og ærlig talt er de de mest håpløse legene jeg har vært borti. De gir timer med et halvt års mellomrom og sier bare "jeg vet ikke" om alt. Fullstendig håpløst. Anonymkode: 5f628...1b1 Jeg skrev ikke at jeg aldri skal utsetter meg for noe som helst på grunn av helsen, jeg skrev at jeg prioriterte helse foran selskapeligheter. Jeg snakket ikke om dagligliv. Jeg må daglig vurdere om konsekvensene av å gjøre ditt eller datt (av andre grunner enn allergi), og hverdagen min er delt inn i "må", "bør", og "vil". Selv om selskaper står på "vil"-listen min, er det ikke noe jeg kan prioritere, fordi det går ut over "må"-gjøremålene de neste dagene, og det er det sjeldent verd. (Unntak bryllup og jubileum) Du spurte hva vi andre gjør, noe jeg besvarte. Jeg har pelsdyrallergi, og jeg drar ikke på besøk hos noen med pelsdyr. For selv om helsen er ille til vanlig, blir den enda verre når jeg provoserer med allergien. Jeg prioriterer heller å være sosial med venner når vi kan møtes på nøytrale steder, eller hjemme hos noen som ikke har pelsdyr. Hva du velger å gjøre er opp til deg. Anonymkode: b0ef1...e43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå