AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #1 Skrevet 4. mars 2018 Enkelte bedrifter / organisasjoner sender ut reklame, hvor de ønsker at flest mulig nye kunder skal begynne å abbonere på ett eller annet produkt. Når de sender ut reklame så sender de med en tom konvolutt (med "porto allerede betalt" på) slik at eventuelle nye kunder kan fylle ut skjema med navnet sitt, adresse og så videre før de sender tilbake dette skjemaet oppi den konvolutten. Utenpå slike konvolutter står det navnet på den bedriften / organisasjonen som har sendt ut reklamen, og så står det "svarsending" eller noe lignende (med ett nummer!) samt ett postnummer (for eksempel 0010 Oslo eller noe) hvor bedriften holder til. Men hva betyr egentlig "svar sending" og de tallene? Har bedriften en oversikt over alle de sender slik reklame til, med informasjon om hvilke kunder som har fått hvilken svarsending og tall? For eksempel slik at de veit at konvolutt med nummeret 1005 blir sendt til den personen, svarsending nummer 1987 blir sendt til den adressen, nummer 4087 ble sendt til *navn og adresse* og nummer 6060 ble sendt til den personen - og så videre og så videre.... Dersom noen som mottar slike reklamer, og de sender tilbake en TOM sånn svar-konvolutt (men uten å fylle inn noe informasjon om seg selv på det skjemaet!) kan bedriften likevel finne ut hvem som sannsynligvis har sendt slike tomme konvolutter - basert på sånne "svarsending"-nummer som står utenpå konvoluttene? Anonymkode: 7f079...1f7
Million Skrevet 4. mars 2018 #2 Skrevet 4. mars 2018 (endret) Nei. Svarsendingsnummeret går på forsendingsavtalen de har med posten, altså portoen de skal betale til posten, og har ikke noe med hvem avsender er. For eksempel, posten noterer alle svarsendingene med det nummeret, veier det eller teller det, og så må avsenderfirmaet betale for x antall kilo svarsendinger (portokostnadene) med det nummeret. Av ren nysgjerrighet, kan jeg spørre hvorfor i alle dager du skulle sitte og sende tilbake tomme svarkonvolutter!?? Endret 4. mars 2018 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #3 Skrevet 4. mars 2018 3 timer siden, Million skrev: Nei. Svarsendingsnummeret går på forsendingsavtalen de har med posten, altså portoen de skal betale til posten, og har ikke noe med hvem avsender er. For eksempel, posten noterer alle svarsendingene med det nummeret, veier det eller teller det, og så må avsenderfirmaet betale for x antall kilo svarsendinger (portokostnadene) med det nummeret. Av ren nysgjerrighet, kan jeg spørre hvorfor i alle dager du skulle sitte og sende tilbake tomme svarkonvolutter!?? Jeg leste ett eller annet om dette for en stund siden, men husker ikke hvor. Det var visst noen som mente at det var veldig irriterende når det kom så mye uinteressant reklame. Og dersom noen sendte ut slike irriterende reklamer, så fortjente de å få reklame og slikt tull tilbake igjen. Så det var viss nok en "god ide" å sende slike tomme konvolutter tilbake til bedriftene som sender ut slikt søppel. I tillegg kan de forsøke stappe inn mest mulig annen reklame (eller andre ting) inn i slike konvolutter for å gjøre det tyngst mulig. Dermed måtte jo bedriftene betale enda mer i frakt-kostnader, uten å få noe som helst igjen for dette... Anonymkode: 7f079...1f7
Brunhilde Skrevet 4. mars 2018 #4 Skrevet 4. mars 2018 Det beste er jo å reservere seg mot uadresssert reklame med lapp på postkassen og adressert reklame på brreg.no 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #5 Skrevet 4. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste ett eller annet om dette for en stund siden, men husker ikke hvor. Det var visst noen som mente at det var veldig irriterende når det kom så mye uinteressant reklame. Og dersom noen sendte ut slike irriterende reklamer, så fortjente de å få reklame og slikt tull tilbake igjen. Så det var viss nok en "god ide" å sende slike tomme konvolutter tilbake til bedriftene som sender ut slikt søppel. I tillegg kan de forsøke stappe inn mest mulig annen reklame (eller andre ting) inn i slike konvolutter for å gjøre det tyngst mulig. Dermed måtte jo bedriftene betale enda mer i frakt-kostnader, uten å få noe som helst igjen for dette... Anonymkode: 7f079...1f7 Takk for kveldens smil Anonymkode: 527a0...206 1
penny_ Skrevet 4. mars 2018 #6 Skrevet 4. mars 2018 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste ett eller annet om dette for en stund siden, men husker ikke hvor. Det var visst noen som mente at det var veldig irriterende når det kom så mye uinteressant reklame. Og dersom noen sendte ut slike irriterende reklamer, så fortjente de å få reklame og slikt tull tilbake igjen. Så det var viss nok en "god ide" å sende slike tomme konvolutter tilbake til bedriftene som sender ut slikt søppel. I tillegg kan de forsøke stappe inn mest mulig annen reklame (eller andre ting) inn i slike konvolutter for å gjøre det tyngst mulig. Dermed måtte jo bedriftene betale enda mer i frakt-kostnader, uten å få noe som helst igjen for dette... Anonymkode: 7f079...1f7 Etter at jeg hadde bestilt noe hos Ellos, så begynte de å sende meg reklame og kataloger ukentlig. Jeg samlet opp en haug med kataloger og sendte det tilbake i fjor etter å ha bedt dem flere ganger om å IKKE sende meg mer. Nå har jeg ikke sett noe på lenge. Jeg krysset bare over navnet mitt slik at Posten bare kunne se returadressen. Det kan jo også hende de slutter å sende ut om man ikke har kjøpt noe på en stund, men det vet jeg ikke. Endret 4. mars 2018 av penny_
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå