Gå til innhold

Innvollsorm?!? :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå er jeg livredd!!

I ett årstid ca, kan egentlig ikke huske når det begynte, har jeg opplevd kløe i endetarmsåpningen på kvelden. Aldri ellers, bare når jeg legger meg. Det er heller ikke hver kveld, så når jeg sover over hos kjæresten eller liknende har jeg ikke "problemet". Derfor har jeg avskrevet det hele som "psykisk" eller "kanskje jeg syns det er litt digg å klø meg å rumpa på kvelden", uten å fundere på at det kanskje er noe galt...

Men så, helt tilfeldig akkurat nå, leste jeg om innvollsorm i "Sjarmen med tarmen", og jeg ble superkvalm. Symptomer på innvollsorm? Det klør i rumpa når du legger deg. Ikke ellers, fordi ormen "kjenner" når du legger deg ned i horisontal stilling og ikke har tenkt å stå opp igjen på en stund. ........

Faen. Faen faen faen. Nå har jeg googlet litt om dette, og blir bare mer og mer kvalm. Nå er jeg overbevist om at det er dette jeg har.

Det er søndag, og jeg har full panikk. Hva faen kan jeg gjøre nå?! Jeg skal ringe legen på SEKUNDET det åpner på mandag, men jeg orker ikke ett helt døgn med vissheten om at jeg har INNVOLLSORM?!

Er det noen andre som har hatt dette? Hva gjør jeg nå liksom?!?!?!

Anonymkode: 58c0d...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det finnes hjelp for helseangst. 

Anonymkode: 6f5f9...777

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnemark. Helt vanlig, ofte uten symtomer, og ikke alltid like lett å bli kvitt( i hvert fall ikke om en har barn).

Dersom du VET at du har det går du på apotek og får tak i vermox(reseptfritt). Alt av sengtøy og håndklær bør vaskes jevnlig i perioden mens kuren pågår. Vær nøye med undertøy, hygiene og ikke klø deg bak.

Det var grusom første gangen jeg fant ut jeg hadde det, litt panikk som deg, men så slappet jeg litt mer av etterhvert. Lykke til!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hm... spiser slike mark så mye de er slankende :alice:

Anonymkode: e94eb...350

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Jubatus skrev:

Barnemark. Helt vanlig, ofte uten symtomer, og ikke alltid like lett å bli kvitt( i hvert fall ikke om en har barn).

Dersom du VET at du har det går du på apotek og får tak i vermox(reseptfritt). Alt av sengtøy og håndklær bør vaskes jevnlig i perioden mens kuren pågår. Vær nøye med undertøy, hygiene og ikke klø deg bak.

Det var grusom første gangen jeg fant ut jeg hadde det, litt panikk som deg, men så slappet jeg litt mer av etterhvert. Lykke til!

Jeg vet jo ikke at jeg har det, men innser nå at alle symptomer passer ca 100%

Vil jo bare grine nå.... Er alltid nøye med undertøy og hygiene, og vasker sengetøy en gang i uken - annen hver uke...

Skal rett på apoteket!!! Trodde jeg måtte få reseptbelagt medisin? Det som står andre steder hvert fall... Er jo typisk at det er søndag i dag da, og at jeg må vente til i morgen. Men hvis jeg tar Vermox og jeg "bare" har småorm, så blir det jo borte ila to uker.

Faen ass, føler meg jo EKKEL plutselig :( JAJA, jeg må nesten bare se det positive i dette; jeg kan endelig bli kvitt den hersens kløen :fnise:  og jeg skal sprite ned leiligheten :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jubatus, tusen tusen takk for svar!! Det hjalp veldig, jeg er i det minste litt roligere nå som jeg vet hva jeg skal gjøre i morgen tidlig klokken 07.00: jeg skal stå utenfor apoteket :fnise: 

Er det noe jeg kan gjøre i dag bare for å liksom "roe" meg ned? Nytter det å vaske osv, eller må jeg bare vente på at jeg får i meg tabletten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jubatus, tusen tusen takk for svar!! Det hjalp veldig, jeg er i det minste litt roligere nå som jeg vet hva jeg skal gjøre i morgen tidlig klokken 07.00: jeg skal stå utenfor apoteket :fnise: 

Er det noe jeg kan gjøre i dag bare for å liksom "roe" meg ned? Nytter det å vaske osv, eller må jeg bare vente på at jeg får i meg tabletten?

Det har liten hensikt å vaske nå før kuren er igangsatt, men for all del, om du føler det hjelper, så sett i gang. Du må uansett vaske etter at du har tatt de første tablettene. Marken kommer ut av endetarmen på natten og legger egg. Når du klør deg får du eggene på hånden din og forflytter dermed smitten. Ved å bruke undertøy på natten(og dagtid også selvsagt!) og bytte dette jevnlig reduserer du smitte til omgivelsene. Klipp negler så korte som mulig, og vær nøye med håndvask. Kuren skal tas i to omganger, fordi den dreper  kun marken, ikke eggene som allerede sannsynligvis befinner seg i kroppen din  og som ikke har blitt utviklet enda. Eggene som finnes i sengtøy, klær, hus osv. kan for øvrig være vanskelig å bli kvitt.

Når det gjelder det å finne noe for å roe seg ned? Vanskelig å si. Jeg smurte meg med god gammeldags mentholatum. Det hjalp mot kløen, og så følte jeg i tillegg at det i tillegg måtte være som tortur for de små j*vlene når de kravlet og krøp der. Ellers var det for min del bare det å forsøke å la være å gå fra forstanden de timene jeg måtte vente før jeg kunne få tak i medisin....

Følg for øvrig med på avføringen din de første dagene etter at kuren er ignasatt. Da kan du sannsynligvis se marken, og den kan fortsatt være levende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Jubatus skrev:

Det har liten hensikt å vaske nå før kuren er igangsatt, men for all del, om du føler det hjelper, så sett i gang. Du må uansett vaske etter at du har tatt de første tablettene. Marken kommer ut av endetarmen på natten og legger egg. Når du klør deg får du eggene på hånden din og forflytter dermed smitten. Ved å bruke undertøy på natten(og dagtid også selvsagt!) og bytte dette jevnlig reduserer du smitte til omgivelsene. Klipp negler så korte som mulig, og vær nøye med håndvask. Kuren skal tas i to omganger, fordi den dreper  kun marken, ikke eggene som allerede sannsynligvis befinner seg i kroppen din  og som ikke har blitt utviklet enda. Eggene som finnes i sengtøy, klær, hus osv. kan for øvrig være vanskelig å bli kvitt.(2)

Når det gjelder det å finne noe for å roe seg ned? Vanskelig å si. Jeg smurte meg med god gammeldags mentholatum. Det hjalp mot kløen, og så følte jeg i tillegg at det i tillegg måtte være som tortur for de små j*vlene når de kravlet og krøp der. Ellers var det for min del bare det å forsøke å la være å gå fra forstanden de timene jeg måtte vente før jeg kunne få tak i medisin....

Følg for øvrig med på avføringen din de første dagene etter at kuren er ignasatt. Da kan du sannsynligvis se marken, og den kan fortsatt være levende.

:bond:  nei takk :fnise: (okei, hvis det kan hjelpe å se etter for å sjekke at kuren fungerer kan jeg til nød begynne å følge med på avføringen min)

Jeg har aldri sett noe levende i avføringen min, men så har jeg aldri sett så nøye etter heller da... (jeg lukker lokket og SÅ trekker ned). Den kløen jeg opplever på kveldstid er heller ikke sykt intens, myggstikk er verre, feks. Jeg klarer altså å slutte på egenhånd, men lar være fordi det er digg å klø der det klør. Det hender jeg slutter fordi jeg simpelthen er trøtt og vil sove, så kjenner meg ikke helt igjen med innsovningsproblematikken andre på internett snakker om.. Jeg kjenner heller ikke "bevegelse" der, det er KUN kløen på kveldstid altså...

Jeg slang alt av sengetøy inn i vaskemaskinen nå på 95 grader. Skal skrubbe ned badet og kjøkkenet. Det trengs uansett, nå fikk jeg bare en god ekstra grunn! Tar toget inn til døgnåpent apotek også, bare for å komme i gang. Orker ikke tanken på å vente til i morgen. Vil bare få dette unnagjort!! :fnise:

2) Hva mener du med vanskelig å bli kvitt? :a034: Er det slik at jeg kan bli re-smittet av omgivelsene mine? Nå skal jeg HVERT FALL skrubbe ned leiligheten. Tror du mark-egg tåler salmiakk? :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok studere avføringen din litt mer, dette er helt normalt og burde være en del av alle menneskers hygieniske rutiner. 

Visste du at toalettet mange steder i verden, (blant annet Tyskland), har en egen bæsje-hylle? Der man skal plassere sine etterlatenskaper, for å kunne studere den bedre?

Evt. kan du få mannen din, eller en annen person du er fortrolig med (god venninne?), til å lyse inn i endetarmsåpningen din med ett skarpt lys.

Dette skal få markene til å kravle ut.

Lykke til! :nordvesta:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, puppi skrev:

Du må nok studere avføringen din litt mer, dette er helt normalt og burde være en del av alle menneskers hygieniske rutiner. 

Visste du at toalettet mange steder i verden, (blant annet Tyskland), har en egen bæsje-hylle? Der man skal plassere sine etterlatenskaper, for å kunne studere den bedre?

Evt. kan du få mannen din, eller en annen person du er fortrolig med (god venninne?), til å lyse inn i endetarmsåpningen din med ett skarpt lys.

Dette skal få markene til å kravle ut.

Lykke til! :nordvesta:

Jeg er ikke engang så fortrolig med meg selv at jeg sjekker egen avføring, ikke pokker om jeg lar noen andre enn legen min lyse meg opp i rattata :fnise: 

Men jeg lover å studere avføringen litt bedre den kommende uken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

2) Hva mener du med vanskelig å bli kvitt? :a034: Er det slik at jeg kan bli re-smittet av omgivelsene mine? Nå skal jeg HVERT FALL skrubbe ned leiligheten. Tror du mark-egg tåler salmiakk? :fnise: 

Ja, du kan bli re-smittet av omgivelsene dine. Ulike kilder sier at eggene kan være relativt hardføres. Leste et sted at man ikke anbefalte støvsuging for å bli kvitt egg, da dette kunne medføre at eggene ble hvirvlet opp i luften, og videre inn i munnen vår. Tror nok dette er litt ekstremt, men det sier noe om smittefaren. De kreperer nok av salmiakk ja, men det hadde for så vidt jeg også gjort- klarer ikke lukten.

Mark-kløe er INTENS altså, så om du ikke er sikker, så kan det være lurt å studere egen avføring først, eller å ta en tape-strimmel på morgenen for å se om du kan se spor av egg. Første gang jeg fikk mark fikk jeg det bekreftet ved å sitte på huk over et speil, og der kom det jaggu en liten tynn j*vel kravlende ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, Jubatus skrev:

Ja, du kan bli re-smittet av omgivelsene dine. Ulike kilder sier at eggene kan være relativt hardføres. Leste et sted at man ikke anbefalte støvsuging for å bli kvitt egg, da dette kunne medføre at eggene ble hvirvlet opp i luften, og videre inn i munnen vår. Tror nok dette er litt ekstremt, men det sier noe om smittefaren. De kreperer nok av salmiakk ja, men det hadde for så vidt jeg også gjort- klarer ikke lukten.

Mark-kløe er INTENS altså, så om du ikke er sikker, så kan det være lurt å studere egen avføring først, eller å ta en tape-strimmel på morgenen for å se om du kan se spor av egg. Første gang jeg fikk mark fikk jeg det bekreftet ved å sitte på huk over et speil, og der kom det jaggu en liten tynn j*vel kravlende ut...

Jeg beklager, men dette kommer jeg aldri i verden til å gjøre. Jeg hater ormer og annet som kan likne på det. Jeg orker ikke se de, jeg vil bare få de vekk. Det er bedre å bare ha erkjent at det er dette som er problemet mitt, og så ta den kuren, enn å skulle LETE etter ormene...... Jeg kan ikke fatte at det -ikke- er innvollsormer heller? kan det være noe annet, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her har jentungen hatt det to ganger og da har vi kura hele familien som anbefalt. Så du dør ikke om du ikke har det men tar kur.

Et lite tips er å kjøpe over apotek1 sine nettsider for å hente i apotek en time etter, det koster da halv pris. 

Skift av sengetøy skal foregå etter unntak av kur. 

Og har du det så har nok typen det også..

Anonymkode: 9a8c3...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Jubatus skrev:

Det er jeg klar over, det er derfor jeg tidligere ikke har gjort noe med denne kløen :daane: . Jeg har bare tenkt at jeg er litt irritert, eller klamt, eller whatever. Jeg har også tenkt at det IKKE er orm, nettopp fordi det kun klør på kvelden/morgenen når jeg ligger i sengen, og jeg trodde at hvis man hadde orm klødde det helt infernalsk HELE tiden. Men sånn er det jo ikke(fikk jeg smertelig erfare av "Sjarmen med tarmen" i dag  :fnise: )  Jeg har faktisk tenkt at siden det bare er på kvelden når jeg er alene, har det vært en form for seksuell nytelse ved det, selv om jeg ikke kan si at jeg har blitt noe særlig kåt akkurat :fnise: (altså, jeg BEKLAGER for detaljene)

Jeg prøvde med et speil, for å se om jeg så noe i endetarmsåpningen, men for å være ærlig så klarer jeg ikke tanken på å se en orm der en gang. Jeg har allerede vært på do i dag, så blir vanskelig å sjekke mer avføring for i dag. Jeg skal kjøpe Vormex og følge kuren og se om det blir bedre. Jeg lover også å titte litt nøyere i do de neste dagene for å se om jeg ser noen ormer, men jeg syns det er skikkelig skikkelig ekkelt :grine: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ormen dør ganske kjapt siden barnehagebarn kan gå i barnehagen samme dag som påbegynt kur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du har det i huset kan du lage en salat med mye hvitløk og løk, det liker ikke ormen.  https://blog.paleohacks.com/9-herbs-that-naturally-kill-parasites/

Anonymkode: 7b149...080

Jeg spiser enorme mengder hvitløk og løk fra før av, så er ikke ormen død av mengden jeg spiser hittil tror jeg ikke jeg klarer å ta knekken på den heller  :fnise:

Men nå har jeg vært på apotek (var et døgnåpent i byen!) og har tatt pillen, så får se hva som skjer fremover.

Kan holde dere oppdatert her i min innvollsorm-dagbok :skratte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at du må fortelle kjæresten din om dette?

Og at han også bør/må settes på kur?

Sånn, by the way.

Lykke til :nordvesta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg husker ennå i min barndom....jeg så masse hvite små ormer på min bæsj. De var raske også.  Jeg var livredd.

Anonymkode: 6d68a...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...