Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Etter et par årsstudiumer og usikkerhet fra min side sitter jeg allerede med rundt 200.000 i studielån før jeg har begynt på en bachelor. Lest litt på lånekassen sine sider og har kommet frem til at det er mulig å søke om kun stipend (ca. 3000 i mnd + 8000 januar og august). Noen som vet om dette stemmer og om dette faktisk er ett stipend og ikke et lån som må tilbakebetales? 

Tenker at med 3000 i mnd fra lånekassen og en jobb to-tre dager i uken bør jo dette gå veldig greit? Har jo selvfølgelig mulighet til å ta opp mer studielån, men hvor lurt det er kan vel heller diskuteres. Ellers noen som har erfaringer med å studere uten lån og kun stipendet?

Anonymkode: 48251...fd9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Noen som vet om dette stemmer og om dette faktisk er ett stipend og ikke et lån som må tilbakebetales? 

Nei, Lånekassen bare lyver ...

Hallo, bruk hodet ditt littegrann. Skammelig at du har studiekompetanse.

Anonymkode: 81191...26c

• Liker 1
Skrevet

Det blir stipend om du består eksamenene. Er altså i utgangspunktet lån, men det blir omgjort når du har bestått.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stipend er stipend, penger du får. Men NB! Det er jo regler knyttet til det; du MÅ være borteboer, du MÅ ha min 60 studiepoeng i året (~30 pr semester), du MÅ bestå alle fagene etc...

Så lenge du husker og kan sjekke av alle punktene så vil du få stipend (som du ikke må tilbakebetale). 

Men nå er nå studielånet ikke noe stress da. Jeg studerte i 7 år, 5 år som borteboer, 2 år hjemme (fult lån). Du kan si jeg har en stor sum å betale tilbake. Men går helt fint. Fikk meg lett lån i banken til leilighet da de regner studielån som en utgift og ikke et ekstra lån :) så alt vel :nordvesta:

Men for all del, ta gjerne kunn stipend, og jobb utenom; men husk ikke tjen for mye penger, da blir noe av stilendet lån 😬

Anonymkode: 771d6...da7

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stipend er stipend, penger du får. Men NB! Det er jo regler knyttet til det; du MÅ være borteboer, du MÅ ha min 60 studiepoeng i året (~30 pr semester), du MÅ bestå alle fagene etc...

Så lenge du husker og kan sjekke av alle punktene så vil du få stipend (som du ikke må tilbakebetale). 

Men nå er nå studielånet ikke noe stress da. Jeg studerte i 7 år, 5 år som borteboer, 2 år hjemme (fult lån). Du kan si jeg har en stor sum å betale tilbake. Men går helt fint. Fikk meg lett lån i banken til leilighet da de regner studielån som en utgift og ikke et ekstra lån :) så alt vel :nordvesta:

Men for all del, ta gjerne kunn stipend, og jobb utenom; men husk ikke tjen for mye penger, da blir noe av stilendet lån 😬

Det er veldig vanlig at banken regner studielån som det det er, nemlig lån.

Anonymkode: 49000...a0f

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir som regel regnet som en utgift, ikke lån, da man ikke betaler mye på det i mnd. Om du har opplevd å ikke få lån pga. Det ville jeg ha byttet bank.

Anonymkode: 8cde1...344

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Etter et par årsstudiumer og usikkerhet fra min side sitter jeg allerede med rundt 200.000 i studielån før jeg har begynt på en bachelor. Lest litt på lånekassen sine sider og har kommet frem til at det er mulig å søke om kun stipend (ca. 3000 i mnd + 8000 januar og august). Noen som vet om dette stemmer og om dette faktisk er ett stipend og ikke et lån som må tilbakebetales? 

Tenker at med 3000 i mnd fra lånekassen og en jobb to-tre dager i uken bør jo dette gå veldig greit? Har jo selvfølgelig mulighet til å ta opp mer studielån, men hvor lurt det er kan vel heller diskuteres. Ellers noen som har erfaringer med å studere uten lån og kun stipendet?

Anonymkode: 48251...fd9

Tjener du for mye blir stipendet gjort om til lån.

Anonymkode: 0f1d9...f89

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

2 ulike banker jeg var i da jeg skulle kjøpe leilighet var ihvertfall enige om at det er en utgift og ikke et lån. Men kanskje ikke alle banker er enige da ... 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort dette, Ts. Jeg bodde billig og hadde deltidsjobb, så det gikk fint. Husk bare på dette: 

-Stipendet står som lån frem til selvangivelsen kommer året etter. Det er først da alle utregninger er klare.

-Lånet blir kun godkjent som stipend dersom du består minst 60 stp. Hvis du består 30 stp, blir halve stipendet lån. Hvis du stryker, kan du konte og stå, og så få stipendet godkjent i ettertid. 

- Inntekten din regulerer også hvor mye av stipendet som blir godkjent som stipend. Per 2018, kan du tjene opptil 177 257 kr før skatt, for å få hele stipendet godkjent. Noe av stipendet blir stående som lån hvis du tjener litt over grensen. Denne grensen gjelder hvis du får stipend hele året. Grensen er mye høyere (443 142 kr) hvis du bare mottar stipend inntil 7 mnd i det aktuelle kalenderåret. 

Anonymkode: 2da15...29a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...