AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #1 Skrevet 4. mars 2018 Hei. Jeg er en jente på 19 år som sliter med å velge utdanningsretning. Jeg har et par spørsmål angående disse studieretningene og jobb i fremtiden. Har hørt rykter om at sykepleiere stort sett kan få samme jobbene som sosionomer, men ikke andre veien? Skjønner ikke helt hvordan det henger sammen da jeg har inntrykk av at sykepleierutdanningen selvfølgelig er mer medisinsk rettet og sosionomutdanningen rettes mer mot psykisk helse, rådgivning og hjelp - noe som burde tilsi at de kan gjøre krav på forskjellige stillinger. Hvordan er arbeidshverdagen til en sosionom kontra en sykepleier? Vil helst ha en givende jobb hvor jeg får jobbe med mennesker, hjelpe de i vanskelige situasjoner og tilby hjelp og støtte, men det får man jo for så vidt av begge yrkene. Ønsker gode muligheter til videreutdanninger og det er viktig for meg å ikke ende opp i en kjedelig kontorstilling med haugevis av papirarbeid. Turnus/ikke turnus spiller ingen rolle. Har ikke noen spesiell interesse for realfag, men samfunnsfag og psykologi interesserte meg veldig på videregående. Ønsker å velge den utdanningen som gir flest muligheter og i tillegg samsvarer med mine ønsker om å være en støttende og trygg person for andre mennesker. Om noen har forslag til andre utdanninger tas disse i mot med stor takk. Anonymkode: f5a3c...cd1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2 Skrevet 7. mars 2018 Sosionom og sykepleier kan forsåvidt på mange felt sammenlignes da begge yrkesgruppene gjerne jobber med syke mennesker både fysisk og psykisk. Som sosionom kan du jobbe i barnevernet, skole, på NAV, i psykiatri, med vanskeligstilt ungdom, rus, utviklingshemmede osv. Vet at det finnes videreutdanninger som sosionom også, innenfor psykiatri og rus. Men er ikke like oppdatert på sosionom. Kanskje noen andre vet bedre? Som sykepleier kan man jobbe på sykehjem (eldre), rehabiliteringsavdelinger (unge-eldre), sykehus (alle aldersgrupper, hovedsak eldre), legevakt, psykiatri. Videreutdanninger innenfor sykepleie spesialiserer du deg i et felt, feks. psykiatrisk sykepleier, jordmor, helsesøster, operasjonssykepleier, anestesisykepleier, geriatrisk sykepleier, kosmetologisk sykepleier osv. Det finnes hvertfall mange muligheter innenfor sykepleieryrket, og det vil være et stort behov for sykepleiere i tiden som kommer, så jobb blir ikke et problem å få. Men man må jo absolutt interessere seg for kroppen (anatomi, patologi...) for å velge sykepleierlinjen. For studiet består jo i STOR grad om kroppen og sykdom + etikk, vitenskap osv. Men det er også fokus på psykologi i sykepleie - eller kanskje mer kommunikasjon med mennesker.. Du vil få en givende jobb uansett hva du velger. Lykke til Anonymkode: 8dfdf...2df
Gjest aell Skrevet 7. mars 2018 #3 Skrevet 7. mars 2018 Sosionomer og sykepleiere kan på enkelte arbeidssteder ha lignende jobber, f.eks i psykiatrien, hvor man kan videreutdanne seg til å bli klinisk spesialist i psykiatrisk sykepleie eller klinisk sosionom. Man vil da ha et behandlingsansvar for pasienter med ulike psykiatriske problemstillinger. Som sosionom kan du jobbe innen barnevern, på nav, kriminalomsorgen, psykiatri, rus etc. Det finnes videreutdanninger som innenfor f.eks psykisk helse, rus, barn og unge. Som sosionom er du med andre ord utdannet til å hjelpe mennesker med psykososiale vansker, problemer i forhold til arbeidslivet, psykiske lidelser og lignende. Som sykepleier har du ofte et annet ansvar, sykepleiere jobber ofte med pasienter innenfor somatikken. Som sykepleier vil du ofte måtte ta blodtrykk, EKG etc av pasienter og holde øye med deres somatiske tilstand. Dog kan man også jobbe innenfor psykiatrien og lignende som sykepleier. Det finnes flere etterutdanninger for sykepleiere (tror jeg), som AB over har nevnt. Men hvis det er samfunnsfag og psykologi som interesserer deg mest høres kanskje sosialt arbeid (sosionom) ut som noe for deg? Da man på sykepleie-studiet lærer mye om sykdommer, anatomi, mens man på sosionom-studiet har en mer samfunnsfaglig rettet læreplan. Utdanning.no gir gode beskrivelser av begge yrker: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/sosionom https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/sykepleier
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #4 Skrevet 8. mars 2018 Dersom du er nysgjerrig på både helse og sosialfag bør du se på vernepleier, der får du det beste av to fagfelt.. Anonymkode: 3be3c...d72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå