Karianne Skrevet 15. februar 2005 #1 Skrevet 15. februar 2005 I nesten alle disse nanny-programmene så ser det ut som timeout er den ultimate løsningen på et hvert oppførsels-problem. Og det blir full suksess hver gang. Jeg bare lurte på om barnefamiliene i norge bruker dette? Hva gjør dere?
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #2 Skrevet 15. februar 2005 gutten vår må sitte på en kjøkkenstol hvis han er helt umulig og ikke hører etter når han får advarsel. det funker greit somregel, men av og til nekter han å gå NED av stolen, og da har vi et problem...
Gjest lilletroll Skrevet 15. februar 2005 #3 Skrevet 15. februar 2005 Nei, foreløpig har ikke vi hatt bruk for noen tiltak for å bedre oppførselen på vår datter da hun som regel ikke byr oss på noen problemer i det hele tatt. Men kommer den tiden at hun blir vanskelig å hanskes med, og at vi trenger sanksjonsmetoder skal du ikke se bort i fra at denne muligheten vil være en løsning.
LilleBille Skrevet 15. februar 2005 #4 Skrevet 15. februar 2005 Jeg har ikke brukt det ... men satt selv på en stol midt på stuegulvet - som straff da jeg som liten kranglet/sloss/plaget med søsteren min. Det var aldeles grusomt .. å sitte der akkurat langt nok fra hverandre så vi ikke kunne sparke den andre (og det å gå ned av stolen vurderte vi aldri. :klø: ) Tror dette var den eneste formen for straff mine foreldre brukte .. og den var utrolig effektiv - vi ble "snille som lam" veldig fort .. for maken til kjedelig greie skulle man lete lenge etter.
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #5 Skrevet 15. februar 2005 Har vel ikke brukt Timeout til sønnen jeg har nå. Men han har fått innestraff et par ganger og vært nødt til å sitte på rommet sitt uten tv eller playstation... Jeg kan ikke se at et barn som er "umulig" tar skade av å måtte sitte litt på en stol og tenke over sine synder..
LilleMy Skrevet 15. februar 2005 #6 Skrevet 15. februar 2005 Ja, vi bruker timeout selv om vi ikke kaller det det ovenfor frøkna på fire. Nå er det heldigvis ikke så ofte det trengs, men hvis ikke normalt tilsnakk/advarsel fungerer, er trappen (inne) stedet hun må sitte.... Jeg synes det funker.
suzie Skrevet 15. februar 2005 #7 Skrevet 15. februar 2005 Har aldri vurdert det en gang - synes det ser helt grusomt ut på TV. Har heller ikke hatt behov for å gjøre det, har ikke hatt noen problemer som ikke har kunne blitt løst greit på annen måte. Men hadde nok ikke brukt det uansett, for han er litt redd for å være alene og mørket og sånt. Forestiller meg at for mitt barn ville en slik timeout være traumatisk... men det kan sikkert fungere for andre barn da.
Polly Ester Skrevet 15. februar 2005 #8 Skrevet 15. februar 2005 Har ikke sett disse programmene på TV, så jeg vet ikke helt hva de gjør, men da sønnen min var liten brukte jeg å telle til tre hvis han ikke hørte. Han var en rønner og bare lo og smilte og gjorde gale ting samtidig. Jeg kunne ikke straffe han ved å sette han på noen stol i rommet, da hadde han bare sittet der og ledd og flørtet med alle som var i nærheten. Men, han var og er fortsatt veldig sosial. Hvis jeg skulle få han til å forstå så måtte jeg stenge han ute fra fellesskapet, det var det eneste som funket. Så jeg tok han bort fra alle de andre, og da hørte han kjapt.
Karianne Skrevet 15. februar 2005 Forfatter #9 Skrevet 15. februar 2005 Takk for svar! Må si jeg likte veldig mye bedre den metoden å la de sitte på en kjøkkenstol i stedet for å låse de inne.
nallemaja Skrevet 15. februar 2005 #10 Skrevet 15. februar 2005 Takk for svar! Må si jeg likte veldig mye bedre den metoden å la de sitte på en kjøkkenstol i stedet for å låse de inne. syns det å stenge barna inne på et rom er litt drøyt. Ungene kan bli redde for å bli stengt inne, redde for å være alene, og det er heller ikke bra å se på rommet sitt som straff. Det med stol er ganske lurt. Vi begynte med det etter å ha sett det på et nanny-program, men laget vår egen verson. Han(det er somregel storerbror som er problemet) har forbedret seg betraktelig og har blitt mye lettere å ha med å gjøre, selv om vi passer oss for å ikke ta fra han retten til å ha egen vilje(bare ikke vise viljen sin så sterkt )Vi advarer, og om han ikke hører teller jeg til tre, så er det ut i åpningen mellom spisestua og kjøkkenet og opp på stolen. hvis han har vært veldig slem(biter lillesøster e.l) må han stå, og det syns han er FRYKTELIG. Men det er vikig å la han være litt alene. Hvis vi står rund stolen og maser er jo hele poenget med stolen borte. Av og til trenger ungene litt tid til å roe seg ned(særlig hvis de er trøtte eller slitne, for da er det vaskeligere å for dem å kontrollere seg selv) og da kan det faktisk være godt for dem med en time-out. Det gjør jo fornuftige voksne også hvis de merker at de holder på å gå over grensa i feks en krangel. da er det vanlig å gå i et annet rom en stund, gå en tur ut eller noe for å roe seg. Det funker for voksne og det funker for barn.
Delfia Skrevet 16. februar 2005 #11 Skrevet 16. februar 2005 Ja,vi bruker "timeout" på vår sønn (snart 4) Da må han sitte i trappa (inne) Den er litt bort fra stua og andre naturlige oppholdsrom sånn at han blir tatt bort fra den aktuelle situasjonen. Det er ikke ofte vi må bruke det,han hører som regel etter 2. advarsel. Vi har akkurat begynt med det og det har funket fint.Så om en stund slipper vi det sikkert helt.
Gjest gjest1 Skrevet 16. februar 2005 #12 Skrevet 16. februar 2005 Jeg har vel ikke brukt time-out i særlig stor grad. Det har vært et par ganger min eldste har hauset seg opp slik at det er umulig å snakke henne til fornuft. Hun var helt rabiat! Da ble det å sitte på kjøkkenet til hun roet seg. Har ikke brukt alene på rommet som straff.
Gjest Pjusk Skrevet 16. februar 2005 #13 Skrevet 16. februar 2005 Minstemann på fem tror jeg aldri jeg har brukt time-out på. Eldstemann har jeg brukt det maaange ganger på. Han ble advart, men ga seg som regel ikke og endte opp på badet. Han fikk ha døra åpen om han ville og kunne komme ut når klokka på ovnen pep. Han satt der i fem minutter. Noen ganger var han like opprørsk når han kom ut og freste "Dummen!" til meg når han kom ut.- Da røyk han rett inn igjen og fem nye minutter. Jeg synes det var effektivt og holdt bare på med det noen uker/måneder (men ikke hver dag da...). Jeg ville aldri holdt igjen døra slik som det er blitt gjort i Nanny 911.
glaciera Skrevet 16. februar 2005 #14 Skrevet 16. februar 2005 Vi bruker time-out på toåringen, men ikke ved å stenge henne inne på rommet alene. Vi fjerner henne fra situasjonen og holder henne i armene våre helt i ro, så avleder vi henne med noe (se ut av vinduet el.l.). Det funker bra. Men så er ikke hun noe lite monster som i de tv-programmene heller!
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #15 Skrevet 17. februar 2005 Hun på 3 må være på rommet hvis hun får "anfall" ja. Sier ikke at det er noen straff, sier bare at hun får sitte på rommet hvis hun skal hyle for det gidder jeg ikke høre på. Men det jeg savner i det Nanny-programmene er en situasjon med rasende barn hvor det ikke er 2 voksne på 1 umulig barn- men 1 voksen på 2 umulige barn slik jeg har det i hverdagen min. Det er ikke alltid disse metodene lar seg gjennomføre når man har to småttiser som henger i hvert sitt bukseben og roper så man venter politiet på døra men bare MÅ få gått på do, lagd middag osv....
Gjest SumoBryter Skrevet 17. februar 2005 #16 Skrevet 17. februar 2005 Man oppdrar barna sine slik man selv syns er best.
Gjest Embla s Skrevet 18. februar 2005 #17 Skrevet 18. februar 2005 I disse programmene presiseres det at time out er en slags siste løsning! Et godt alternativ til time out er at man fjerner seg selv fra settingen/barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå