AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #1 Skrevet 3. mars 2018 Hvor mye er egentlig vanlig å leke sammen med barna? Vi har ei datter på 1,5 år (nærmer seg to år). Jeg eller mannen er veldig mye sammen med henne på gulvet å leker/leser bøker. Hun går 100% i barnehage, og jeg føler vel egentlig jeg har får liten tid med henne til daglig. Så jeg bruker det meste av ettermiddagen på å leke. Har ikke samvittighet til å be henne måtte leke selv. Er dette dumt, med tanke på p lære å leke selv, eller er hun ennå litt for liten til å leke selv? Har ikke så mye erfaring, og vil jo verken være en «opptatt mamma», eller en som gjør barnet en bjørnetjeneste, ved å inne lære å leke selv. Anonymkode: 37279...fec
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #2 Skrevet 3. mars 2018 Jeg lar til og med datteren min på 6 mnd leke aleine innemellom (5-20min foreløpig. Hun får alltid oppmerksomhet når hun søker det). Det er utrolig viktig for å lære å konsentrere seg og bli selvstendig. Jeg ville sørget for at hun får lekt litt aleine hver dag (uten kommentarer på det hun gjør), men gjerne i nærheten av dere. Ellers er det kjempefint å lese sammen og knytte sterke bånd. Fortsett å kose dere med henne. Det er igså viktig. Anonymkode: 1afbd...773 1
SoWhat? Skrevet 3. mars 2018 #3 Skrevet 3. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye er egentlig vanlig å leke sammen med barna? Vi har ei datter på 1,5 år (nærmer seg to år). Jeg eller mannen er veldig mye sammen med henne på gulvet å leker/leser bøker. Hun går 100% i barnehage, og jeg føler vel egentlig jeg har får liten tid med henne til daglig. Så jeg bruker det meste av ettermiddagen på å leke. Har ikke samvittighet til å be henne måtte leke selv. Er dette dumt, med tanke på p lære å leke selv, eller er hun ennå litt for liten til å leke selv? Har ikke så mye erfaring, og vil jo verken være en «opptatt mamma», eller en som gjør barnet en bjørnetjeneste, ved å inne lære å leke selv. Anonymkode: 37279...fec Å leke med barna er viktig! Lek er barns måte å lære sosiale koder på. Samspill. Du gjør det helt riktig! Men så vil nok barn også ha sin egentid. Å lære og være selvstendige handler lite om å ikke leke Lek er utrolig viktig for barn.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #4 Skrevet 3. mars 2018 Gjør det som føles riktig for dere. Anonymkode: c6fea...097
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #5 Skrevet 4. mars 2018 Vi har en på 1,5 år og noen ganger leker vi med han og andre ganger ikke. Han har også hatt sine perioder som han har vært ekstremt selskapssyk og da får han selskap I disse dager leker han mye selvstendig igjen. Tenker en balansegang er fint og man må jo gjøre det man føler er riktig for barnet sitt. Barn er jo så forskjellige Anonymkode: 137a1...2d6
Gjest GoldenLioness Skrevet 4. mars 2018 #6 Skrevet 4. mars 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye er egentlig vanlig å leke sammen med barna? Vi har ei datter på 1,5 år (nærmer seg to år). Jeg eller mannen er veldig mye sammen med henne på gulvet å leker/leser bøker. Hun går 100% i barnehage, og jeg føler vel egentlig jeg har får liten tid med henne til daglig. Så jeg bruker det meste av ettermiddagen på å leke. Har ikke samvittighet til å be henne måtte leke selv. Er dette dumt, med tanke på p lære å leke selv, eller er hun ennå litt for liten til å leke selv? Har ikke så mye erfaring, og vil jo verken være en «opptatt mamma», eller en som gjør barnet en bjørnetjeneste, ved å inne lære å leke selv. Anonymkode: 37279...fec Han viser når han vil ha oppmerksomhet eller når han vil leke for seg selv. Er like viktig for barn med egentid som for voksne.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #7 Skrevet 4. mars 2018 Tusen takk for svar alle. Har ikke erfaring med barn fra tidligere, så blir litt usikker innimellom. dessuten er jeg ganske voksen mamma (38), så jeg er redd for å være sånn skikkelig «voksen overbeskyttende hønemor». 😏 Anonymkode: 37279...fec
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #9 Skrevet 4. mars 2018 Vi leker ikke med barna våre. (Har tre i alderen 6-1år) men vi leser bøker med de, spiller spill(Ludo, memo, sjakk) og inviterer dem inn i våre aktiviteter. Vel så viktig som å leke er å være tilgjengelige foreldre. Vi har minimalt med skjermer på så lenge barna er oppe, og forsøker å vise barna hva som må til for å få familien til å virke. (Rydde, vaske, matlaging, kos og familiehygge) Dette fungerer for oss, og barna våre er trygge og gode. De går alle i bhg, og der leker de dagen lang. Når de kommer hjem er det to-tre timer til de skal legge seg, så da bruker vi tid på andre ting enn lek. (Barna kan leke selvsagt) Anonymkode: b6430...041 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #10 Skrevet 4. mars 2018 Leker masse med mine barn, men lar dem også leke på egenhånd. Ber dem aldri leke alene ettersom de er ganske små, men sier jeg må ta oppvasken eller rydde. Da leker de som regel videre på egenhånd. Jeg mener det er viktig med selvstendig lek og å lære seg å trives i eget selskap. Vi har en som er hjemme og en som har halv plass i bhg. Vi er derfor mye sammen med barna. Anonymkode: f3e02...c9b
Gjest Dorey Skrevet 4. mars 2018 #11 Skrevet 4. mars 2018 Vi leker ofte med barna (3 år og 6 år). De er veldig flinke til å leke alene, men de synes det er kjempemorro når vi leker sammen. Det går i Lego eller figurer (kaptein sabeltann, brannmann sam etc). Det gir en helt egen kontakt mellom voksen og barn, og jeg tror det er veldig viktig å investere denne tiden på å leke sammen. De blir tidsnok store og helt selvstendige.
våren14 Skrevet 4. mars 2018 #12 Skrevet 4. mars 2018 Leker mye med vår på nettopp to, har gjort hele veien. Eneste vi gjør er å la henne holde på for seg selv de øyeblikkene hun vil det, men sørge for å vær tilgjengelige når hun ønsker det. Og en og annen positiv kommentar underveis om at det er bra det hun driver med, så hun ikke opplever å bli «glemt» og at vi fyker avsted med vårt med en gang hun gjør noe for seg selv. Så leker hun gradvis mer og mer alene nå. Men helt enig ang tid, ettermiddagene vil jeg bruke med barnet mitt, og da må vi bare leke sammen Lek er jo også skikkelig kvalitetstid, tid til å fundere over verden, snakke om barnehagen og la henne få utløp for dagens hendelser. Tror jeg er veldig bra. Men også fint å se gryende selvstendighet på gang, og nyter de små øyeblikkene hun bare driver med sitt altså. Gleder meg allikevel til hun snart har søsken å drive sammen med, for er mye som er mer gøy sammen med noen tror jeg
Muffin Skrevet 5. mars 2018 #13 Skrevet 5. mars 2018 Jeg leker en del med min på 15 måneder, og det har jeg gjort hele veien. Vi bygger duplo, leker med klosser, togbaner og diverse andre figurer som jeg ikke aner hvordan jeg skal beskrive Ellers går det i "borte-borte" - lek, kiling, gåvogn og å utforske diverse farlige og forbudte steder i leiligheten (verktøyskasse, potteplanter, skuffer og skap). Ofte legger jeg meg bare ned på lekematten ved siden av han og slapper av, mens jeg i ny og ned gir han en leke eller kiler han litt - da får jeg slappet litt av også Nå leker han mer og mer selvstendig, da sitter jeg tilgjengelig i sofaen og driver med mitt. Jeg liker å leke!
Vera Vinge Skrevet 5. mars 2018 #14 Skrevet 5. mars 2018 Jeg skjønner ikke helt den med at man må leke med barna på gulvet hele ettermiddagen for å være sammen med dem. Alt må må jo ikke skje på barnets premisser for at man skal tilbringe kvalitetstid sammen. Jeg er også sammen med barna mine det meste av ettermiddagen, men ting må jo gjøres. Lage middag f.eks, siden jeg og barna kommer hjem før mannen. Så da har jeg alltid tatt med barna på middagslaging, hvis de ikke vil leke alene. Eller jeg kan sette dem til å tegne eller perle ved middagsbordet, mens vi snakker sammen og jeg lager mat. Jeg sier ikke at det er feil å leke med lego på gulvet, men jeg er ikke uten videre enig med de som sier at man "må" leke med barnas leker så veldig mye. For det første fins det mange måter å være sammen på, for det andre syns jeg faktisk det er en læring i at de kan sette i gang lek uten at voksne styrer leken. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #15 Skrevet 5. mars 2018 Takk for nye svar! Jeg og tar henne med på middagslagingen, dersom vi kommer hjem før mannen. Men ellers av tiden, er som sagt stort sett en av oss, sammen med henne på gulvet/matta. Jeg tenker tiden går så fort, plutselig vil hun ikke leke. Så vi koser oss med det. Men ble som sagt litt i tvil, om vi gjorde henne en bjørnetjeneste, ved å leke for mye med henne. Anonymkode: 37279...fec
Hactar Skrevet 5. mars 2018 #16 Skrevet 5. mars 2018 Det er nyttig for barna å også øve seg på å sysselsette seg selv. Er hun vant med at det alltid skjer noe, først hele dagen i barnehagen, og deretter hele ettermiddagen sammen med dere, kan det bli hektisk etter hvert, særlig dersom hun får søsken. Jeg syntes i alle fall det var veldig greit at treåringen var vant til å sette seg selv i gang med noe når lillebroren kom. Da kunne jeg stelle i ro og fred uten å måtte motivere ham i gang med et eller annet. Klart det er kjekt og viktig med nært og godt samvær, men ja, jeg mener konstant oppmerksomhet eller initiativ fra foreldre er en bjørnetjeneste på sikt. Det er noe verdifullt med å få utvikle en indre drivkraft til å finne på noe. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #17 Skrevet 5. mars 2018 1 time siden, Hactar skrev: Det er nyttig for barna å også øve seg på å sysselsette seg selv. Er hun vant med at det alltid skjer noe, først hele dagen i barnehagen, og deretter hele ettermiddagen sammen med dere, kan det bli hektisk etter hvert, særlig dersom hun får søsken. Jeg syntes i alle fall det var veldig greit at treåringen var vant til å sette seg selv i gang med noe når lillebroren kom. Da kunne jeg stelle i ro og fred uten å måtte motivere ham i gang med et eller annet. Klart det er kjekt og viktig med nært og godt samvær, men ja, jeg mener konstant oppmerksomhet eller initiativ fra foreldre er en bjørnetjeneste på sikt. Det er noe verdifullt med å få utvikle en indre drivkraft til å finne på noe. Ja- ser den altså... Anonymkode: 37279...fec
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #18 Skrevet 5. mars 2018 Har en femåring, og han vil gjerne ha oss med på leken - men han tar fort over selv så da kan jeg gå og finne på noe annet så sysselsetter han seg selv ganske lenge. Jeg prøver å sette opp et scenario som han kan leke ut fra og gi ham noen ideer, så går det ofte av seg selv. Gidder ikke leke i all evighet, da er det bedre å finne på noe annet; lese, bake, spille spill, tegne e.l. Anonymkode: 18689...11a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå