Gå til innhold

Kona klager, negativ stemning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Ett litt udelikat "problem"/utfordring. Jeg er mann, gift og vi har barn. Når vi er sammen alle sammen så føles det på en måte ganske stress når vi skal ut på tur. Vi har det fint sammen som familie, men det blir likssom for mye stress og utålmodighet. Når jeg er alene med barna uten kona, så er tonen og stemninga heilt annerledes: barna er tålmodige, går gjerne lange avstander på tur og har det gøy. Vi stresser ikke på vei ut, vi stresser ikke underveis, vi tar oss god tid når vi spiser ute i naturen og blir gjerne ute hele dagen, og vi har positive opplevelsa. Når kona er med er det mye klaging på at det er kaldt, hun har kledd seg for dårlig, hun vil ikke være så lenge ute, vil ikke sitte for lenge i ro og spise ute, osv. Sånt blir  bare stress av og hun skaper negativ stemning som smitter over på barna. Når bare barna og jeg er på tur er det bare fryd. Vi tar oss go tid, kler oss godt og kan være ute i mange tima. Nå høres det ut som kona bare er sur, men det er hun som regel ikke. Det virker bare som hun "tar seg sammen" i stedet for å nyte at vi er på tur ute. Det virker som hun tenker negativt om småting og stort sett lar det komme til overflata, hun klarer ikke holde det for seg selv. Når det blir mye kommentara om at hun kanskje har kledd på seg for lite og andre ting, så skaper det bare negativitet, i hvert fall for meg. Og jeg merker at barna også blir prega av det. Barna klager alldri over de tinga (kulde, dårlig vær osv). Kona klager mer enn dem... Hva gjør vi med dette?

Anonymkode: 9846d...d67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke kona bare la være å være med på tur, siden hun tydeligvis ikke liker det? Det er ikke alle som er friluftsmennesker.

Anonymkode: d466c...37e

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan ikke kona bare la være å være med på tur, siden hun tydeligvis ikke liker det? Det er ikke alle som er friluftsmennesker.

Anonymkode: d466c...37e

Nei både barna og jeg vil jo hun skal bli med.... Hun liker egentlig å være ute. Så hvis hun hadde sagt mindre negativt hadde det gått bra. 

AnonymBruker
Skrevet

Kona syns egentlig det er viktig å være ute så jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke klarer å være positiv. 

Skrevet

Noen mennesker klarer bare å ødelegge tur-stemningen.

Jeg ville bedt om at dere kunne tatt en prat om dette, ta det opp på en skikkelig måte og si at stemingen er helt annerledes med og uten henne siden klagingen hennes påvirker alle. Men dere vil ha det fint alle sammen.

Det jeg tror skjer da er at hun blir litt flau over det og begynner å tenke litt over det. Som forelder bør man holde de negative tingene for seg selv for å gå foran med et gått eksempel.

• Liker 6
Skrevet

Det høres ut som hun innerst inne ikke er glad i å dra på tur men gir etter for forventningspress. Hadde hun likt det like godt som dere hadde hun selvfølgelig ikke klaget så mye. Gi fruen fri og dra på tur med ungene alene! Da møter hun dere sikkert glad og fornøyd og med deilig middag når dere kommer tilbake :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hun VIL på tur... Det vet jeg... Vi drar også stadig på tur uten henne. Hun blir nesten sur hvis vi finner på ting uten henne... 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for godt tips visp! 

Skrevet

Mange barn i denne familien. :bond:

Gjest Bøff Eløff
Skrevet

Hun liker vel egentlig ikke å dra på tur, men du hører ikke etter når hun sier det. Du mener tur er så kååååselig, og innbiller deg at alle nordmenn tenker det samme, mens kona di heller vil på kafé.

AnonymBruker
Skrevet

Vi går gjerne på kafé også, gjerne kombinert med tur. Som sagt liker hun tur men klager likavel. 

AnonymBruker
Skrevet

Enkelte er ikke friske om de ikke får klaget....

Anonymkode: a25ca...97e

• Liker 2
Skrevet

Har du tatt det opp med henne? Jeg syns ofte kommunikasjon løser slikt (iallefall i en periode. Deretter må man gjerna ha en prat til)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har tatt det opp... På en veldig ok måte. 

Skrevet

Hva sier hun da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg senser det at kona egentlig ikke er så lysten på tur ut... sikker på at hun vil det? Har hun sagt at hun vil det eller leser du mellom linjene?

Hva med å dra på kino. Ut å spise eller no sånt? Syter hun like mye da?

Og når dere er ute.. ser du henne eller bare ungene? Er du mann eller bare pappa? 

Anonymkode: 36297...789

• Liker 2
Skrevet

Hvor pleier hun å fryse? Om du ikke føler at du kan ta det opp med henne, så kan du kanskje helgardere og pakke noen ekstra ullplagg i sekken når dere drar på tur neste gang. Om hun fryser over alt, så blir det vanskelig. Men om det er typisk at hun bestandig fryser på bena så kan du pakke med ett ekstra par tykke ullsokker. Eller bare minne henne på å kle seg litt mer enn hun tror hun trenger. Om det blir for varmt kan dere heller stoppe å ta av ett lag tøy. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir alltid kald hvis jeg må være for mye i ro, uansett hvor mye jeg kler på meg. Nå vet jeg om dette, så jeg legger opp til aktiviteter der det ikke blir for mye stillesitting.

Jeg vantrives skikkelig med å sitte lenge å spise, for eksempel, men jeg klager ikke. Jeg tar meg bare en runde mens mann og barn spiser ferdig. 

Kanskje er det slik for kona di? I så fall vil det ikke hjelpe det minste om du har en ekstra genser i sekken. Det eneste som hjelper er å røre på seg. 

Men prat med henne. Kanskje trives hun ikke så godt ute som du har inntrykk av. Kanskje kan dere kompromisse litt, med at hun for eksempel er med en stund og så går hjem og fikser middag eller noe mens dere koser dere videre ute. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Nei både barna og jeg vil jo hun skal bli med.... Hun liker egentlig å være ute. Så hvis hun hadde sagt mindre negativt hadde det gått bra. 

16 hours ago, AnonymBruker said:

Hun VIL på tur... Det vet jeg... Vi drar også stadig på tur uten henne. Hun blir nesten sur hvis vi finner på ting uten henne... 

15 hours ago, AnonymBruker said:

Vi går gjerne på kafé også, gjerne kombinert med tur. Som sagt liker hun tur men klager likavel. 

Haha.... Nei hun vil egentlig ikke på tur din gjøk. 🙄

Anonymkode: 1f48f...3bb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna klager alldri over de tinga (kulde, dårlig vær osv). Kona klager mer enn dem... Anonymkode: 9846d...d67

En mann og x-antall barn:fnise:

Anonymkode: f71f6...554

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...