Gå til innhold

Hva bør man gjøre for å få økt beløpet jeg kan kjøpe bolig for?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har bolig nå, men trenger noe større (og nyere). Og jeg har fått finansieringsbevis, men vil helst ha mulighet til å kjøpe dyrere bolig enn hva finansieringsbeviset tilsier. Jeg tenker derfor å vente et halvt års tid, og søke om nytt finansieringsbevis da.

Hva bør jeg gjøre i mellomtiden?

1. Betale ned ekstra på eksisterende boliglån?

2. Sette inn mer penger på sparekontoen?

3. Betale ned annen gjeld (billån)?

Anonymkode: 2a21d...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kommer helt an på hva det er som begrenser lånebeløpet du kan få nå på finansieringsbeviset.

Du må ha 15% egenkapital eller annen sikkerhet som et minstekrav, deretter er det øvre taket på 5x årsinntekt. Det vil du ikke klare å unnvike så lett.

Alt i "mellom" her (dvs du har nok egenkapital, og lånebeløpet ikke er fullt så stort som 5x årsinntekt) vil komme an på mange faktorer, og her vil det også være et forhandlingsrom med banken. Hvis du tar kontakt med en kunderådgiver istedenfor å bare søke via nettbank så vil de ofte se litt nærmere på forbruket ditt og potensielt kunne strekke seg lengre.

Anonymkode: ff9d0...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men med det sagt, akkurat hvordan du plasserer pengene - om det er i form av et nedbetalt lån eller i form av oppsparte midler på en konto - har lite å si på kort sikt. Skal du kjøpe snart så er det sikkert like greit å bare sette de av på en sparekonto så de ligger der som lett tilgjengelige midler. Ellers når hverdagen normaliserer seg så gjelder det å betale ned det lånet med høyest rente først, som da etter all sannsynlighet vil være billånet.

Når de beregner lånet så vil de jo ta summen av alle lånene dine uavhengig av type, og deretter trekke fra det du har av egenkapital eller annen verdi som kan brukes som sikkerhet for å se hvor mye du ligger i "pluss". Så med andre ord blir regnestykket det samme enten du gjør det ene eller det andre. Forskjellen blir bare en liten differanse i hvor mye renter du betaler og hvor mye renter du får på det halve året.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på hva det er som begrenser lånebeløpet du kan få nå på finansieringsbeviset.

Du må ha 15% egenkapital eller annen sikkerhet som et minstekrav, deretter er det øvre taket på 5x årsinntekt. Det vil du ikke klare å unnvike så lett.

Alt i "mellom" her (dvs du har nok egenkapital, og lånebeløpet ikke er fullt så stort som 5x årsinntekt) vil komme an på mange faktorer, og her vil det også være et forhandlingsrom med banken. Hvis du tar kontakt med en kunderådgiver istedenfor å bare søke via nettbank så vil de ofte se litt nærmere på forbruket ditt og potensielt kunne strekke seg lengre.

Inntekten min er bra nå (900.000), det er kombinasjonen lite egenkapital + høy gjeld som er begrensingen.

Grunnen til at jeg har høy gjeld kombinert med lite egenkapital er at jeg de siste åra ikke tjente så mye fordi jeg holdt på med videreutdanning. Men heldigvis steg jeg bra i lønn da jeg ble ferdig med videreutdanninga.

Anonymkode: 2a21d...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje betal ned mest mulig på billånet? Er det et alternativ  å selge bilen i tillegg?

Anonymkode: b2243...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Burde ikke være nødvendig å selge bilen. Med så høy årsinntekt burde det gå rimelig kjapt å spare opp EK. Bør gå fint å sette av minst 15.000kr/mnd, som igjen i prinsippet vil gi mulighet for å øke kjøpesummen med 100.000kr per måned. Men klart, er det en dyr bil så vil det gi en kjapp boost på egenkapial, men da må jo TS kjøpe ny bil siden, og det er ikke sikkert det lønner seg.

Ellers kan det være mulig å få refinansiert slik at billånet føyes inn i boliglånet istedet den dagen et boligkjøp skal gjennomføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville satt pengene på konto så lenge det er snakk om kortsiktig sparing. 

Eventuelt prøvd å selge først, hvis du har mulighet til å leie først.

Banken min ville bare gi meg garanti for at jeg fikk 2mill da jeg solgte min bolig (verdivurdering av megler var 2,6 og boligen ble solgt for 2,7). Jeg kjøpte med finansieringsbeviset som tilsvarte om jeg solgte for 2 og ble derfor nødt til å kjøpe en billigere bolig enn det jeg hadde hatt råd til. 

Anonymkode: 8503d...d18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankene høvler kraftig ned på størrelsen på lånet man kan få til bolig dersom de ser at man har billån. Bil er rådyrt å ha, det er utgifter på alle bauger og kanter. Kan du klare deg uten bil? Selg bilen noen måneder før du skal søke lånet, så kan du krysse av for at du ikke har bil når boliglånesøknaden skal fylles ut.

Det får være opp til deg om du senere, i etterkant, opptar nytt billån da, eller sparer til en bil og kjøper en uten lån. Banken vil ikke kunne komme og trekke tilbake boliglånet som alt er gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få ny verdivurdering om et halvt år, prisene er på vei oppover igjen.

Anonymkode: 3cee1...969

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...