Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått beskjed om at jeg fikk jobben! Begynner 1 mai i 100% stilling i en liten privat bedrift. 

Vi har enda ikke skrevet kontrakt. Hva må jeg tenke på ift kontrakt? 

Er itillegg gravid, men dette er arbeidsplassen kjent med, så de vet at jeg skal ut i permisjon i august/september. Må jeg tenke på noe spesielt ift dette? Hvordan fungerer det egentlig å gå ut i permisjon? Må jeg melde fra lenge på forhånd om eksakt dato ol? 

Kommer sikkert med flere spørsmål etterhvert! 

Anonymkode: dad50...5aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Permisjon - det er vel lurt å si ifra så snart du vet når termin er og når du skal ta ut foreldrepenger fra - tre uker før fødsel.

Det forutsetter selvsagt at du har jobb nå, eller nettopp har hatt, slik at du har hatt inntekt siste 6 av 10 måneder, og dermed har rett på foreldrepenger.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, applestories skrev:

Permisjon - det er vel lurt å si ifra så snart du vet når termin er og når du skal ta ut foreldrepenger fra - tre uker før fødsel.

Det forutsetter selvsagt at du har jobb nå, eller nettopp har hatt, slik at du har hatt inntekt siste 6 av 10 måneder, og dermed har rett på foreldrepenger.

Ok! Er i uke 17 og har ultralyd om 14 dager, da får jeg sikkert en sikker termindato. Holder det at jeg sier ifra i mai om dette eller bør jeg si ifra med en gang jeg har vært på ul?  Jeg begynner jo ikke i denne jobben før i mai.

Ja jeg har rett på foreldrepenger. 

Skrevet

fra arbeidsmiljøloven: 
§ 12-7.Varslingsplikt

Permisjon etter §§ 12-2 til 12-6 skal varsles arbeidsgiver snarest mulig og senest en uke i forveien ved fravær utover to uker, senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Oversittelse av fristene medfører ikke at arbeidstaker må utsette permisjonen dersom permisjon er nødvendig på grunn av forhold som arbeidstakeren ikke hadde kjennskap til ved fristens utløp.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_13#§12-1

Du bør lese hele kapittel 12, det omfatter ulike regler rundt fødselspermisjon, svangerskapspermisjon, ammefri, sykt barn og lignende :) 
og denne: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/Foreldrepenger fra NAV ang foreldrepenger og frister og slikt. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok! Er i uke 17 og har ultralyd om 14 dager, da får jeg sikkert en sikker termindato. Holder det at jeg sier ifra i mai om dette eller bør jeg si ifra med en gang jeg har vært på ul?  Jeg begynner jo ikke i denne jobben før i mai.

Ja jeg har rett på foreldrepenger. 

@_popcorn_ hadde et bra svar på dette.

Det kan godt være at termindato blir forandret etter neste ultralyd. NAV forholder seg til uke 26 - det er bekreftelse på termindato etter denne dato du må legge ved søknaden din om foreldrepenger.

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har noe å si om dette med kontrakt? Har innrykk av at sjefen er en luring og en snik (rykter fra tidligere medarbeidere) 

Først mente de jeg kunne jobbe uten kontrakt, da sa jeg at jeg ikke kunne ta jobben. 

Hva bør jeg passe på når jeg skriver kontrakt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...