Gå til innhold

Togferie i England: Fint sted (landsby) mellom Edinburgh og Devon/Cornwall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg planlegger ferietur til Skottland og England, med tog som transportmiddel. Edinburgh er et must, og vi vil gjerne også til sørkysten (Devon/Cornwall), selv om det er lengst mulig unna. På veien må vi da ha minst ett stopp, og siden det er et så stort område, er det veldig mye å velge i. Det er kanskje raskest å bare stoppe i London, men der har jeg vært så mange ganger. Er det noen som vet om noen fine steder (helst mindre byer/landsbyer) som ligger i Midt-England? Helst et sted som det er lett å komme seg til med tog.

Om noen har gode tips om Devon/Cornwall hadde jeg også satt pris på det! :) 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Muligens litt lenger nord enn etappen du hadde sett for deg, men Lake District er nydelig og vel verdt et besøk. F.eks. Windermere/Bowness-on-Windermere. Vi tok tog dit fra Liverpool, og det funket i alle fall veldig greit. 

Jeg misunner deg! :) Vi hadde en liknende ferie for noen år siden, og det er en av de beste feriene vi har hatt noensinne.  

Anonymkode: 384bb...8ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du nevner Cornwall, så antar jeg dere skal innom The Eden Project? Håper å få til en lignende ferietur selv 😊

Anonymkode: ed494...a49

AnonymBruker
Skrevet

Forresten: Beregn dere god tid om dere skal ta tog videre fra Edinburgh. Det er den mest uoversiktlige og kaotiske togstasjonen jeg noen sinne har vært borti, med dårlig informasjon om spor og avganger, dårlig skilting, store avstander mellom sporene, og ingen rutine for hvilke retninger som går fra hvilket spor. Legg så til at det er flere selskaper som trafikkerer omtrent samme rute og mange billetter bare gjelder ett selskap så blir kaoset komplett. (Det siste gjelder England også, men der er det så mye enklere å finne informasjon!)

Mulig ting har endret seg, men når vi var der var det omtrent ikke mulig å finne ut av noe, verken hvilken linje vi måtte ta, hvor den gikk fra eller hva slags billett vi burde kjøpe (eller hvor vi kjøpte den, for den saks skyld). Og da hadde vi reist med tog gjennom halve England uten problemer av noe slag, alt hadde gått på skinner (:P). Tog og bane rundt London f.eks. er jo oversiktlig som bare det. 

Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg ville stoppet i Bath.

Gjest Linaria
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Forresten: Beregn dere god tid om dere skal ta tog videre fra Edinburgh. Det er den mest uoversiktlige og kaotiske togstasjonen jeg noen sinne har vært borti, med dårlig informasjon om spor og avganger, dårlig skilting, store avstander mellom sporene, og ingen rutine for hvilke retninger som går fra hvilket spor. Legg så til at det er flere selskaper som trafikkerer omtrent samme rute og mange billetter bare gjelder ett selskap så blir kaoset komplett. (Det siste gjelder England også, men der er det så mye enklere å finne informasjon!)

Mulig ting har endret seg, men når vi var der var det omtrent ikke mulig å finne ut av noe, verken hvilken linje vi måtte ta, hvor den gikk fra eller hva slags billett vi burde kjøpe (eller hvor vi kjøpte den, for den saks skyld). Og da hadde vi reist med tog gjennom halve England uten problemer av noe slag, alt hadde gått på skinner (:P). Tog og bane rundt London f.eks. er jo oversiktlig som bare det. 

Jeg bor i Edinburgh og synes togstasjonen her er helt grei (regner med at det er Waverley du snakker om). Den er ikke skikkelig oversiktlig, men det er skilter og sånn som viser hvor sporene er og hvor man kjøper billett, og om man er forvirret, er det bare å spørre. Jeg har uansett tatt tog herfra mange ganger og aldri hatt problemer. Synes Glasgow er hakket verre. 

Det eneste som kan være litt forvirrende er å ha kontroll på dette med off-peak-tider, men tror det bare er en greie om man tar lokaltog rundt i Skottland. 

Jeg synes York er en fin by, men Lake District er også flott. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er off-peak-tider? 

Jeg anbefaler et stopp i Oxford på veien hvis det passer. Nydelig (og ganske kul) by.

Anonymkode: 66689...a67

• Liker 1
Gjest Linaria
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er off-peak-tider? 

Jeg anbefaler et stopp i Oxford på veien hvis det passer. Nydelig (og ganske kul) by.

Anonymkode: 66689...a67

Utenom rushtrafikken. Man må betale mer for togbillett når de fleste pendlere skal til og fra jobb. Så rundt 7 - 8 om morgenen og 4-5 på ettermiddagen. 

Skrevet

Takk for mange svar!

Jeg leste om Lake District tidligere, får ta en kikk på det igjen. Har også sett litt på Cotswolds, selv om det betyr at vi må ta buss/evt taxi til en av landsbyene, siden det ikke er togstasjoner der. 

Vi skal innom Eden project ja, har veldig lyst til å se det :) 

Takker for tips om Bath og Oxford, det er veldig fine byer. Men jeg studerte et semester i Oxford tidligere, og da var vi også i Bath, så tenker å se et nytt sted. Burde selvsagt nevnt det i HI.

Angående stasjonen i Edinburgh så har jeg vært der før, og da fant jeg greit fram, men skal passe på at vi har god nok tid. Jeg likte Edinburgh så godt at jeg bare mååå tilbake! For øvrig er jeg enig med @Linaria, synes togstasjonen i Glasgow var hakket verre å finne fram i.

Noen her som har vært i St Ives? Har veldig lyst dit, men er litt usikker på om det er verdt den ekstra reisetiden, siden det ikke virker som det er så mye å gjøre der (utenom å være på stranda, da).

Skrevet

Masse fine steder mellom Edinburgh og Cornwall.  Prøv Stratford, Shakspare byen.  Veldig fint der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Aviale said:

Takk for mange svar!

Jeg leste om Lake District tidligere, får ta en kikk på det igjen. Har også sett litt på Cotswolds, selv om det betyr at vi må ta buss/evt taxi til en av landsbyene, siden det ikke er togstasjoner der. 

Vi skal innom Eden project ja, har veldig lyst til å se det :) 

Takker for tips om Bath og Oxford, det er veldig fine byer. Men jeg studerte et semester i Oxford tidligere, og da var vi også i Bath, så tenker å se et nytt sted. Burde selvsagt nevnt det i HI.

Angående stasjonen i Edinburgh så har jeg vært der før, og da fant jeg greit fram, men skal passe på at vi har god nok tid. Jeg likte Edinburgh så godt at jeg bare mååå tilbake! For øvrig er jeg enig med @Linaria, synes togstasjonen i Glasgow var hakket verre å finne fram i.

Noen her som har vært i St Ives? Har veldig lyst dit, men er litt usikker på om det er verdt den ekstra reisetiden, siden det ikke virker som det er så mye å gjøre der (utenom å være på stranda, da).

Vi var på tur i Cotswlds. Det anbefales

Anonymkode: a44ed...f87

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
19 minutter siden, Aviale said:

Jeg er veldig glad i St. Ives. Det er mitt favorittsted i Cornwall og Devon. 

Endret av Overrasket
Skrevet
8 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg er veldig glad i St. Ives. Det er mitt favorittsted i Cornwall og Devon. 

Takk for svar :) St Ives ser helt nydelig ut på bilder. Jeg har lest at det er fine stier å gå tur på, men vet du om det er noen andre attraksjoner i byen/området? 

Gjest Overrasket
Skrevet
2 minutter siden, Aviale said:

Takk for svar :) St Ives ser helt nydelig ut på bilder. Jeg har lest at det er fine stier å gå tur på, men vet du om det er noen andre attraksjoner i byen/området? 

Nei, det er strengt tatt ikke så mye å gjøre der i form av attraksjoner. Det er et lite, moderne kunstmuseum der (en avdeling av TATE), men stedet handler om kystliv og god sjømat. Ja, St. Ives er ypperlig for fotturer langs kysten. Men man må like å underholde seg selv, og dra for å slappe av. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...