AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #21 Skrevet 3. mars 2018 Jeg forstår henne så godt. Og at du er her inne og snakker henne ned for at hun har angst for å fly, hun er urimelig, "pinlig full"... Du framstår som en egoistisk, bedrevitende og usympatisk ektemann. Det gjør vel ikke henne noe mindre utrygg, sånn alt i alt. Stakkars dame. Anonymkode: f44bc...526 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #22 Skrevet 3. mars 2018 Jeg er helt enig i at det er uheldig at hun overfører dette på barna. Jeg, og søsken, har vokst opp med mor med fobier og skrekk for det meste. Ingen av oss har noen fobier, om noe lærte vi tidlig å tørre alt. Pappa tok oss med på absolutt alt, og tok diskusjonene på bakrommet. Da vi besøkte Empire State Building satt hun på hotellrommet (høydeskrekk), da vi dro i dyrehage og fikk holde slange (slangefobi), satt hun i bilen. Hvis aktivitetene ikke passet henne på ferie, fikk hun heller kjede seg. Det sagt. Du bør som ektemann selvfølgelig hjelpe henne. Fobier er veldig reelle for den det gjelder. Jeg respekterer selvfølgelig min mor og hennes valg fullt ut, men når hun begynner å gnåle (unnskyld uttrykket) på barnebarnas vegne gir jeg klar beskjed. Anonymkode: 94f90...015 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #23 Skrevet 3. mars 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke sett statistikk for ulykker med småfly, men mistenker at det er en aktivitet med relativ høy risiko. Jeg har selv fløyet mye som passasjer og syntes hele prosessen, fra planlegging, gjennomføring og etterarbeidet var veldig spennende. Jeg hadde en kamerat som dessverre omkom i en småflyulykke for mange år siden. Etter dette ble jeg litt skeptisk, men skulle gjerne tatt en tur igjen. Jeg forstår din kone som ønsker å beskytte sine barn, selv om det delvis er irrasjonelt begrunnet. Selv kjører jeg motorsykkel og har ikke med barna (tenåringer), unntatt korte testkjøringer i litt skjermede omgivelser. Jeg innser at MC er en aktivitet med høyere risiko enn bilkjøring. Derfor transporteres barna med bil. Jeg sier ikke at du ikke bør ta med barna opp å fly, men da dette virker å stresse din kone voldsomt kan du kanskje avvente noen år? Anonymkode: 6aad0...be8 Takk for et reflektert svar. Jeg søkte inn her for å høre meninger fra folk som ikke har noe særlig forhold til det å fly, har fått litt ukomfortable og nedsettende svar så setter veldig pris på at noen tar seg tid til å svare ordentlig. Jeg er lei for at du mistet kameraten din, det er alltid tragisk å høre om slikt. Det er et møysommelig arbeid å lage flygeplan og det er absolutt morsomt. Jeg tar meg selv i å lage flygeplaner på jobb til destinasjoner jeg aldri har vært, der jeg sitter bak skrivebordet mitt hehe. Støtter mc-teorien. Det er farlig nok å kjøre bil. Det er jo ikke motorsykkelen som er farlig, men alle andre som ikke tar hensyn. Må alltid kjøre litt fortere enn øvrig trafikk etc. Jeg gjør iallefall det, kun pga at jeg har mye kortere bremselengde enn en bil og folk ofte holder dårlig avstand. Jenta vil ikke være med og det er helt OK. Hadde guttungen ikke hatt lyst så ville det også vært helt OK, men entusiasmen hans er så sterk at dette går veldig innpå han. Så en blir jo litt rådløs. Ser det er skrevet her «skill deg, du har jo bestemt deg». Er ikke engang jeg som har nevnt skilsmisse først :D Takk for råd. Anonymkode: 3dfa5...455 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #24 Skrevet 3. mars 2018 20 minutter siden, pelici skrev: Jeg forstår godt at du blir oppgitt og frustrert. Det er leit at barna deres har lært seg denne flyskrekken, men ikke så rart med tanke på at din kone er så redd. Jeg synes selv at det ikke er farlig å fly, og ei heller farlig å ta med seg sine barn i fly (selv småfly), men samtidig er ikke denne situasjonen så enkel at du bare kan ta den beslutningen selv. Slik jeg leser det, ser jeg at du har ofret en del. Det kan jeg si meg enig i. Samtidig tenker jeg at det er slik livet er i et forhold - man må ofre en del for å få ting til å fungere. Og den ene parten kan ikke ta en beslutning uten at den andre er enig. Hva har dere gjort tidligere når dere er uenig om noe? Jeg kan si meg enig i at det er en irrasjonell frykt. Men veldig mye er irrasjonelt og kan føles helt realistisk. Hun er åpenbart livredd for å sette sine barn i en situasjon som hun oppfatter kan true dem på livet. Her tenker jeg du tjener mye på å støtte konen din og snakke med henne. Kanskje du kan prøve å være åpen for hva hun tenker om det å fly og prøve å sette deg inn i hennes perspektiv? Deretter kan du forsøke å formidle ditt perspektiv. Jeg tror ikke den frykten din kone har, er noe som forsvinner sånn plutselig. Det er noe som må arbeides med. Og da hjelper det i hvert fall ikke å møte kraftig motstand fra den man stoler mest på her i livet. Slik jeg ser det, bør det ikke være et problem at barna dine ikke får fly med deg akkurat nå som situasjonen er slik. Det viktigste er jo at du får fly selv og drive med det du liker. Kanskje din kone er mer åpen for at barna deres kan fly senere i livet, når de er større? Jeg forstår godt at flygning er det som betyr veldig mye for deg her i livet, men samtidig trenger det ikke bety alt for dine barn og for din familie. Takk for et saklig og fint innspill. Det er egentlig ikke meg selv jeg tenker på, det er jo han som sitter og er lei seg og knapt snakker til sin mor. Noe jeg absolutt ikke ønsker eller oppfordrer. Jeg mistenker at det er hans interesse for å fly selv som har utløst problemet. Det er bare noen år til han kan ta eksamen selv og han har allerede lest teoribøker fra perm til perm. Det blir liksom helt feil i mine øyne å være så bastant når en vet selv at det er eget problem som ligger til grunn. Men foreløpig så venter vi. Såklart. Jeg har jo mitt å si jeg også, men vil ha henne med på laget på en eller annen måte. Anonymkode: 3dfa5...455 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #25 Skrevet 3. mars 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår henne så godt. Og at du er her inne og snakker henne ned for at hun har angst for å fly, hun er urimelig, "pinlig full"... Du framstår som en egoistisk, bedrevitende og usympatisk ektemann. Det gjør vel ikke henne noe mindre utrygg, sånn alt i alt. Stakkars dame. Anonymkode: f44bc...526 Vennligst spar deg for usakligheter, finn deg et annet sted å spre uhygge. Anonymkode: 3dfa5...455 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #26 Skrevet 3. mars 2018 Ville det vært greit for deg om hun tok med seg deres unge datter på racerbil kjøring eller K1 da? Anonymkode: dac53...8cb 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #27 Skrevet 3. mars 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig i at det er uheldig at hun overfører dette på barna. Jeg, og søsken, har vokst opp med mor med fobier og skrekk for det meste. Ingen av oss har noen fobier, om noe lærte vi tidlig å tørre alt. Pappa tok oss med på absolutt alt, og tok diskusjonene på bakrommet. Da vi besøkte Empire State Building satt hun på hotellrommet (høydeskrekk), da vi dro i dyrehage og fikk holde slange (slangefobi), satt hun i bilen. Hvis aktivitetene ikke passet henne på ferie, fikk hun heller kjede seg. Det sagt. Du bør som ektemann selvfølgelig hjelpe henne. Fobier er veldig reelle for den det gjelder. Jeg respekterer selvfølgelig min mor og hennes valg fullt ut, men når hun begynner å gnåle (unnskyld uttrykket) på barnebarnas vegne gir jeg klar beskjed. Anonymkode: 94f90...015 Takk. Helt enig, men prøver virkelig og har gjort det lenge. En blir sliten tilslutt. Anonymkode: 3dfa5...455 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #28 Skrevet 3. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke flyskrekk, men jeg går aldri inn i et småfly. Det skjer ulykker hele tiden. Jeg vil heller ikke la barnet mitt sitte bakpå motorsykkel. Anonymkode: e65fe...8a8 Men jeg regner med at du setter deg inn i en bil? Anonymkode: e5448...a32 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #29 Skrevet 3. mars 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville det vært greit for deg om hun tok med seg deres unge datter på racerbil kjøring eller K1 da? Anonymkode: dac53...8cb Det hadde jeg ikke hatt et problem med dersom jeg var gift med Sabine Schmitz. Men siden kona ikke kjører bil så hadde jeg nok sagt nei. Anonymkode: 3dfa5...455 2
Katten.2.0 Skrevet 3. mars 2018 #30 Skrevet 3. mars 2018 Hva begrunner hun det med, hva føler hun rundt det å overføre sin skrekk til barna (regner med at hun vet at det er hennes feil at dattera er redd for å fly) og hvorfor kjører hun ikke? 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #31 Skrevet 3. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker ikke å lære barna skrekk og angst mot helt trivielle ting. Jeg har levd med hennes flyskrekk i veldig mange år og det høres jo ikke så ille ut for folk sikkert. Jeg aksepteter at HUN ikke ønsker å fly. Ifjor så pakket vi bilen og KJØRTE til Spania. Så jeg strekker meg veldig langt. Min sønn har arvet min interesse for fly og jeg tror egentlig at det er akkurat der skoen trykker. Tenk å måtte slite med enda en fly-tulling i familien. Han snakker og drømmer om luftforsvaret så jeg føler meg absolutt ikke barnslig for å vurdere å skilles. Jeg synes det er egoistisk av henne. Ikke greit å legge dempere på barna sine SUNNE interesser og drømmer. Prinsessa vår tør ikke engang tenke på å bli med for hun har mareritt om å fly takket være moren. Anonymkode: 3dfa5...455 Om flying og en hobby er viktigere enn kjernefamilien og moren til dine barn, så go for it. Men hadde kona mi vært så redd for noe, hadde jeg såklart sluttet tvert, noen ting er viktigere enn andre - jeg syntes familie og personen jeg elsker er viktigere enn en hobby, men nå er ikke alle like oppslukt av tidsfordriv. Hovedfamilien din/kona di er redd, det er ikke "tullete". Du virker veldig lite forståelsesfull og real. Stakkars kona di Anonymkode: ec0e3...ca1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #32 Skrevet 3. mars 2018 7 minutter siden, Katten.2.0 skrev: Hva begrunner hun det med, hva føler hun rundt det å overføre sin skrekk til barna (regner med at hun vet at det er hennes feil at dattera er redd for å fly) og hvorfor kjører hun ikke? Egentlig alt fra å få fugler i motoren til at deler skal falle av/slutte å virke. Eller at vi plutselig bare skal styrte helt uten videre, veldig mye. Hun nekter de ikke å reise kommersielle jetfly, men påstår hardnakket at småfly er livsfarlig. En av grunnene var at vi «bare» har én motor, men jeg har twin rating så klarte å organisere en tur etter jeg fikk nok timer i det aktuelle flyet. To motors, altså. Det flyet var for gammelt, luftfarttilsynet har dårligere peiling en henne. Så ifølge henne så overfører hun ikke skrekk/angst men sunn skepsis. Kjører ikke bil for hun bruker medisiner med trekant på. Har angst for det meste egentlig. Det går greit å leve med ellers. Anonymkode: 3dfa5...455
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #33 Skrevet 3. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om flying og en hobby er viktigere enn kjernefamilien og moren til dine barn, så go for it. Men hadde kona mi vært så redd for noe, hadde jeg såklart sluttet tvert, noen ting er viktigere enn andre - jeg syntes familie og personen jeg elsker er viktigere enn en hobby, men nå er ikke alle like oppslukt av tidsfordriv. Hovedfamilien din/kona di er redd, det er ikke "tullete". Du virker veldig lite forståelsesfull og real. Stakkars kona di Anonymkode: ec0e3...ca1 Det var litt drøyt. Jeg sitter med en utdannelse jeg aldri har brukt og har kjørt henne og barna på ferie til syden. Vi kan ikke sitte hjemme å holde hverandre i hendene 24/7. Tidsfordriv.. 😆 Anonymkode: 3dfa5...455 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #34 Skrevet 3. mars 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hadde jeg ikke hatt et problem med dersom jeg var gift med Sabine Schmitz. Men siden kona ikke kjører bil så hadde jeg nok sagt nei. Anonymkode: 3dfa5...455 Og hvem er du? Verdensmester i flyvning? Heh , nei nettopp ! Anonymkode: dac53...8cb
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #35 Skrevet 3. mars 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvem er du? Verdensmester i flyvning? Heh , nei nettopp ! Anonymkode: dac53...8cb Det flotte med flyging er at en aldri blir utlært. Disse usaklige kommentarene er egentlig ganske bra underholdning😆 Jeg har sertifikat til å fly Airbus A380 så tror nok jeg skal overleve å putre en liten tur i luften en finværsdag😁 Anonymkode: 3dfa5...455 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #36 Skrevet 3. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: At DU har flydd uten ulykker i 12 år er vel og bra, men ulykkesstatistikken med småfly er ikke akkurat oppløftende lesning. Når hun samtidig har flyskrekk er det ikke akkurat rart at hun ønsker å verne det aller kjæreste hun har. Jeg mener ikke at hun har rett, men det er lett å forstå hvilke mekanismer som virker inn her. Anonymkode: 5d8d2...4fe Det er sjelden det skjer ulykker med småfly i Norge i forhold til hvor mange som flyr småfly hver dag. Hvor får du det fra at det skjer mange ulykker? Anonymkode: 3f9b1...dd5 1
Sirah Skrevet 3. mars 2018 #37 Skrevet 3. mars 2018 Jeg "forstår" din kone. Jeg har selv vokst opp med en i familien (ikke foreldre eller besteforeldre) som har en helt hysterisk flyskrekk som h*n overførte til alle rundt seg. Selv var jeg livredd for å fly frem til jeg var voksen og selv i dag merker jeg at jeg sjekker alternative transportmidler før jeg sjekker flytidene. Alt pga dette familiemedlemmet. Altså, jeg vet jo at dette er tullete, men man leker ikke med kraftig angst. Angsten hos dette familiemedlemmet er fremdeles så sterkt at jeg den dag i dag ikke forteller at jeg har tenkt meg å fly til Frankrike fordi jeg vet at personen vil få fullstendig hetta, slite med søvn frem mot flyturen og ikke få ro i kroppen før jeg er landet på Gardemoen igjen. Selv om vi andre kan sitte å si at dette er fullstendig tullete så er denne redselen så reel for denne personen at dette blir et stort problem. Og ja, vi har sendt personen på det ene flyskrekk-kurset etter det andre med eneste resultat at redselen har blitt forsterket. Så ja, jeg ser begge sider av denne saken. Både din og din kones. Det blir fryktelig feil at du skal "ofre" så mye for hennes redsel. Jeg ser den. Men skulle du f.eks ta en jobb som flyver (regner med at det var dette du ville i emiratene?) kunne du levd med at hun satt hjemme som et vrak hver gang du var på jobb? Så klart er det fryktelig kjedelig at dette skal gå utover barna. Her burde hun ta seg sammen. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #38 Skrevet 3. mars 2018 Altså Ts du kan faktisk ikke velge hvem det er som skal få lov til å svare. Så at du ber folk om å ikke svare fordi de svarene ikke passer deg er latterlig. Håper dere finner en ordning, du har fått mange råd, men velger å kun ta til deg det som måtte passe deg best. Byebye Anonymkode: c78aa...5d5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #39 Skrevet 3. mars 2018 2 minutter siden, Sirah skrev: Jeg "forstår" din kone. Jeg har selv vokst opp med en i familien (ikke foreldre eller besteforeldre) som har en helt hysterisk flyskrekk som h*n overførte til alle rundt seg. Selv var jeg livredd for å fly frem til jeg var voksen og selv i dag merker jeg at jeg sjekker alternative transportmidler før jeg sjekker flytidene. Alt pga dette familiemedlemmet. Altså, jeg vet jo at dette er tullete, men man leker ikke med kraftig angst. Angsten hos dette familiemedlemmet er fremdeles så sterkt at jeg den dag i dag ikke forteller at jeg har tenkt meg å fly til Frankrike fordi jeg vet at personen vil få fullstendig hetta, slite med søvn frem mot flyturen og ikke få ro i kroppen før jeg er landet på Gardemoen igjen. Selv om vi andre kan sitte å si at dette er fullstendig tullete så er denne redselen så reel for denne personen at dette blir et stort problem. Og ja, vi har sendt personen på det ene flyskrekk-kurset etter det andre med eneste resultat at redselen har blitt forsterket. Så ja, jeg ser begge sider av denne saken. Både din og din kones. Det blir fryktelig feil at du skal "ofre" så mye for hennes redsel. Jeg ser den. Men skulle du f.eks ta en jobb som flyver (regner med at det var dette du ville i emiratene?) kunne du levd med at hun satt hjemme som et vrak hver gang du var på jobb? Så klart er det fryktelig kjedelig at dette skal gå utover barna. Her burde hun ta seg sammen. Jeg tok et valg den gangen som jeg fremdeles står inne for, men kjenner at det kribler enda. Kunne ha vært fartøysjef nå. Hører meg selv tenke «Du er ganske ung enda, kunne begynt nå» men det er ikke aktuelt. Jeg bodde i USA og hun hjemme i Norge når hun ble gravid. Familiebedriften stod i fare og det var mange ting på en gang. Så kompromiss ble gjort. Overtok en mindre spennende jobb for å redde familiebedrift og starte familie. Slutter aldri å fly, men kommersielt blir det nok aldri. Jeg forstår skrekken jeg også og har innsett at ingenting hjelper. Føler derimot at det er mitt ansvar at den ikke blir videreført. Takk for svaret ditt. Anonymkode: 3dfa5...455 1
Katten.2.0 Skrevet 3. mars 2018 #40 Skrevet 3. mars 2018 36 minutter siden, AnonymBruker said: Egentlig alt fra å få fugler i motoren til at deler skal falle av/slutte å virke. Eller at vi plutselig bare skal styrte helt uten videre, veldig mye. Hun nekter de ikke å reise kommersielle jetfly, men påstår hardnakket at småfly er livsfarlig. En av grunnene var at vi «bare» har én motor, men jeg har twin rating så klarte å organisere en tur etter jeg fikk nok timer i det aktuelle flyet. To motors, altså. Det flyet var for gammelt, luftfarttilsynet har dårligere peiling en henne. Så ifølge henne så overfører hun ikke skrekk/angst men sunn skepsis. Kjører ikke bil for hun bruker medisiner med trekant på. Har angst for det meste egentlig. Det går greit å leve med ellers. Anonymkode: 3dfa5...455 Ugh, det er ikke lett å leve med folk som har såpass mye angst. Har ingen råd til deg, da jeg selv har endt de forholdene jeg har hatt med svært angstfylte mennesker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå