AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #1 Skrevet 3. mars 2018 Vi er et par i slutten av 30-årene som har vært ilag siden videregående. Har et par barn sammen og en del utfordringer men sånt har vel alle. Her om dagen så ble jeg skikkelig fornærmet for kona nektet meg å ta eldstemann med ut å fly. Jeg er privatflyger med tusenvis av flytimer i det aktuelle flyet. Ikke pokker, fly kan jeg gjøre alene eller med andre, min sønn får ikke være med. Han ble veldig lei seg siden han har vært med mange ganger før. Hun har nemlig plutselig bestemt seg for at småfly er livsfarlig, dette vet hun tydeligvis bedre enn meg som har flydd i 12år uten uhell. Kjenner lukten av skilsmisse av slik usaklighet. Hun har aldri vært med i fly og hun drikker seg full på flyplassen hvis hun MÅ ut å fly. noen gode råd her? Anonymkode: 3dfa5...455 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #2 Skrevet 3. mars 2018 Hun har flyskrekk å lar det gå utover de hun vil beskytte med nebb og klør. Dersom du faktisk skiller deg fordi hun ikke ønsker at barna skal være med å fly så syns jeg egentlig du bare er trassig. Du må klare å se skrekken hennes også, å snakke om det. Ikke bare krangle. Du ser ikke hennes side i det hele tatt virker det som, kun «jeg veit best» instilling til hele greia. Anonymkode: c78aa...5d5 41
Gjest making.a.mess Skrevet 3. mars 2018 #3 Skrevet 3. mars 2018 Hun har selv flyskrekk og ser for seg all verdens ulykker. Dette kombinert med beskyttelsesbehov ovenfor barnet gjør at hun nekter deg å ta han med. Hun tror nok oppriktig at dere vil styrte og dø. Ikke ta det som at hun ikke stoler på deg eller bli personlig fornærmet. Hennes angst hindrer henne i å tenke klart. Hun hadde trengt kurs mot flyskrekk.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #4 Skrevet 3. mars 2018 Men barnet har fått lov til å være med å fly før. Hvorfor plutselig nekte det nå?? Har hun fått akutt flyskrekk? Anonymkode: 2b74f...85e
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #5 Skrevet 3. mars 2018 At DU har flydd uten ulykker i 12 år er vel og bra, men ulykkesstatistikken med småfly er ikke akkurat oppløftende lesning. Når hun samtidig har flyskrekk er det ikke akkurat rart at hun ønsker å verne det aller kjæreste hun har. Jeg mener ikke at hun har rett, men det er lett å forstå hvilke mekanismer som virker inn her. Anonymkode: 5d8d2...4fe 31
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #6 Skrevet 3. mars 2018 du få be henne jobbe med dette så hun ikke ødelegger barna med sin skrekk. eller hva d nå er. synes hun er på trynet mot dere her. men samtidig tenker jeg at du må hjelpe henne å se dette på en annen måte. ta henne med deg. lær hun å trives i fly isteden. Anonymkode: c9b46...121 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #7 Skrevet 3. mars 2018 Dette mener du er grunn til skilsmisse? hvem er irrasjonell? 🙄😳🙄 du høres ut som en veldig barnslig fyr..... Anonymkode: c9bf5...0b7 17
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #8 Skrevet 3. mars 2018 Er ikke rart forholdene til folk varer kort når folk går fra hverandre for filleting istedenfor å snakke om det. Her går det fint an å møtes på halvveien. Anonymkode: 2e7a6...82a 9
KuMannen Skrevet 3. mars 2018 #9 Skrevet 3. mars 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er et par i slutten av 30-årene som har vært ilag siden videregående. Har et par barn sammen og en del utfordringer men sånt har vel alle. Her om dagen så ble jeg skikkelig fornærmet for kona nektet meg å ta eldstemann med ut å fly. Jeg er privatflyger med tusenvis av flytimer i det aktuelle flyet. Ikke pokker, fly kan jeg gjøre alene eller med andre, min sønn får ikke være med. Han ble veldig lei seg siden han har vært med mange ganger før. Hun har nemlig plutselig bestemt seg for at småfly er livsfarlig, dette vet hun tydeligvis bedre enn meg som har flydd i 12år uten uhell. Kjenner lukten av skilsmisse av slik usaklighet. Hun har aldri vært med i fly og hun drikker seg full på flyplassen hvis hun MÅ ut å fly. noen gode råd her? Anonymkode: 3dfa5...455 Enkelte psykologer har kommet frem til at kvinner blir betatt av menn som utsetter seg for fare slik som deg eller en formel 1 kjører. Men etter at hun har vunnet hans gunst ønsker hun å få han til å slutte med den farefulle aktiviteten som er årsaken til at hun tente på han i utgangspunktet. Dette er en irrasjonell kvinnelig adferd . 9
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #10 Skrevet 3. mars 2018 Dette må dere da klare å snakke rolig og rasjonelt om. Bare vent til begge har roet seg ned litt etter denne konfrontasjonen. Jeg er selvfølgelig enig med deg, det er farligere å kjøre til flyplassen, enn å fly en tur med småfly. Men det betyr ikke at man bare skal overkjøre partneren når de føler sterkt i forhold til noe. Og det er i alle fall ikke skilsmissegrunn, da har man ikke hatt mange fartsdumpene i forholdet. Anonymkode: 94f90...015 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #11 Skrevet 3. mars 2018 Jeg liker ikke å lære barna skrekk og angst mot helt trivielle ting. Jeg har levd med hennes flyskrekk i veldig mange år og det høres jo ikke så ille ut for folk sikkert. Jeg aksepteter at HUN ikke ønsker å fly. Ifjor så pakket vi bilen og KJØRTE til Spania. Så jeg strekker meg veldig langt. Min sønn har arvet min interesse for fly og jeg tror egentlig at det er akkurat der skoen trykker. Tenk å måtte slite med enda en fly-tulling i familien. Han snakker og drømmer om luftforsvaret så jeg føler meg absolutt ikke barnslig for å vurdere å skilles. Jeg synes det er egoistisk av henne. Ikke greit å legge dempere på barna sine SUNNE interesser og drømmer. Prinsessa vår tør ikke engang tenke på å bli med for hun har mareritt om å fly takket være moren. Anonymkode: 3dfa5...455 7
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #12 Skrevet 3. mars 2018 Jeg har ikke flyskrekk, men jeg går aldri inn i et småfly. Det skjer ulykker hele tiden. Jeg vil heller ikke la barnet mitt sitte bakpå motorsykkel. Anonymkode: e65fe...8a8 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #13 Skrevet 3. mars 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker ikke å lære barna skrekk og angst mot helt trivielle ting. Jeg har levd med hennes flyskrekk i veldig mange år og det høres jo ikke så ille ut for folk sikkert. Jeg aksepteter at HUN ikke ønsker å fly. Ifjor så pakket vi bilen og KJØRTE til Spania. Så jeg strekker meg veldig langt. Min sønn har arvet min interesse for fly og jeg tror egentlig at det er akkurat der skoen trykker. Tenk å måtte slite med enda en fly-tulling i familien. Han snakker og drømmer om luftforsvaret så jeg føler meg absolutt ikke barnslig for å vurdere å skilles. Jeg synes det er egoistisk av henne. Ikke greit å legge dempere på barna sine SUNNE interesser og drømmer. Prinsessa vår tør ikke engang tenke på å bli med for hun har mareritt om å fly takket være moren. Anonymkode: 3dfa5...455 Hun trenger hjelp til å takle denne angsten sin, men du ser kun «hun gjør det og det feil å jeg liker det ikke». Anonymkode: c78aa...5d5 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #14 Skrevet 3. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun trenger hjelp til å takle denne angsten sin, men du ser kun «hun gjør det og det feil å jeg liker det ikke». Anonymkode: c78aa...5d5 Det ligger litt mellom linjene at alt er prøvd når en velger å kjøre bil til Spania, ikke sant? Anonymkode: 3dfa5...455 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #15 Skrevet 3. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ligger litt mellom linjene at alt er prøvd når en velger å kjøre bil til Spania, ikke sant? Anonymkode: 3dfa5...455 Gjør det? Det står ingenting om at du har motivert henne til å skaffe hjelp. Det hjelper ingen å unngå temaet. Anonymkode: c78aa...5d5 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #16 Skrevet 3. mars 2018 Det har vært flere spesialister involvert. Uten noe progresjon. Ikke ønsker jeg å fly kommersielt med henne heller for sist gang vi prøvde så ble hun så full at det var rett og slett pinlig. (Barna var ikke med). Jeg tok i min tid «Atpl» i USA og fikk flysertifikat utstedt av FAA og hadde muligheter for en karierre i Emirates. Istedetfor så flyr jeg et skrivebord i Oslo. Så her er mye ofret. Faktisk så føler jeg altfor mye er ofret. Anonymkode: 3dfa5...455 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #17 Skrevet 3. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har vært flere spesialister involvert. Uten noe progresjon. Ikke ønsker jeg å fly kommersielt med henne heller for sist gang vi prøvde så ble hun så full at det var rett og slett pinlig. (Barna var ikke med). Jeg tok i min tid «Atpl» i USA og fikk flysertifikat utstedt av FAA og hadde muligheter for en karierre i Emirates. Istedetfor så flyr jeg et skrivebord i Oslo. Så her er mye ofret. Faktisk så føler jeg altfor mye er ofret. Anonymkode: 3dfa5...455 Virker som at du allerede har bestemt deg. Ta ut skilsmisse så slipper du å leve med en som «trykker deg ned» Anonymkode: c78aa...5d5 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #18 Skrevet 3. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Virker som at du allerede har bestemt deg. Ta ut skilsmisse så slipper du å leve med en som «trykker deg ned» Anonymkode: c78aa...5d5 Takk for det saklige svaret ditt. Hvis du ikke kan bedre så vennligst ikke kommenter mer her, takk. Anonymkode: 3dfa5...455
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #19 Skrevet 3. mars 2018 Jeg har ikke sett statistikk for ulykker med småfly, men mistenker at det er en aktivitet med relativ høy risiko. Jeg har selv fløyet mye som passasjer og syntes hele prosessen, fra planlegging, gjennomføring og etterarbeidet var veldig spennende. Jeg hadde en kamerat som dessverre omkom i en småflyulykke for mange år siden. Etter dette ble jeg litt skeptisk, men skulle gjerne tatt en tur igjen. Jeg forstår din kone som ønsker å beskytte sine barn, selv om det delvis er irrasjonelt begrunnet. Selv kjører jeg motorsykkel og har ikke med barna (tenåringer), unntatt korte testkjøringer i litt skjermede omgivelser. Jeg innser at MC er en aktivitet med høyere risiko enn bilkjøring. Derfor transporteres barna med bil. Jeg sier ikke at du ikke bør ta med barna opp å fly, men da dette virker å stresse din kone voldsomt kan du kanskje avvente noen år? Anonymkode: 6aad0...be8 1
pelici Skrevet 3. mars 2018 #20 Skrevet 3. mars 2018 Jeg forstår godt at du blir oppgitt og frustrert. Det er leit at barna deres har lært seg denne flyskrekken, men ikke så rart med tanke på at din kone er så redd. Jeg synes selv at det ikke er farlig å fly, og ei heller farlig å ta med seg sine barn i fly (selv småfly), men samtidig er ikke denne situasjonen så enkel at du bare kan ta den beslutningen selv. Slik jeg leser det, ser jeg at du har ofret en del. Det kan jeg si meg enig i. Samtidig tenker jeg at det er slik livet er i et forhold - man må ofre en del for å få ting til å fungere. Og den ene parten kan ikke ta en beslutning uten at den andre er enig. Hva har dere gjort tidligere når dere er uenig om noe? Jeg kan si meg enig i at det er en irrasjonell frykt. Men veldig mye er irrasjonelt og kan føles helt realistisk. Hun er åpenbart livredd for å sette sine barn i en situasjon som hun oppfatter kan true dem på livet. Her tenker jeg du tjener mye på å støtte konen din og snakke med henne. Kanskje du kan prøve å være åpen for hva hun tenker om det å fly og prøve å sette deg inn i hennes perspektiv? Deretter kan du forsøke å formidle ditt perspektiv. Jeg tror ikke den frykten din kone har, er noe som forsvinner sånn plutselig. Det er noe som må arbeides med. Og da hjelper det i hvert fall ikke å møte kraftig motstand fra den man stoler mest på her i livet. Slik jeg ser det, bør det ikke være et problem at barna dine ikke får fly med deg akkurat nå som situasjonen er slik. Det viktigste er jo at du får fly selv og drive med det du liker. Kanskje din kone er mer åpen for at barna deres kan fly senere i livet, når de er større? Jeg forstår godt at flygning er det som betyr veldig mye for deg her i livet, men samtidig trenger det ikke bety alt for dine barn og for din familie. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå