Gå til innhold

Hva kan jeg bruke reker til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et digert spann med reker stående som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med..

Noen som har gode oppskrifter med reker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

reker og loff, med majones og sitron.. Slikke seg rundt munnen..

Gjest GreenSky
Skrevet

Nå er jeg veggis, men siden jeg har livlig fantasi, så. :tunge1: Reker i pasta med fløtesaus. Reker på pizza. Reker i cabaret. Reker i tapas. Reker i salat. Rekesmørbrød. Grillede reker på spyd.

En venninne og jeg skrev en gang en komedie/grøsser-novelle om en kjempereke som spiste mennesker, foresten. :ler:

Skrevet

Lag din egen rekesalat med majones, rømme, reker, finhakket hardkokt egg og krydder etter ønske. Jeg liker rene smaker, så jeg pleier ikke ha i så mye annet enn litt pepper, og kanskje finhakket gressløk eller purre. Alternativt kan man ha i litt dill, eller urter etter smak og behag.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kok spaghetti. Surr chili og hvitløk i olivenolje ca. 1 min. Bland i den kokte pastaen, reker og masse hakket bladpersille + salt&pepper. Extra virgin olivenolje over, evnt. sitronbåter til. Superenkelt og alvorlig godt! :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Lakereker fungerer forresten også bra i jambalaya. Må ikke kokes, men røres i til slutt.

Skrevet
Kok spaghetti. Surr chili og hvitløk i olivenolje ca. 1 min. Bland i den kokte pastaen' date=' reker og masse hakket bladpersille + salt&pepper. Extra virgin olivenolje over, evnt. sitronbåter til. Superenkelt og alvorlig godt! :)[/quote']

Akkurat det hadde jeg tenkt til å foreslå også. Det er utrolig godt!

Skrevet

Mmmm, reker er nydelig!

VEldig godt å lage en skalldyrswok.

- Fiskesuppe med reker

- REker på brødskiva

- Rekebaguett med majones, sitron, ulike grønnsaker

OGså alt det andre som har blitt foreslått. Mmmm, nå fikk jeg skikkelig lyst på reker her!

Skrevet

Denne oppskriften falt jeg pladask for! Noen som har en idè om ca. mengder av hver ingrediens?

Gjest Anonymous
Skrevet

"Oppskriften" er fra meg - tror jeg fikk idéen av å bla i kokeboka til The River Café.

Til to pers. bruker jeg ca. 250 gr. pasta, ca. 150 gr reker (fra boks i lake), 2-3 fedd hvitløk, 1/2-1 frisk rød chili og en bunt persille. Men dette blir omtrentlig, altså! :)

Hvis du bruker ferske eller frosne reker trenger retten en god skvis sitron. Men lakereker fungerer overraskende bra her syns jeg. Og retten blir veldig godt sett i forhold til hvor raskt og lettlaget den er! :wink:

Skrevet

Tusen takk! Ca. mengder er helt greit for meg! Ekstra morsomt at du har "konstruert" oppskriften selv inspirert av noe annet. Undertegnede har nemlig aldri klart å følge en eksakt oppskrift til punkt og prikke i hele sitt liv :ler:

Skrevet

Couscousreker (6 pers.)

700-800 g reker med skall

1 ss olje

1 ss tomatpuré

2 paprika i strimler

3 selleristilker i strimler

1 liten squash i biter

2 strimlede vårløk

2 hvitløksbåter i tynne skiver

1 bunt persille

½ dl hvitvin

2 dl matfløte

litt cayennepepper

salt/pepper

370-400 g forkokt couscous

7-8 dl vann/rekekraft

2 ss smør

en klype kanel

en klype ingefær

gurkemeie

Skrell reker og ha skallet i en kjele. Tilsett olje og fres skallet godt. Tilsett tomatpuré og hell på vann så det dekker. La putre ca 20 minutter. Siles og får koke godt sammen. Fres grønnsakene i olje. Salte og pepre og hell på halvparten av rekekraften. Fyll opp med vann om nødvendig. La putre med vinen til omtrent halvparten. Tilsett fløte og la koke opp. Ha i rekene og smak godt til.

Fordel couscous i en liten langpanne. Ha resten av rekekraften og vann, smør og krydder i en liten kjele. Rør godt, dekk pannen med aluminiumsfolie og la hvile ca 10 minutter. Rør opp grynene med en gaffel. Server rekeblandingen på en seng av couscous.

Hot pasta med reker (4 pers.)

fersk pasta til 4 personer

½ kg reker uten skall

5 faste tomater

1 rød + 1 gul paprika

1 finhakket sjalottløk

2 presset hvitløksbåter

½ ss karri

2 ss olivenolje

⅓ kinakål

4-5 ss smør

ørlite tabasco

salt/pepper

Skjær tomatene i små båter og fjern kjernene. Strimle vasket kinakål. Del paprika i strimler. Fres løk og hvitløk. Rør inn kinakålen og tilsett tomat og paprika. La putre sammen. Tilsett rekene til slutt og bland dem og karri skikkelig inn. Rør inn smør og smak til med tabasco, salt og pepper. Server straks med nykokt pasta.

Friterte reker med chili/honningdip (6 pers.)

1 kopp hvetemel

1 ½ ts cayennepepper

1 ts salt

1 ts sukker

½ ts bakepulver

1 kopp øl

2 tørkede røde chili uten frø

1 moden tomat, delt i fire

½ liten løk, i skiver

1 hvitløksfedd

½ kopp vann

1 ts salt

¼ kopp honning

2 ss rødvinseddik

625 g store rensede reker

Bland mel, cayennepepper, salt, sukker og bakepulver. Rør inn ølet og visp til en jevn røre. La stå i romtemperatur minst 30 minutter og opptil 4 timer.

Bland chili, tomat, løk, hvitløk, vann og salt i en kjele og kok opp. La putre på svak varme til ingrediensene er mykt og blandingen tykner, ca 15 minutter. La avkjøles litt og mos så i hurtigmikser. Rør inn honning og eddik og avkjøl helt.

Bland rekene, noen av gangen, i røren og friter ved 180 grader i ca 2 minutter, til de er gylne og sprø. La renne av på kjøkkenpapir. Server med dipsausen med en gang.

Skrevet

Tusen takk, Arkana!

Oppskriftene du foreslår gir meg vann i munnen!

Blir imdlerdig svært fasinert av retter som kan lages med den tiloversblevne pastaen fra i går og ellers ting jeg har i kjøleskapet!

Noen lure oppskrifter på lur :-) ???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...