AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #1 Skrevet 3. mars 2018 Dere som sparer i generell fondssparing, selger dere ofte fondsandeler? Hva avgjør at dere bestemmer dere for å selge? Jeg er glad for alle råd jeg kan få, da dette er nytt for meg. Jeg har nylig startet sparing i IPS, og jeg ønsker å spare i generell fondssparing i tillegg. Anonymkode: 8b9f2...f64
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #2 Skrevet 3. mars 2018 Betaler man skatt av gevinst i generell fondssparing, kun de årene man realiserer gevinsten ved å selge fondsandeler? Anonymkode: 8b9f2...f64
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #3 Skrevet 3. mars 2018 Jeg selger veldig sjelden. Grunnene til at jeg har gjort det har vært at de har vært dyre og gått dårlig i flere år, skatteendringer, og kjøp av bolig. Nå kjøper jeg bare indeksfond, og jeg har ingen planer om å selge dem igjen før jeg blir pensjonist. Anonymkode: dd78e...459 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #4 Skrevet 3. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg selger veldig sjelden. Grunnene til at jeg har gjort det har vært at de har vært dyre og gått dårlig i flere år, skatteendringer, og kjøp av bolig. Nå kjøper jeg bare indeksfond, og jeg har ingen planer om å selge dem igjen før jeg blir pensjonist. Anonymkode: dd78e...459 Takk for at du deler om hvordan du gjør det Anonymkode: 8b9f2...f64
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #5 Skrevet 3. mars 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betaler man skatt av gevinst i generell fondssparing, kun de årene man realiserer gevinsten ved å selge fondsandeler? Anonymkode: 8b9f2...f64 Du betaler bare skatt når du tar penger ut av fondet, men ikke om du bytter fond. Anonymkode: e801d...85f 1
Husholdning1 Skrevet 3. mars 2018 #6 Skrevet 3. mars 2018 Jeg selger de fondene som går i tap over en viss tid. 1
Husholdning1 Skrevet 3. mars 2018 #7 Skrevet 3. mars 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betaler man skatt av gevinst i generell fondssparing, kun de årene man realiserer gevinsten ved å selge fondsandeler? Anonymkode: 8b9f2...f64 Man betaler skatt de årene man realiserer gevinst og får fradrag de årene man realiserer tap. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #8 Skrevet 3. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du betaler bare skatt når du tar penger ut av fondet, men ikke om du bytter fond. Anonymkode: e801d...85f Takk for hjelpen 11 minutter siden, Husholdning1 skrev: Jeg selger de fondene som går i tap over en viss tid. Takk for at du deler om hvordan du gjør det 9 minutter siden, Husholdning1 skrev: Man betaler skatt de årene man realiserer gevinst og får fradrag de årene man realiserer tap. Takk for hjelpen Anonymkode: 8b9f2...f64
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #9 Skrevet 3. mars 2018 Jeg har ikke hatt behov for å selge. Betalt inn og hatt det samme over år. Så lenge det går i pluss, er jeg fornøyd. Hatt det i mange år. Har spart opp 600.000 straks. Anonymkode: ca0d4...12f 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #10 Skrevet 3. mars 2018 Nei selger i utgangspunktet ikke, jeg har 80% i indeksfond, fordelt over verdensdeler og markeder, og holder meg da til valgene jeg har gjort, de får månedlig påfyll, og kommer til å stå flere 10-år. De 20% jeg har i aksjer er ikke så faste, men de har stått nå i 3 år, så det skjer ikke noe over natta der heller Anonymkode: 6f1c6...693 1
*Vilje* Skrevet 3. mars 2018 #11 Skrevet 3. mars 2018 Skaff deg aksjesparekonto så kan du bytte mellom fond uten evt å betale skatt av gevinst. 1
Husholdning1 Skrevet 4. mars 2018 #12 Skrevet 4. mars 2018 9 timer siden, *Vilje* skrev: Skaff deg aksjesparekonto så kan du bytte mellom fond uten evt å betale skatt av gevinst. Viktig å presisere at man ved salg(uttak fra ask) må skatte av gevinsten uansett. 1
LonnOy Skrevet 4. mars 2018 #13 Skrevet 4. mars 2018 11 timer siden, *Vilje* skrev: Skaff deg aksjesparekonto så kan du bytte mellom fond uten evt å betale skatt av gevinst. En må skatte av all gevinst, om det så er gevinst av fond, aksjer eller bare utbytte. Men når det gjelder Aksjesparkonto så må en ikke skatte av gevinsten før en realiserer den ved uttak fra ASK. Siden ASK er bygd opp som en egen "konto" så kan en selge de fond og aksjer som en har til denne kontoen. Da realiserer en man ikke en gevinst i skatteetaten sine øyne og blir dermed ikke sett på som skattepliktig. På denne måten kan en bytte både fond og aksjer i ASK uten å måtte skatte av gevinsten. Men den dagen en velger å ta pengene ut av ASK til sin egen bankkonto, så blir dette sett på som en realisering og en må skatte av gevinsten en har, evt føre fradrag for tap. Fordelen med ASK er at en kan ta ut det en har innskutt til denne kontoen. La oss si at du har satt kjøpt aksjer for 100 000,- fra dine egne penger. Ett år senere er de vokst til 110 000,- Da kan en forsatt ta ut 100 000 fra ASK uten å betale skatt. Men med en gang en begynner å ta ut gevinsten, så må en skatt på 30,59% på gevinsten. Ved en vanlig fondskonto så gjelder FiFo prinsippet. Der man skatter fra første krone. Totalt sett blir skatten forsatt lik ASK, men ved en vanlig fondskonto så skatter en av første krone en tar ut av kontoen. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #14 Skrevet 4. mars 2018 8 minutter siden, LonnOy skrev: En må skatte av all gevinst, om det så er gevinst av fond, aksjer eller bare utbytte. Men når det gjelder Aksjesparkonto så må en ikke skatte av gevinsten før en realiserer den ved uttak fra ASK. Siden ASK er bygd opp som en egen "konto" så kan en selge de fond og aksjer som en har til denne kontoen. Da realiserer en man ikke en gevinst i skatteetaten sine øyne og blir dermed ikke sett på som skattepliktig. På denne måten kan en bytte både fond og aksjer i ASK uten å måtte skatte av gevinsten. Men den dagen en velger å ta pengene ut av ASK til sin egen bankkonto, så blir dette sett på som en realisering og en må skatte av gevinsten en har, evt føre fradrag for tap. Fordelen med ASK er at en kan ta ut det en har innskutt til denne kontoen. La oss si at du har satt kjøpt aksjer for 100 000,- fra dine egne penger. Ett år senere er de vokst til 110 000,- Da kan en forsatt ta ut 100 000 fra ASK uten å betale skatt. Men med en gang en begynner å ta ut gevinsten, så må en skatt på 30,59% på gevinsten. Ved en vanlig fondskonto så gjelder FiFo prinsippet. Der man skatter fra første krone. Totalt sett blir skatten forsatt lik ASK, men ved en vanlig fondskonto så skatter en av første krone en tar ut av kontoen. Takk for at du forklarer dette så grundig Hvis jeg kjøper fondsandeler i generell fondssparing (i DNB feks), er dette da vanlig fondskonto? Hvor og hvordan kjøper man fondsandeler i en aksjesparekonto? Kjøper man da fondsandeler gjennom nettbanken, på samme måte som ved kjøp av fondsandeler i generell fondssparing? Anonymkode: 8b9f2...f64
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #15 Skrevet 4. mars 2018 Dere som har greie på dette: Har DNB gode betingelser for Aksjesparekonto og godt utvalg av fond? Prisliste for Aksjesparekonto i DNB https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/privat/Prisliste_Aksjesparekonto.pdf Oversikt over aksjefond som tilbys i Aksjesparekonto i DNB: https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/kapitalforvaltning/aksjesparekonto-fondsoversikt.pdf Anonymkode: 8b9f2...f64
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #16 Skrevet 4. mars 2018 Jeg ser av dette https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/kapitalforvaltning/aksjesparekonto-fondsoversikt.pdf at man må betale distribusjonshonorar i tillegg til forvaltningshonorar, for fond i Aksjesparekonto i DNB. Må man også betale distribusjonshonorar i tillegg til forvaltningshonorar ved kjøp av fondsandeler i generell fondssparing? (Ved kjøp av fondsandeler i IPS-sparing, er det vel kun forvaltningshonorar, og ikke distribusjonshonorar?) Anonymkode: 8b9f2...f64
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #17 Skrevet 4. mars 2018 Lag deg en konto hos Nordnet, og spar i indeksfond/ETF`er Anonymkode: 6f1c6...693
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå