Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ansatt i helsevesenet, og da fører vi som kjent journal over pasientene våre. Men det jeg lurer på er hvordan man beskytter pasienten mot uriktige opplysninger i journalen? Der jeg jobber er det en ansatt som ikke alltid vil pasientens beste, og har en tendens til å komme meg uriktige opplysninger. 

Hvordan kan en pasient beskytte seg mot dette? 

Anonymkode: 0a26e...fc3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er det tilnærmet umulig for en pasient å beskytte seg mot. Man er fullstendig prisgitt både slurv og ondsinnethet.

Har du meldt fra om denne personen?

Anonymkode: 98cfa...bab

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke. Jeg har flere ganske skadelige feil i min journal, og da fikk jeg beskjed om å ringe inn og snakke med den som har skrevet det så kan de endre det - men du vet hvor mye de kopierer og sånn så da må jo en del endres i slengen om man f. eks. har vært innlagt. Og når det er mye småfeil over lang tid er det altfor omfattende å få det endret, og noe må vel også rettens vei eller via fylkesmannen eller noe for å endres. DESSVERRE!

Anonymkode: 46181...43b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må melde fra.

Anonymkode: 53f9a...738

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor melder man fra? Poenget er at fettløselige veldig vanskelig. Jeg har ikke noe «bevis» men man hører det på holdningen til denne personen og måten pasientene blir møtt på.

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke. Jeg har flere ganske skadelige feil i min journal, og da fikk jeg beskjed om å ringe inn og snakke med den som har skrevet det så kan de endre det - men du vet hvor mye de kopierer og sånn så da må jo en del endres i slengen om man f. eks. har vært innlagt. Og når det er mye småfeil over lang tid er det altfor omfattende å få det endret, og noe må vel også rettens vei eller via fylkesmannen eller noe for å endres. DESSVERRE!

Man har ikke lov å endre en journal. Men tilføye evnt feil..

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har ikke lov å endre en journal. Men tilføye evnt feil..

Jo, hvis man får vedtak kan man (er ikke sikker på hvilken instant, om det var fylkesmann, rettssak eller hvordan det var da), men det gjør de nesten aldri. De kan i ettertid gå inn og skrive en korrigering eller lage et nytt notat om hva feilen var, men det hjelper jo lite.

AnonymBruker
Skrevet

Sykepleier her..... Det er journalansvarlig ved hver avdeling (i hvert fall på sykehus) som har myndighet til å godta sletting. Man må søke til han/henne om hvilke journalnotat det gjelder, hva som er feil, og bør endres eller slettes.

På vår avdeling så er det klinikksjefen.

Anonymkode: 6d0e0...cff

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ansatt i helsevesenet, og da fører vi som kjent journal over pasientene våre. Men det jeg lurer på er hvordan man beskytter pasienten mot uriktige opplysninger i journalen? Der jeg jobber er det en ansatt som ikke alltid vil pasientens beste, og har en tendens til å komme meg uriktige opplysninger. 

Du må sende avvik på det, samt snakke med din leder og melde fra. Pasienter har rett til innsyn i egen journal og kan melde fra om uriktige opplysninger. Men siden du er klar over hva som skrives (noe som også loggføres) bør du ta ansvar og melde fra. 

Anonymkode: f8dcf...120

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må si ifra til personens leder, gjerne din leder også så hn er med deg hele veien. Så sender du et avvik.

Anonymkode: 93ef4...a06

AnonymBruker
Skrevet

Noen bør ta tak i denne legen/sykeleieren/hjelpefleieren eller hva det er for noe. Slike har ingenting i hesevesenet å gjøre.

Anonymkode: 2aeab...7cc

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo ta det opp med leder? 

Anonymkode: 37203...d28

AnonymBruker
Skrevet

Pasienten kan i liten grad beskytte seg mot dette. Det er din oppgave som ansatt i helsevesenet å sørge for riktig journalføring, og rapportering dersom du vet at noen kolleger fører inn feil. 

Anonymkode: 4556e...608

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du melde fra om - gjerne til helsetilsynet eller fylkeslegen. Det er ULOVLIG å skrive uriktige opplysninger i journal, det skal bare stå den fulle sannhet og ingenting annet.

Anonymkode: 712f0...2ad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du er helsepersonell så skal du ha opplæring i journalføring. Du skal og kunne lov om helsepersonell med forskrift og føre journalen i samsvar med loven. 

Kan du ikke loven, vet hva du i yrket ditt er pålagt å utføre i forhold til journalføring så må du gi fra deg autorisasjonen din som helsepersonell og finne noe annet å drive med. 

Denne typen spørsmål er heller ikke noe å legge ut på nettet, de taes internt med nærmeste overordnede. Men da er du vel gjerne redd du blir avskiltet på øyeblikket? 

Anonymkode: a9dad...419

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du er helsepersonell så skal du ha opplæring i journalføring. Du skal og kunne lov om helsepersonell med forskrift og føre journalen i samsvar med loven. 

Kan du ikke loven, vet hva du i yrket ditt er pålagt å utføre i forhold til journalføring så må du gi fra deg autorisasjonen din som helsepersonell og finne noe annet å drive med. 

Denne typen spørsmål er heller ikke noe å legge ut på nettet, de taes internt med nærmeste overordnede. Men da er du vel gjerne redd du blir avskiltet på øyeblikket? 

Den var krass. TS ber om råd fordi en KOLLEGA gjør dette - hun vet jo tydeligvis at det ikke er greit og ønsker å beskytte pasientene. Det er ikke alle som har en sjef de kan snakke med om alt, og dessuten kan det hende ts er en assistent på 19 år som bare jobber helg - det er ikke sikkert hun vet hvordan hun går «høyere opp i systemet». Ro ned. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan være ufaglært vet du. Ikke alle som jobber i helsevesenet har bachelor eller høyere. 

Anonymkode: 0f87c...57d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den var krass. TS ber om råd fordi en KOLLEGA gjør dette - hun vet jo tydeligvis at det ikke er greit og ønsker å beskytte pasientene. Det er ikke alle som har en sjef de kan snakke med om alt, og dessuten kan det hende ts er en assistent på 19 år som bare jobber helg - det er ikke sikkert hun vet hvordan hun går «høyere opp i systemet». Ro ned. 

Og ts går på nettet og utleverer både pasienten, kollegaen og bryter taushetsplikten. At hun er anonym medfører ikke at hun fritt kan fortelle denne typen ting. 

Der er i tillegg til taushetsplikt,  lov og forskrift om journalføring nedtegnet i loven hva man skal gjøre om man får mistanke om at en kollega ikke gjør jobben sin. Og det er ikke å taste på nettet. Lovbruddene fra ts sin side er massive. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan være ufaglært vet du. Ikke alle som jobber i helsevesenet har bachelor eller høyere. 

Anonymkode: 0f87c...57d

Om man er ufaglært så skal man like fullt ha opplæring i journalføring. Totalt ufaglærte i helsevesenet får neppe jobb der i dag. Så hele saken henger ikke på ei møkkagreip. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og ts går på nettet og utleverer både pasienten, kollegaen og bryter taushetsplikten. At hun er anonym medfører ikke at hun fritt kan fortelle denne typen ting. 

Der er i tillegg til taushetsplikt,  lov og forskrift om journalføring nedtegnet i loven hva man skal gjøre om man får mistanke om at en kollega ikke gjør jobben sin. Og det er ikke å taste på nettet. Lovbruddene fra ts sin side er massive. 

Om man er ufaglært så skal man like fullt ha opplæring i journalføring. Totalt ufaglærte i helsevesenet får neppe jobb der i dag. Så hele saken henger ikke på ei møkkagreip. 

Hun har overhode ikke brutt taushetsplikten. Hun har ikke skrevet noen verdens ting om en spesifikk pasient - hun skriver om «pasienter» generelt, og det er helt lov å gjøre. Ts har da ikke brutt en eneste lov med denne tråden, herregud.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

VET du at det nedfelles uriktige opplysninger, eller ANTAR du det?

Dersom du kan vise til uriktige opplysninger i journal, skal det straks meldes som avvik. Hvis du bare TROR at opplysningene ikke er riktige, må du i så fall finne ut om din antagelse er riktig eller ikke. Jeg er usikker på hva du egentlig beskriver.

Å nedtegne uriktige opplysninger i journal er ulovlig, og da vil det treffes vedtak om sletting eller endring i hht. helspersonelloven. Derfor skal du melde avvik om du har mistanke om dette. Hvis du er usikker på hvordan du melder avvik, må du snakke med avdelingsleder.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ingen er utlevert, og det er ikke brutt noen taushetsplikt. Det er ikke fremkommet noe som helst utover at noen jobber på en avdeling som sorterer under helse/omsorg, og lurer på om en kollega nedtegner uriktige journalopplysninger. Hvem er identifisert? Hva slags avdeling er det? Hvordan kommer noen til skade av dette?

Det er mange avdelinger som bruker ufaglærte assistenter.

Anonymkode: 74510...dc1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...