Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bekymrer meg litt for den renteøkningen man har hørt så mye om for tiden. Er dette noe man behøver å bekymre seg over når man ikke har flere milioner i gjeld? Har ca 100000 i gjeld.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken type gjeld, da? Hvis du har 100.000kr i forbruksgjeld så synes jeg du bør bekymre deg uansett hva omstendighetene er og skamme deg skikkelig over. 100.000kr i boliggjeld derimot er ingenting. Ellers skal det sies at renten neppe vil øke så fort og heftig som mange frykter at den kan. Regjeringen er fullt klar over at mange har lånt over evne og at en eventuell renteøkning som får disse ut i økonomiske vanskeligheter vil starte en dominoeffekt i økonomien som får store ringvirkninger. Med andre ord kan du regne med at det er krefter som kjemper i mot en drastisk renteøkning.

Anonymkode: d04d9...fb7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken type gjeld, da? Hvis du har 100.000kr i forbruksgjeld så synes jeg du bør bekymre deg uansett hva omstendighetene er og skamme deg skikkelig over. 100.000kr i boliggjeld derimot er ingenting. Ellers skal det sies at renten neppe vil øke så fort og heftig som mange frykter at den kan. Regjeringen er fullt klar over at mange har lånt over evne og at en eventuell renteøkning som får disse ut i økonomiske vanskeligheter vil starte en dominoeffekt i økonomien som får store ringvirkninger. Med andre ord kan du regne med at det er krefter som kjemper i mot en drastisk renteøkning.

Det er forbruksgjeld ja, men var på grunn av tannbehandlinger som jeg ikke fikk dekket.

Anonymkode: 7708d...475

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forbruksgjeld ja, men var på grunn av tannbehandlinger som jeg ikke fikk dekket.

Har du ikke noe boliglån du kan få refinansiert også sletter du denne gjelda? 100 000 i forbruksgjeld er mye penger :( 

Anonymkode: 8eff5...d41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud så dramatisk,  hvorfor skal en person skamme seg pga forbruksgjeld enten det er 1000kr eller 100000, du kjenner ikke økonomien til andre eller situasjon. Hva hjelper det den å skamme seg?  Forsvinner gjelden av seg selv da?  Er det noen så burde skamme seg så er det deg

Anonymkode: 7ca0b...398

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud så dramatisk,  hvorfor skal en person skamme seg pga forbruksgjeld enten det er 1000kr eller 100000, du kjenner ikke økonomien til andre eller situasjon. Hva hjelper det den å skamme seg?  Forsvinner gjelden av seg selv da?  Er det noen så burde skamme seg så er det deg

Anonymkode: 7ca0b...398

Forbruksgjeld er alltid dramatisk, uansett hvor rolig pianomusikk de måtte spille i bakgrunnen av reklamen, og uansett hvor fort de snakker på slutten hvor vilkårene leses opp på trass. Det er aldri smart, og alltid forbundet med skam. Skam hjelper kanskje ingenting, men det er kanskje nettopp det skam er, at man angrer på noe man ikke burde ha gjort. Gjelden forsvinner ikke, og det gjør heller ikke andre ting som gjør at man føler skam. Det er nettopp derfor man føler på skammen.

Men det var ikke hovedpoenget. Med moralpreken satt til side så går 100.000kr relativt kjapt å betale ned hvis man har fast inntekt og vilje til å betale. Hvis renten allerede er rundt 16% på et slikt lån så vil jo en økning av styringsrenten ikke utgjøre stor forskjell her. Da burde de med boliglån bekymre seg mer. Har man boliglån på 2 millioner til 2% rente og styringsrenten øker med 2 prosentpoeng, så vil jo rentekostnadene dobles til 4% og dermed føles ganske dramatisk for mange. Mens på et forbrukslån som allerede har rundt 16% rente så vil det "bare" øke fra 16% til 18%, som er en økning på bare 12.5%, altså en 8-del av det på et boliglån. Det er ingenting og selve lånet er lite i forhold.

Jeg synes TS skal bekymre seg for lånet i seg selv og ikke selve renten.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du mener jeg bør skamme meg, men det er ikke  noe poeng å gå rundt å skamme seg. Lånet mitt er nedbetalt on noen år uansett. Har fast inntekt og ingen planer om å slutte å betale før det er nedbetalt. Bare ble litt redd for den renta, men skjønner at jeg kan slutte å bekymre meg for det. På grunn av medisnbruk, ble en del av tennene mine ødelagt. Men jeg fikk likevel ikke dekt kostnadene. Jeg synes dette er bedre en å ikke ha tenner.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Boliglån har jeg ikke, og heldigvis for det.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

At det var tannbehandling endrer ikke saken. 

De feteste får dekket tannbehandling forresten, sånn til info.

Anonymkode: 8e1fa...da8

AnonymBruker
Skrevet

Færreste*😂

• Liker 2
Skrevet

Har ikke så mye igjen på bolig så er ikke veldig bekymret. 

Skrevet

Jeg håper på renteøkning. Det ligger i kortene at den kommer i løpet av året.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å når begynte vi med det? 

Synes det var en morsom skrivefeil :D

Anonymkode: cd9f0...306

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jeg håper på renteøkning. Det ligger i kortene at den kommer i løpet av året.

Hvorfor håper du på det? 

Skrevet
12 minutter siden, Ak90 skrev:

Hvorfor håper du på det? 

Fordi det gir meg høyere inntekt. 

Skrevet
9 timer siden, kamel skrev:

Jeg bekymrer meg litt for den renteøkningen man har hørt så mye om for tiden. Er dette noe man behøver å bekymre seg over når man ikke har flere milioner i gjeld? Har ca 100000 i gjeld.

Dette er jo relativt.

Si man har 5000000,- i boliglån. Da er 1% økning i renten kr 50 000,- ekstra i årlige renteutgifter (før skattefradrag).

Du som har 100 000,- i lån, vil i samme situasjon få en endring på kr 1000,- i året... Ikke noe å miste nattesøvnen av.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Dette er jo relativt.

Si man har 5000000,- i boliglån. Da er 1% økning i renten kr 50 000,- ekstra i årlige renteutgifter (før skattefradrag).

Du som har 100 000,- i lån, vil i samme situasjon få en endring på kr 1000,- i året... Ikke noe å miste nattesøvnen av.

Dette er forbrukslån, som i utgangspunktet har myyyye høyere rente enn boliglån. 

Anonymkode: a480a...67a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er forbrukslån, som i utgangspunktet har myyyye høyere rente enn boliglån. 

Anonymkode: a480a...67a

Men en renteøkning vil jo ikke påvirke en høy rente mer enn en lav rente. En renteøkning vil være verst for de med høye lån, ikke for de med allerede høy rente på et lite lån.

Anonymkode: 38d51...b9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Husholdning1 skrev:

Fordi det gir meg høyere inntekt. 

Hvordan vil en renteøkning gi deg en høyere inntekt?

Anonymkode: 8ce16...b59

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker mer info om dette

Anonymkode: 8ce16...b59

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...