AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #1 Skrevet 2. mars 2018 Jeg har bestemt meg for å ta generell studiekompetanse, jeg er voksen i 30-årene med 2 barn og jobber 80%. Jeg tenker å begynne nå og være ferdig til sommeren 2019. Er dette realistisk? Er det vanskelig, mye lesing? Jeg tenker å kanskje lese et par-tre fag som privatist og ta noe som nettstudie. Noen som kan anbefale meg hvilke fag det er lurt å ta med undervisning og hvilke av fagene kan man lett lese på egenhånd? Setter stor pris på alle svar:) Synes nettpakke hvor man tar alle fagene blir kostbart, så derfor jeg ønsker å tA en del av det som privatist. Hvordan bør jeg legge opp løpet? Anonymkode: e6d50...07b
missbanana Skrevet 3. mars 2018 #2 Skrevet 3. mars 2018 Har du tenkt på alternative måter å få studiekomp på? Det kommer selvfølgelig an på hvorfor du trenger det, -men som voksen er det flere muligheter. Hvis du vil studere er det mange studier man kommer inn på med realkompetanse. Det er for dem som er over 25 år og har 5 år tilsammen med jobb og skole, trenger ikke være sammenhengende. Jeg ante ikke noe om dette selv og følte det var helt uoverkommelig å ta alle fag som privatist da jeg ikke hadde gått på videregående, så for meg var det en helt fantastisk løsning. Man skriver motivasjonsbrev og samler dokumentasjon på ALT som er relevant for det man vil studere. F. eks å være hjemme med barn kan også telle som realkompetanse om man søker seg til noe som har med barn, helse og pedagogikk. Jeg kom inn på utdanning med realkompetanse og når man har fullfør et årsstudium (60stp) får du automatisk studiekompetanse og kan studere noe annet om du vil (bortsett fra de studiene som krever spesifikke fag som matte fysikk, eller krever veldig høy poengsum for å komme inn på). Jeg var 30 år og kom inn på språkfag med realkompetanse. Masse lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå