Gå til innhold

Videregående skole og busskort

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Avstanden til ønsket skole er på litt over en mil, men det finnes tilsvarende skole nærmere - har det noe å si? Begge skolene ligger innenfor samme kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke skoler som ligger nærmere betyr vel ingenting tror jeg, men husker ikke hva avstanden er. Tror jeg bodde ca en mil fra skolen og fikk busskort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå fant jeg et sted hvor det står at man får dekket hvis det er over 6 km. Læreren på ungdomsskolen sa at man ikke nødvendigvis har krav på skyss, tror jeg må kontakte henne og høre om det er kun avstanden hun tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstanden til ønsket skole er på litt over en mil' date=' men det finnes tilsvarende skole nærmere - har det noe å si? Begge skolene ligger innenfor samme kommune.[/quote']

Det kommer ann på om den linjen h*n velger finnes på den skolen som er nærmere eller ikke. Hvis den gjør det er det ikke sikkert h*n har krav på skyss, men det er forskjellige regler fra kommune til kommune også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catwoman

Jeg betalte 270 kr måneden for miljøkort - da kunne jeg kjøre buss så mye jeg ville.

Hadde vel en reis vei på 6-7 km eller så. Trodde ikke man fikk gratis skyss til videregående. Jeg hadde jo noen i klassen min som hadde mye lenger vei, de kjøpte også miljøkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Da jeg gikk på vgs for noen år siden (ja, tida går fort, jeg var ferdig i 98...) fikk jeg i alle fall busskort. Det fantes skoler med samme linje (almenn) nærmere enn den jeg gikk på. Men det var slik at det var tre skoler som vr defniert som "min nærmeste skole", og jeg kunne velge hvilken jeg ville søke på (jeg valgte den jeg gjorde pga tilbudene innen studieretningsfag senere da) og siden denne skolen var "langt nok unna" fikk jeg busskort. Det fikk nesten alle i klassen da, for skolen lå midt i sentrum, og der bor det faktisk ikke så mange, vi bodde noe utenfor sentrumskjernen. For meg var det vel ei drøy mil til skolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde busskort til skolen på videregående, og jeg bodde vel ca 18 km unna skolen. Vet at de som bodde ca en mil unna skolen også fikk busskort. Vet ikke hvem som bestemmer det når det gjelder videregående, siden det gjerne går over kommunegrenser. Er jo fylkeskommunen som er ansvarlige for videregående.

Når jeg gikk på barne og ungdomsskolen hadde jeg også fri skyss så og si i alle år. Dette er noe kommunen bestemmer. Jeg bodde ca 5 km unna skolen. De hadde regler om at de som bodde lenger unna enn 4 km fikk gratis skyss. Da behøvde vi ikke busskort. I tillegg har de nå gratis skyss for de som går på småskolen (1.-4.), og bor nærmere skolen, i vinterhalvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest ikke innlogget Eføy
Jeg betalte 270 kr måneden for miljøkort - da kunne jeg kjøre buss så mye jeg ville.  

Hadde vel en reis vei på 6-7 km eller så. Trodde ikke man fikk gratis skyss til videregående. Jeg hadde jo noen i klassen min som hadde mye lenger vei, de kjøpte også miljøkort.

Jeg flyttet til et annet fylke og gikk siste året på vgs i det "nye" fylket. Da hadde jeg det miljøkortet som du nevnte. Jeg betalte vel 220 kr i mnd, og kunne kjøre gratis i hele fylket.

Var vel miljøkort det het ja.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min får ikke dekket buss til skolen - han har i underkant av 1 mil. Han kjøper ungdomskort - det koster 250 kroner og han kan da kjøre så mye buss og tog han vil med det kortet (gjelder ikke natt-takst)... Jeg trodde ikke at noen fikk dekket buss til skolen lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest apple - ikkje innlogga

Det kjem an på kva fylke skulen ligg i. Eg gjekk på vgs i Rogaland 1996-1999, og då var det slik at me fekk dekka reiseutgifter (me fekk reisekort) dersom me budde meir enn 6 km frå skulen, uavhengig av om det fanst skular med same linja nærmare der me budde. Men nokre år seinare endra dei på systemet, og NSB sette ned prisen på undomskortet som gav fri reise i heile fylket, og vgs-elevane måtte då kjøpa dette, dei fekk ingenting dekka lenger. Men det var jo ganske subsidiert, då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Her i fylket (Buskerud) kan ungdom opp til 20 år kjøpe miljøkort til 300 kr. Gjelder for en måned. Da kan de ta så mye tog og buss som de vil innen fylket. Dette erstatter tidligere ordning hvor man (i Drammen) fikk dekket buss til og fra videregående gratis dersom man boddoe mer enn 6 km fra skolen. Da måtte man betale når man tok buss på kvelden/helger.

Synes løsningen med miljøkort er genial. Her i Buskerud kan man betale et tillegg på kr 300 så får man med stor-Oslo også. For de som har behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...