T-Rex Skrevet 2. mars 2018 #1 Skrevet 2. mars 2018 Jeg bare spør. Hadde jeg blitt møtt av noe sånt, ville jeg vurdert privat sykehus. Er det det som er poenget? https://www.aftenposten.no/norge/i/21jOwr/Klinikkleder-ved-Ulleval-sykehus-svarer-pa-kritikken--Mye-vi-kunne-gjort-annerledes 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #2 Skrevet 2. mars 2018 Hvorfor legger du denne under Kropp og Helse? Anonymkode: 89f14...860 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #3 Skrevet 2. mars 2018 Er det ikke hun norske som har malt disse? Støtte norsk kunst elns.. Men ja, av og til lurer jeg selv. Enkelte kunstverk er grisestygge eller kjedelige. Anonymkode: 65534...eb6 1
T-Rex Skrevet 2. mars 2018 Forfatter #4 Skrevet 2. mars 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor legger du denne under Kropp og Helse? Anonymkode: 89f14...860 Tanken er at sykehus har med kropp og helse å gjøre, og at man kan bli dårligere av å se dårlig "kunst" på et sykehus. 1
Perelandra Skrevet 2. mars 2018 #5 Skrevet 2. mars 2018 19 minutter siden, T-Rex skrev: Tanken er at sykehus har med kropp og helse å gjøre, og at man kan bli dårligere av å se dårlig "kunst" på et sykehus. Du skriver UiO i tittelen på tråden og det står for Universitetet i Oslo. Jeg tipper det er derfor noen luret på hva dette har med Kropp og helse å gjøre. 8
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #6 Skrevet 2. mars 2018 Hvis man ser bort i fra kunsten, så synes jeg saken er interessant. At mange som spontanaborterer og må abortere hjemme ikke føler de får nok informasjon og oppfølging, eller smertestillende for den saks skyld. Anonymkode: 57277...2bc
Perelandra Skrevet 2. mars 2018 #7 Skrevet 2. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke hun norske som har malt disse? Støtte norsk kunst elns.. Men ja, av og til lurer jeg selv. Enkelte kunstverk er grisestygge eller kjedelige. Anonymkode: 65534...eb6 Bildene er malt av Marianne Aulie. De kan kanskje passe på en barneavdeling? 3
T-Rex Skrevet 2. mars 2018 Forfatter #8 Skrevet 2. mars 2018 1 hour ago, Perelandra said: Du skriver UiO i tittelen på tråden og det står for Universitetet i Oslo. Jeg tipper det er derfor noen luret på hva dette har med Kropp og helse å gjøre. Ja, ser det nå. Ullevål er en del av Universitetssykehuset i Oslo, jeg vet ikke hvordan (om om) de forkorter det.
Perelandra Skrevet 3. mars 2018 #9 Skrevet 3. mars 2018 2 timer siden, T-Rex skrev: Ja, ser det nå. Ullevål er en del av Universitetssykehuset i Oslo, jeg vet ikke hvordan (om om) de forkorter det. Oslo universitetssykehus forkortes til OUS 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #10 Skrevet 3. mars 2018 Liker bildene til Aulie jeg. Men svaret på spørsmålet ditt er at det er nok broderskap der som i alle andre områder av systemet. De sørger for at staten kjøper kunsten eller bruker tjenestene til familie, venner, kontakter , som gagner dem selv og gir større fordeler i fremtiden. Her er det nok en som har sagt at han/hun kjenner aulie og kan få gode priser, og sittet å rottet seg sammen med aulie og satt en skyhøy pris , for som vi vet er staten blind for kostnader til ting de bruker eller tjenester de kjøper, også splittet pengene. F eks om opprinneig verdi var 28.000 har de blitt solgt for 290.000 i stedet, bare så den i mellom kan sitte å bli rik på disse korrupsjonspengene. Sånn holder staten på med alt, enten det er byggetjenester eller hva det er. Se bare på byggeskandalen nå, budsjettet var på 40 mill eller hva det var, og har på underlig vis plutselig kostet 500 millioner, ingen vil si hva resten av pengene har gått til, frimurerne er i bildet, og nå blir alle dokumenter og avtaler hemmeligholdt, noe som egentlig er pålagt å være offentlig. Alt for å lure borgerne. Samme skjedde for noen år siden med militær tankser som skulle bli kjøpt, vips var det 400 millioner "borte" der også og prislappen ny men udokumentert. Anonymkode: c2da0...de5 2
Gjest Husmusa70 Skrevet 3. mars 2018 #11 Skrevet 3. mars 2018 Det er jeg enig i, dette er forferdelig. Mente jeg husket navnet så jeg googlet henne....her kjøper man jo en kjendis og ikke bildene tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #12 Skrevet 3. mars 2018 10 timer siden, Perelandra skrev: Bildene er malt av Marianne Aulie. De kan kanskje passe på en barneavdeling? De hadde skremt vannet av ungene Anonymkode: 89f14...860 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #14 Skrevet 3. mars 2018 Nå er vel både Aune Sand og Marianne Aulie kjent for å gi kunstgaver til flere hundretusner i gaver til blant annet sykehus. Mye av kunsten som henges opp er også til salgs. Anonymkode: 458dc...169 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #15 Skrevet 3. mars 2018 Skjønner ikke hvorfor staten må bruke penger på å kjøpe kunst i det hele tatt, kan de ikke bruke ting som f.eks elever fra tegning/form/farge (eller hva det nå heter) har laget, kunst fra studenter på kunstlinjer? Helt sikkert mange som er glade i å tegne og male, som kunne tenkt seg å lage noe fint til sykehus og andre steder mot å få materiale dekt. Forstår heller ikke prisen på kunst, kan de ikke ansette en kunster og gi timelønn da om det er så veldig om å gjøre at det skal være fra en "ekte kunstner". Anonymkode: 28a6b...fc1 2
T-Rex Skrevet 3. mars 2018 Forfatter #16 Skrevet 3. mars 2018 29 minutter siden, AnonymBruker said: Nå er vel både Aune Sand og Marianne Aulie kjent for å gi kunstgaver til flere hundretusner i gaver , Anonymkode: 458dc...169 Host! Det kan vel diskuteres hva denne "kunsten" er verdt... Men om sykehuset har fått bildene, er det i alle fall noen hakk bedre enn om det har betalt ågerpris for dem. 3
letanglia Skrevet 3. mars 2018 #17 Skrevet 3. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er vel både Aune Sand og Marianne Aulie kjent for å gi kunstgaver til flere hundretusner i gaver til blant annet sykehus. Mye av kunsten som henges opp er også til salgs. Anonymkode: 458dc...169 Det stemmer, begge de to er blandt få kunstnere som donerer bort kunsten sin til veldedige formål. Hvis bildene er til salgs fra sykehuset er jeg sikker på at avtalen er sånn at pengene skal gå til visse avdelinger eller områder som gagner pasientene eller forskningen.
Mis(s)Understood Skrevet 3. mars 2018 #18 Skrevet 3. mars 2018 Klovnene til Aulie har vært til salgs på Skeidar for noen hundrelapper. Vi snakker ikke om originalmaleriene, men om masseproduserte kopier. Om ingen av oss ville hatt dem på veggen, så er de fargerike og bidrar sånn sett med noe det ikke er for mye av på offentlige sykehus. Det er svært små summer det er snakk om, og det skader ingen hverken fysisk eller psykisk.
T-Rex Skrevet 3. mars 2018 Forfatter #19 Skrevet 3. mars 2018 1 minutt siden, Mis(s)Understood said: Klovnene til Aulie har vært til salgs på Skeidar for noen hundrelapper. Vi snakker ikke om originalmaleriene, men om masseproduserte kopier. Om ingen av oss ville hatt dem på veggen, så er de fargerike og bidrar sånn sett med noe det ikke er for mye av på offentlige sykehus. Det er svært små summer det er snakk om, og det skader ingen hverken fysisk eller psykisk. Jeg tror de klovnene skader meg psykisk, for å være helt ærlig. Og det er i alle fall dårlig "kunst". Men dette er jo høyst subjektivt. Jeg har bare akket og oiet meg litt. Siden det finnes så mye bedre, blant mindre profilerte kunstnere. Det bør vel nevnes at jeg ikke er i bransjen; jeg er i så fall en kjøper. 3
Mis(s)Understood Skrevet 3. mars 2018 #20 Skrevet 3. mars 2018 6 minutter siden, T-Rex skrev: Jeg tror de klovnene skader meg psykisk, for å være helt ærlig. Og det er i alle fall dårlig "kunst". Men dette er jo høyst subjektivt. Jeg har bare akket og oiet meg litt. Siden det finnes så mye bedre, blant mindre profilerte kunstnere. Det bør vel nevnes at jeg ikke er i bransjen; jeg er i så fall en kjøper. Joda, men det får heller være tenker jeg. Det vil alltid være sånn at noen av oss ikke liker deler av pynten på enkelte sykehus. Alternativet er jo at sykehusvegene er helt sterile, og det er nok like psykisk nedbytende for dem som er innlagt på en avdeling over lengre tid. Skulle jeg bli lagt inn for en periode så tror jeg faktisk at jeg kunne overleve selv om klovnene til Aulie hang på veggen. Det til tross for at jeg mye heller ville velge den kunsten jeg har på veggene hjemme hos meg selv. Ingen har vel heller definert bildene som kunst?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå