Gå til innhold

De tok han som forsøkte å stjele bilen min. Fremlegge erstatningskrav.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For en tid tilbake hadde jeg innbrudd i bilen min av en eller annen fyr, og de har fått DNA treff på en "kjenning" i bilen som er antatt gjerningsmann. Han hadde da knust en rute, ødelagt plastdekselet rundt rattstammen og klippet alle ledningene for å forsøke å tjuvkoble den.

Det er nå "utferdiget en tiltalebeslutning" mot ham (hva nå enn det betyr). Og jeg har fått beskjed om at jeg må sende krav om erstatning med dokumentasjon på erstatningen innen to uker hvis et krav skal taes med.

Men hvordan går jeg frem? Hva kan jeg kreve i erstatning? Jeg har allerede fått utbetalt litt penger fra forsikringsselskapet, men ikke egenandelen på 4000kr. Bilen skulle egentlig kondemneres, men jeg fikk lov å beholde bilen.

La oss si bilen var verdt 15000kr og jeg betalte 1600kr i omregistrering (ut fra  finn-annonse som forsikringsselskapet fant). De beregnet derfor verdien av bilen til 16600kr. Men siden bilen var dyrere å reparere enn dette, ble den egentlig kondemnert og de ville utbetale 12600kr (pga 4000kr egenandel). Men jeg var ikke enig i det og ville beholde bilen. Egentlig synes jeg bilen er verdt mer enn dette og at jeg gjorde et veldig bra kjøp den gangen pluss at vi kunne prøve å ordne ledningene selv så synes ikke summen er helt rettferdig. Jeg fikk  beholde den mot at de trakk fra vrakpant på 3000kr, samt et mellomlegg på ca 2000kr for at jeg fikk beholde bilen. Altså 16600kr - 3000 vrakpant - 2000 mellomlegg - 4000 egenandel = 7600kr utbetalt fra forsikringen.

Så jeg regner med jeg minst kan kreve de 4000kr og at forsikringsselskapet kan føre regress mot ham. I tillegg har det gått med litt tid med å kontakte forsikringsselskapet, være med å få bilen tauet til verksted samt transport tilbake hjem etter dette, og så føler man seg også litt utrygg etter noe slikt skjer. Kan jeg kreve noe ekstra i erstatning for noe av dette?

I ettertid har vi klart å koble sammen alle ledningene slik at bilen starter og går fint, men dekselet og det rundt er fortsatt ødelagt og bilruten er bare fikset med noe provisorisk plastikk og lim. Men regner med at jeg ikke kan kreve noe for dette, for er vel jeg som har valgt å "reparere" etter jeg har fått pengene.

Anonymkode: ef020...adb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han har neppe penger, så det har ikke så mye å si.

Anonymkode: 71f6d...a3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går fint. Det vil jo bare ligge der som et krav som vokser og vokser med strafferente frem til han eventuelt en gang får en jobb eller formue. Så plutselig popper de inn på konto. Om det skjer i morgen eller om 17 år er ikke så viktig.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det går fint. Det vil jo bare ligge der som et krav som vokser og vokser med strafferente frem til han eventuelt en gang får en jobb eller formue. Så plutselig popper de inn på konto. Om det skjer i morgen eller om 17 år er ikke så viktig.

De som driver med slikt er narkomane el., og vil aldri få noen jobb. De er uføretrygdet med minstepensjon, så så godt som ingenting kan trekkes derfra heller.

Anonymkode: 71f6d...a3c

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kreve det kronebeløpet du har tapt, her egenandelen. Tortmog svie og andre ting som medgått tid vil ikke noen bry seg om. Er du i tvil, så meld deg inn i naf og få hjelp hos dem. 

Anonymkode: 1c330...e71

AnonymBruker
Skrevet

NAF gidder jeg ikke. De har blitt en jævla syklistorganiasjon som motarbeider bileiere og støtter MDG-politikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...