AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #1 Skrevet 2. mars 2018 Tusenvis av mennesker har opplevd å vært klinisk døde hvor de hadde opplevelser da hjernen faktisk ikke hadde noen form for aktivitet. Noen har opplevd å se sin egen døde kropp, noen har sett et hvit lys, noen har til og med vært døde i mange minutter og gått "inn i " lyset. Opplevelsen de hadde i lyset var i følge dem selv en kompleks "guide" over sammenhengen med menneskelivet. Andre igjen har ikke hatt slike opplevelser når kroppen og hjernen har vært død. Det litt interessante er at noen av opplevelsene ligner på de opplevelsene mennesker i LSD rus har opplevd. Her kan det være 2 forklaringer som motsier hverandre. Den ene kan være at i en nær døden opplevelse får hjernen så lite surstoff at det fører til samme hallusinogenene som en LSD rus. Den andre kan være at LSD kobler mye av bevisstheten fra hjernen og at rusen faktisk er en tilstand av bevisstheten i en annen dimensjon. Hva tror dere? er det noe "hol" i nær døden opplevelser eller er det bare drømmer/hallusinasjoner ? Finnes det noe mer eller er døden the end? Selv har jeg ingen spesiell trosretning men synes det er rart om menneskehjernen/bevisstheten med såpass høy refleksjon/filosofisk evne bare skulle "bli borte" Anonymkode: 5e7fb...38f 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #2 Skrevet 3. mars 2018 Klinisk død er ikke det samme som at hjernen ikke har noen form for aktivitet. Anonymkode: 4ccaa...3da 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #3 Skrevet 6. mars 2018 På 2.3.2018 den 17.03, AnonymBruker skrev: Tusenvis av mennesker har opplevd å vært klinisk døde hvor de hadde opplevelser da hjernen faktisk ikke hadde noen form for aktivitet. Noen har opplevd å se sin egen døde kropp, noen har sett et hvit lys, noen har til og med vært døde i mange minutter og gått "inn i " lyset. Opplevelsen de hadde i lyset var i følge dem selv en kompleks "guide" over sammenhengen med menneskelivet. Andre igjen har ikke hatt slike opplevelser når kroppen og hjernen har vært død. Det litt interessante er at noen av opplevelsene ligner på de opplevelsene mennesker i LSD rus har opplevd. Her kan det være 2 forklaringer som motsier hverandre. Den ene kan være at i en nær døden opplevelse får hjernen så lite surstoff at det fører til samme hallusinogenene som en LSD rus. Den andre kan være at LSD kobler mye av bevisstheten fra hjernen og at rusen faktisk er en tilstand av bevisstheten i en annen dimensjon. Hva tror dere? er det noe "hol" i nær døden opplevelser eller er det bare drømmer/hallusinasjoner ? Finnes det noe mer eller er døden the end? Selv har jeg ingen spesiell trosretning men synes det er rart om menneskehjernen/bevisstheten med såpass høy refleksjon/filosofisk evne bare skulle "bli borte" Anonymkode: 5e7fb...38f Jeg håper at man kommer til evig kjærlighet og godhet, det er en stor mangelvare i livet, samtidig som jeg håper at det bare blir svart. Jeg synes sånne historier er interessante. Hvor lite surstoff får hjernen, og hvor lite/mye skal til for at man får disse hallusinasjonene? Og er det en tilfeldighet at mange opplever akkurat det samme, eller tror vi det pga historier som dette? At vi blir ubevisst påvirket og at hjernen vår lurer oss? Man skal ta mye LSD for å bli så borte vekk. Anonymkode: 38299...bc8 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #4 Skrevet 6. mars 2018 Etter å ha mistet begge foreldrene mine så altfor tidlig, har jeg nesten blitt «tvunget» til å filosofere over eksistensielle spørsmål som livet etter døden. Jeg har aldri vært særlig troende, og etter at mine foreldre gikk bort er jeg personlig overbevist om at det ikke finnes noe etterpå. Skulle såklart ønske at det var slik, men tror virkelig ikke det. Jeg tror at troen på et liv etter døden er selvbevisstheten vår som spiller oss et puss. Vi klarer liksom ikke å tenke oss en eksistens uten oss. Når det gjelder nær døden-opplevelser tror jeg det handler om kjemi i hjernen, og ikke mer enn det. Men så klart kan det hende jeg tar feil. Anonymkode: ba547...2b7 3
Gjest making.a.mess Skrevet 6. mars 2018 #5 Skrevet 6. mars 2018 Jeg tror ikke det er noe etter døden. Alt er mørkt, stille, rolig og ferdig. Trodde jeg skulle drukne under en raftingulykke og etter å ha gitt opp så kjente jeg kroppen ble slapp og jeg ble helt rolig. Nå dør jeg tenkte jeg. Men er her ennå så det gjorde jeg altså ikke. Jeg har et litt avslappet forhold til det hele. Tror ikke det er ille å dø, så skjer det så skjer det. Er altså ikke redd selve døden, men er redd for å havne i smertehelvete i forkant. Regner med mange føler det samme. Må være fælt for de som er redd for å havne i helvete. Da har man jo noe å frykte hele livet. Himmel og helvete tror jeg ikke på. Kan derimot være tilbøyelig til å tro at sjelen lever videre som et menneske eller annet pattedyr.
Ichiko Skrevet 6. mars 2018 #6 Skrevet 6. mars 2018 En amerikansk nevrokirurg ved navn Eben Alexander har skrevet en bok om sin egen erfaring med nær-døden-opplevelse, norsk tittel "Himmelen finnes". Det som gjør denne boken spesielt interessant, er forfatterens yrke og erfaring nettopp på området nevrologi, det at hans tilfelle er godt dokumentert og ikke minst gjennomgangen av mulige medisinske forklaringer, som f.eks. hallusinasjoner. Anbefaler denne for alle som er nysgjerrige på fenomenet, så kan man lese og gjøre seg opp sin egen mening. Tittelen til tross, er det ikke noen religiøs bok, selv om noen kanskje kan lese den slik. Jeg synes det uansett er spennende forskning som pågår.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #7 Skrevet 6. mars 2018 Har blitt gjenopplivet fra hjertestans. Alt totalt svart for min del, men vil ikke avfeie hva andre evt. har opplevd. Kanskje jeg ikke har vært "død nok" ? I alle fall var jeg bevisstløs i en uke. Anonymkode: ee8e1...c61 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #8 Skrevet 6. mars 2018 Hvis en leser om Johannes'åpenbaringer i Bibelen er det noe som tilsier av div beskrivelser at han inntok narkotiske stoff. Vi vet ikke mye. Mange som har opplevd nær døden-opplevelser er overbevist om at en ikke dør,men at noe "mer"skjer etterpå. Anonymkode: d2864...031 1
Gjest Axl Skrevet 6. mars 2018 #9 Skrevet 6. mars 2018 Hjernen dør til sist. Derfor ser folk "lyset" og mye annet rart. Hjernen har ikke vært død selv om de har hatt hjertestans.
Ichiko Skrevet 6. mars 2018 #10 Skrevet 6. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis en leser om Johannes'åpenbaringer i Bibelen er det noe som tilsier av div beskrivelser at han inntok narkotiske stoff. Vi vet ikke mye. Mange som har opplevd nær døden-opplevelser er overbevist om at en ikke dør,men at noe "mer"skjer etterpå. Anonymkode: d2864...031 Eller at Johannes var i dyp, meditativ transe - da ser du mer enn du gjør til vanlig.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #11 Skrevet 23. mars 2018 Jeg tok mdma. Når rusen inntraff var det første jeg tenkte: WOW, er det sånn det er å være i himmelen og oppleve Guds-kjærlighet? Alt er så godt, ingen sorg, stress, eller negative tanker og det føltes helt annerledes ut enn i den virkelige verden. (Å ta rusmidler anbefales ikke, tar man det feil så er det farlig). Jeg tok ikke mye og passet på å drikke nok vann, for mye vann kan derimot føre til vannforgiftning, så vær forsiktig. Anonymkode: b24d3...ced
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå