Gå til innhold

Noen som har vert i Marokko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vert i Marokko. Har planer om å reise ned dit i Mai med mine barn på 12 og 8 år. Noen som har vert der å ha lyst å fortelle litt?

På forhånd takk

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken by skal du til? Jeg har vært veldig mye i Marokko da jeg var i alderen 7-12 år, men det er over 10 år siden 

Anonymkode: eb9c7...5cf

Skrevet

Hold deg til de store turistbyene så er det null stress 😊

Gjest making.a.mess
Skrevet

Hvordan er det å reise utenom turiststedene? Leie bil og utforske fra nord til sør? Er marokkanere skikkelig kjipe? 

AnonymBruker
Skrevet
På 4.3.2018 den 11.03, Mrs.Purdey skrev:

Hvordan er det å reise utenom turiststedene? Leie bil og utforske fra nord til sør? Er marokkanere skikkelig kjipe? 

Tvert om! Marokkanerne er utrolig vennlige og hjelpsomme, men siden få snakker engelsk kan språket være en utfordring. Mange snakker fransk, men utpå landsbygden må du belage deg på å bruke hender og smil for å kommunisere. Å lære seg noen få fraser marokkansk hjelper veldig på. (Hvor mye koster det?, Nei, det er for mye!", Takk!, Toalett?, og for kvinner (spesielt unge kvinner) er det greit å lære seg "Jeg er gift!". (Om man er det eller ikke.) Kvinner over 35 år får stort sett gå i fred, da folk antar at man er gift i den alderen. Ellers fungerer "Jeg er gift!" utmerket. :) 

Spesielt i mindre landsbyer må du regne med at folk kikker veldig på deg, for der er de ikke vant til turister, og spesielt barn stirrer da som du er noe veldig rart og spennende. 

Men vennlige... absolutt! :)

Anonymkode: ce9dc...b80

AnonymBruker
Skrevet

Med barn på 8 og 12 år er dette hotellet utenfor Marrakech flott: Aqua Mirage Club & Aqua Parc - All Inclusive

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tvert om! Marokkanerne er utrolig vennlige og hjelpsomme, men siden få snakker engelsk kan språket være en utfordring. Mange snakker fransk, men utpå landsbygden må du belage deg på å bruke hender og smil for å kommunisere. Å lære seg noen få fraser marokkansk hjelper veldig på. (Hvor mye koster det?, Nei, det er for mye!", Takk!, Toalett?, og for kvinner (spesielt unge kvinner) er det greit å lære seg "Jeg er gift!". (Om man er det eller ikke.) Kvinner over 35 år får stort sett gå i fred, da folk antar at man er gift i den alderen. Ellers fungerer "Jeg er gift!" utmerket. :) 

Spesielt i mindre landsbyer må du regne med at folk kikker veldig på deg, for der er de ikke vant til turister, og spesielt barn stirrer da som du er noe veldig rart og spennende. 

Men vennlige... absolutt! :)

De hørtes nesten litt for vennlige ut. Kanskje vi norske menn bør lære litt av det.

Anonymkode: f8478...0e5

AnonymBruker
Skrevet

Var der for 15 år siden, så mye kan være forandret siden da, men enkelte var i hvertfall utspekulerte på lure penger av turister. En dag vi forlot hotellet kom det en kar gående bak oss. Ja han kunne fortelle at han var kokk på dette hotellet da, og ville så gjerne vise oss noen gode tilbud nedi byen. Altså, de er veldig PÅ og blir sure hvis en sier nei. De eldre, spesielt menn, tok ikke fem øre for å regelrett glo deg ned, som en annen bruker skrev; de er vel ikke vandt til å se folk som ser annerledes ut. Som sagt, mye kan være forandret på  disse årene!

Ellers er landet eksotisk og vakkert, så sånn sett er det verdt turen. For førstegangsreis og med små barn, så høres et all inclusive hotell lurt ut. Vi var i Agadir, Essaouira og Marrakech.

Anonymkode: 524d5...580

Gjest making.a.mess
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var der for 15 år siden, så mye kan være forandret siden da, men enkelte var i hvertfall utspekulerte på lure penger av turister. En dag vi forlot hotellet kom det en kar gående bak oss. Ja han kunne fortelle at han var kokk på dette hotellet da, og ville så gjerne vise oss noen gode tilbud nedi byen. Altså, de er veldig PÅ og blir sure hvis en sier nei. De eldre, spesielt menn, tok ikke fem øre for å regelrett glo deg ned, som en annen bruker skrev; de er vel ikke vandt til å se folk som ser annerledes ut. Som sagt, mye kan være forandret på  disse årene!

Ellers er landet eksotisk og vakkert, så sånn sett er det verdt turen. For førstegangsreis og med små barn, så høres et all inclusive hotell lurt ut. Vi var i Agadir, Essaouira og Marrakech.

Kanskje litt som i egypt da: blide som smør når de vil selge deg noe til overpris og dritsure om man sier nei. Jeg syntes egypterne var ekle. Men det har jo noe med kultur å gjøre; de liker åpenbart kontant klare svar. Jeg prøvde men på: nei takk, kanskje en annen dag...   men det virket ikke. Selgeren fant meg igjen hver dag i håp om at «en annen dag » snart skulle komme... 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, man kan komme ut for slike i turistbyene. Man må ALDRI følge etter noen som "Bare skal vise deg noe!". Da drar de deg gjerne langt inn i medinaen, til en overpriset turistbutikk med "antikviteter". Si vennlig men bestemt "Nei takk!" 

Ellers er ikke marokkanske folk uvennlige, og de elsker å prute og bli prutet med. Bare gjør det med smil, for er man tverr, sur og uhøflig, så liker de det ikke. (Naturlig nok!) Pruter man med et smil, så får man gjerne te etterpå, selv om man har prutet beinhardt. Da okker og stønner de litt over at du har ruinert dem, men de gjør det med et smil. 

Jeg pleier å si at jeg bare kikker, med et smil. Det respekterer de fleste. 

Men ja, marokkanske mennesker, også kvinner, ser ofte mer direkte på deg enn vi nordmenn er vant til. Det er ikke ment uhøflig, de er bare slik. Direkte og nysgjerrig. De er slik mot hverandre også. Jeg forstår litt marokkansk, så jeg forstår gjerne hva de sier, om de sier noe om meg til sidemannen. Det går ofte på høyden min (jeg er endel høyere enn de fleste marokkanske kvinner). Når jeg da sier noe på marokkansk til kommentaren de sa, så ler de godt og synes det er fantastisk at jeg forsto. De blir ikke flau. 

• Liker 1
Skrevet

I Marrakesh er det mange som er ute etter å lure turister, så vær gjerne litt mer på vakt der. Folk som f.eks skal vise deg veien (mot betaling etterpå), guide deg, selge deg ting osv. Vi lærte etterhvert hvordan vi skulle takle alle disse, men det var ganske slitsomt i begynnelsen. Utenfor Marrakesh er de derimot mye vennligere. En del snakker engelsk i de store byene, men man kommer garantert lenger om man kan noen arabiske fraser eller litt fransk.

Skrevet

Mai er en god tid å reise på, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...