Gå til innhold

Hvor ofte benytter du deg av den ansatte i butikken? Trenger du ofte hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sniker meg inn i en butikk. Skulle hatt en sånn greie, vet akkurat hva jeg trenger, men vil titte litt først. En blond dame som har gjemt seg bak disken, kommer byksende mot deg som en raptor, med et hysterisk: "TRENGER DU HJELP!??". Jeg vet ikke de første sekundene om jeg skal tolke det frekt, som i at jeg ser sinnsyk ut og behøver medisinsk hjelp, eller om jeg skal bruke fornuften og bare forstå at hun snakker om varene i butikken. Velger det siste. "Nei, jeg bare ser litt, jeg", sier jeg tilbake. Ofte med et smil, jeg vil jo være hyggelig. For hun mener det jo godt. Såpass skjønner jeg. Men egentlig blir jeg irritert, for de dagene butikken faktisk ikke har det jeg ser etter og jeg må innom 10 forskjellige butikker så blir jeg møtt av det samme i hver eneste butikk. Innpåslitne selgere som skal snakke, spørre, få vite om jeg trenger hjelp. Si meg, er butikken din over gjennomsnittet uoversiktlig? Er det en kunst å handle tøy? De er ikke like ille som Fjordkraft, som omtrent tar kvelertak på deg idet du forsøker å snike deg stille forbi standen deres på kjøpesenteret, men jeg kjenner på noen av de samme følelsene når jeg går inn i en butikk og bare vil handle. Bare vil kjøpe det jeg trenger og tenke i fred og ro. 

Hvor ofte benytter du deg av "hjelpen" de tilbyr? Jeg opplever at jeg i 90% av tilfellene kan mer om det jeg skal kjøpe enn hva selgeren kan, så jeg takker nesten alltid nei med unntak av hvis jeg har ekstremt dårlig tid og må vite om de har en hvit skjorte, fort! Da spør jeg eller takker ja. 

Og til sist, ta dette med humor ;) Ikke vær så seriøs, jeg vet at de får beskjed om å stille kundene det spørsmålet og være litt "på",  men for enkelte av oss oppfattes det ofte som noe annet enn hyggelig, det oppfattes som stress og irritasjon. 

Litt inspirert av en jeg kjenner som klaget over at de ikke fikk hjelp i butikken, det har jeg sjeldent opplevd - heller det motsatte 

Anonymkode: 86ad5...177

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var da noe å irritere seg over det å. Si «nei takk jeg kikker litt» å så er det ute av verdenen. 

Anonymkode: 1bab3...8d1

• Liker 9
Skrevet

Jeg irriterer meg også over dette, jo mer "hjelpsomme" de er jo mindre penger legger jeg igjen.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

De får vell beskjed om det tenker jeg. Det værste er de som spør meg i det jeg skal betale (vi har sokker til 79,- også om du trenger) nei hadde jeg trengt sokker hadde det ligget på disken med de andre varene jeg ønsker kjøpe.

Anonymkode: 91789...21c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Setter pris på å bli sett når jeg selv er i butikker. 

Men når jeg sier jeg bare kikker og ikke vil ha hjelp, er det greit at de trekker unna. Men de kan gjerne bli i nærheten i tilfelle jeg trenger p spørre om noe.

Anonymkode: 9382d...2b5

Skrevet

Jeg synes det er helt greit at de spør. Det er tross alt jobben deres. De skal gjøre seg tilgjengelig for de som handler og da er det viktig å vise at de er det, og ikke står bak kassa og skravler med venninner, selv om noen gjør det også.

De kan ikke lukte hvem som vil ha hjelp eller ikke, så derfor må de spørre. Kanskje irriterende med de som spør flere ganger, men det er ikke ofte jeg opplever det.

Men nei, det er ikke ofte jeg trenger hjelp. Jeg er sånn som ofte vet hva jeg skal ha, og ofte har jeg sjekket på nett om de har akkurat den tingen jeg vil ha. Ellers foretrekker jeg å kikke og finne klær selv, men noen ganger er det ok med hjelp. Spesielt lengde på bukser, som kan være et problem, men jeg takker stort sett nei :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig plagsomt med disse høylytte påtatte overdrevent hyggelige og hjelpsomme. Det et så slitsom, da snur jeg og går ut igjen. Orker det ikke, la med få se i fred og ro.

Stoler heller inne på dem, de er selgere og jeg har opplev mye lav kompetanse.

Anonymkode: 8b6cd...bf5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er mye bedre med de som sier "si fra om jeg skal hjelpe deg", enn de som sier "trenger du hjelp?" og så stirrer på deg hele tiden mens du er der inne, og venter på at du skal slite med å finne frem siden du var så frekk å takke nei til hjelp. Gjerne de samme som når du da ser på en genser kommer snikende bort og forteller at den finnes i fire andre farge, med matchende bukse og sjal, og "vi har prøverom er borte, hvilken størrelse vil du ha? kom skal jeg ta den bort for deg". Nei jeg flykter takk. Jo mer påtrengende den ansatte er, jo fortere løper jeg ut av butikken uten å kjøpe noe. Og sånne "vi har disse sokkene til 79,- eller denne paraplyen til 59 eller disse hårstrikkene til 49,-" takker jeg aldri ja til, ville jeg hatt det hadde jeg tatt det, slutt å mase! Er jaggu ikke rart folk tyr til netthandel. 

Anonymkode: bf35f...25b

• Liker 12
Skrevet

Er det ikke ofte slik at når du ikke ønsker hjelp kan du lett bli litt irritert av de som spør, men hvis du virkelig trenger hjelp kan det føles som en hel evighet før man endelig blir sett av en butikkansatt, og da blir man irritert over dårlig service? :fnise:

Jeg liker å bli spurt, men det bør gå noen sekunder. De som spør før butikkdøra har lukket seg etter at jeg kom inn er litt for intense. Hvis jeg ønsker å kikke først, sier jeg gjerne noe slikt som «Jeg er egentlig bare ute og kikker, men jeg skal si fra hvis jeg lurer på noe.» Det bruker å bli tatt greit imot. Da får jeg som regel fred til å kikke rundt for meg selv uten å bli overfalt av sånne som AB...25b beskriver. De få gangene jeg har opplevd slike intenst innpåklengende selgere har jeg pleid å unngå butikken etterpå. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg blir irritert over dette selv, men biter tenna sammen og husker på at de mest sannsynlig har en sjef som krever at de skal gjøre dette. Lurer på hvilket salgsgeni som mente at det var en flott strategi og overfalle kundene sine 🙄 Veldig mange butikker krever at de ansatte skal være agressive, ellers mister de jobben. Vi får bare trøste oss med at de fleste selgere nok syntes det er like kleint som oss :P 

• Liker 3
Skrevet

Jeg får lyst å forlate butikken med en gang når de ansatte "angriper" med en gang jeg kommer inn døren. Si hei og vis at du er tilgjengelig , men la meg handle i fred. Så spør jeg om jeg om jeg lurer på noe.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De er pålagt dette. Noen misforstår. De spretter frem, så snart du har foten innafor dørstokken. Jeg har sagt til meg selv, gå aldri på en lørdag. Da står det 18 åringer der,  som har nada peiling. De er der, kun for å spe på lommeboken. Form og farge kan de ikke. Når du er 40 og de viser deg jeans som passer til en 12 åring.

I dag var jeg eks på en hobbybutikk. Skulle ha 4 artikler. De ante ikke hva det var  prøvde å forklare. Etter mye om og men fant jeg to av varene.

Sveiper innom Kid. Vi pusser opp, og vi skal ha gardiner og gardinstenger. Skal sy selv. Jeg spurte om diverse. Bånd til gardiner og hvordan sy ditt og datt. ???? Jeg venter til mandag, når kunnskapen er på plass 

Prøv å spør på en matbutikk etter hjelp. I ferskvareavdelingen står en fyr med kokkeklær. Han griller kylling, steker karbonader, div kyllingprodukter. Spør etter div kjøttstykker. Råd til tilbehør. Nada peiling. 

Anonymkode: 2d239...71d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er ålreit å få litt hjelp i blant, da sier jeg "ja jeg leter etter.." Om det så bare er en slik og sånn kjole til meg selv eller om det er en spesifikk gave. Sist så var det bok gave til ei jente på 12 år, før det igjen var det en julekjole til meg som gravid. Syns det er kjekt med litt hjelp i butikkene!

Anonymkode: 5664a...1f4

AnonymBruker
Skrevet

Innpåslitne og "hjelpsomme" butikkansatte medfører sterkt at jeg forlater butikken uten å handle. Vil jeg ha hjelp, så spør jeg da vel!

Dere bør notere dere dette, dere butikkansatte som skremmer vettet av kunder med den hyperaktive "hjelpen" deres!

Anonymkode: d1791...270

• Liker 7
Skrevet

Jeg snakker ofte med de butikkansatte, da jeg syntes det er hyggelig å prate med mennesker, og trener aktivt på å bli bedre til å interagere med andre mennesker.

Spesielt unge søte blide høns :nordvesta:

Skrevet

Jeg benytter meg av hjelpen i sikkert 40% av tilfellene jeg er i en butikk. Hvis jeg bare skal kikke sier jeg, "Jeg bare titter litt, takk". Eventuelt "Jeg er ute etter en olabukse, men jeg vil titte litt selv først." 

Null stress.

• Liker 1
Gjest Reputation
Skrevet

Først blir dere irriterte fordi vi sier hei, og så blir dere irriterte når vi ikke sier hei

Kunder altså :klaske:

Gjest making.a.mess
Skrevet

Det verste er dette med mersalg. På vita er de ekstreme. Durer du inn i butikken, finner hva du skal ha og vil betale så er det ALLTID spørsmål om : vi har tilbud på xx i dag. Skal jeg finne en til deg? Tenker mange blir satt ut av slike uforutsette og frekke salgstriks og sier ja kun fordi de blir overrumplet. 

Eller om man finner et fint plagg og skal betale: du MÅ bare ha med denne. Den matcher perfekt. -Greit at plaggene passer fint sammen, men det betyr ikke at jeg vil ha begge. 

Så ønsker jeg å se ifred. Betjeningen burde holde seg ved kassen så de er tilgjengelige om noen ønsker deres hjelp. Å følge etter en med hundretusen spørsmål man ikke har tarr stilling til er bare slitsomt. Svært mange går i butikken for å se. Det er bra også for butikkene for impulskjøp tjener de godt på så de burde la kunder få titte i ro og mak. 

AnonymBruker
Skrevet

Man blir pålagt det av ledelsen. Jeg har ikke noe imot å bli spurt om jeg trenger hjelp så lenge de trekker seg tilbake når jeg sier at jeg bare kikker. Jeg ber om hjelp hvis jeg ikke finner det jeg skal ha, eller dersom jeg har det travelt og ikke har tid til å lete gjennom hele butikken.

Det finnes dessuten en del folk som blir sure dersom de ikke får hjelp, noen tror også at butikkansatte er synske (Jeg sto jo og snakket med venninnen min i telefonen, du måtte vel skjønne at det betyr at jeg trengte hjelp til å finne en leopardfarget bluse i str. M og et svart skinnbelte)

Anonymkode: d287a...ace

• Liker 2
Gjest making.a.mess
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Innpåslitne og "hjelpsomme" butikkansatte medfører sterkt at jeg forlater butikken uten å handle. Vil jeg ha hjelp, så spør jeg da vel!

Dere bør notere dere dette, dere butikkansatte som skremmer vettet av kunder med den hyperaktive "hjelpen" deres!

Anonymkode: d1791...270

De er pålagt det av ledelsen desverre. Butikkansatte tjener så dårlig at de egentlig driter egentlig  i hvor mye de får solgt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...