AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #1 Skrevet 2. mars 2018 Jeg har bodd alene med barna i mange år og har stram økonomi, så jeg gruer meg veldig til den kommende konfirmasjonen denne våren. Det kommer til å bli veldig synlig for konfirmanten selv at hun ikke får like flotte gaver som en del av de andre konfirmantene. Hva gir man til eget barn i konfirmasjonsgave? Jeg vet jo selvsagt at dette varierer, er bare interessert i å høre hvordan andre løser det. Datteren min får festdrakt av meg, men jeg føler hun burde fått en gave i tillegg, men det klarer jeg ikke ved siden av utgiftene til selskapet. 😔 Anonymkode: 56edb...b0a
Gjest Cocosa Skrevet 2. mars 2018 #2 Skrevet 2. mars 2018 Festdrakt/bunad er en fantastisk gave! Det bør være nok i seg selv, og konfirmanten bør ha lært seg å sette pris på en slik gave. Men hvis du «må» ha noe i tillegg: hva med (bunad)ring, mor og datter-dag på spa, billetter til stand up eller konsert. Eller en toalettmappe fra Lulu med noe hudpleie hun liker?
Snabeltann Skrevet 2. mars 2018 #3 Skrevet 2. mars 2018 Da blir det selskap og drakt som blir gaven din helt greit det! Er sikker på at det gjelder flere, bare slikt man ikke snakker om datteren din har en flott mor som arrangerer, og ikke heller presser på at hun ikke får konfirmere seg. 6
Snabeltann Skrevet 2. mars 2018 #4 Skrevet 2. mars 2018 Om du føler du må gi noe i tillegg kan du f. Eks opprette en konto til henne med minibankkort, der du har automatisk trekk hver mnd på f. Eks 200 som blir "lommepenger". Samlet sett blir det mye, og så er det fint å ha litt penger som hun kan bruke til hva hun vil. 1
Grandidosa83 Skrevet 2. mars 2018 #5 Skrevet 2. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bodd alene med barna i mange år og har stram økonomi, så jeg gruer meg veldig til den kommende konfirmasjonen denne våren. Det kommer til å bli veldig synlig for konfirmanten selv at hun ikke får like flotte gaver som en del av de andre konfirmantene. Hva gir man til eget barn i konfirmasjonsgave? Jeg vet jo selvsagt at dette varierer, er bare interessert i å høre hvordan andre løser det. Datteren min får festdrakt av meg, men jeg føler hun burde fått en gave i tillegg, men det klarer jeg ikke ved siden av utgiftene til selskapet. 😔 Anonymkode: 56edb...b0a Kanskje du / dine foreldre har et smykke eller lignende du kan la gå i arv? Det er jo en gave som kan være bedre å få i arv enn nytt. Altenativt ville jeg gått for en opplevelse eller lignende. Aller sist: hun har nok skjønt at dere lever på et budsjett. Ergo skal du ikke bekymre deg for at dette skal bli en «øyeåpner». Fokuser på å lage en best mulig fest istedenfor! 1
Gjest Konditorfrue Skrevet 2. mars 2018 #6 Skrevet 2. mars 2018 3 minutter siden, Snabeltann skrev: Om du føler du må gi noe i tillegg kan du f. Eks opprette en konto til henne med minibankkort, der du har automatisk trekk hver mnd på f. Eks 200 som blir "lommepenger". Samlet sett blir det mye, og så er det fint å ha litt penger som hun kan bruke til hva hun vil. God ide👍
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #7 Skrevet 2. mars 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bodd alene med barna i mange år og har stram økonomi, så jeg gruer meg veldig til den kommende konfirmasjonen denne våren. Det kommer til å bli veldig synlig for konfirmanten selv at hun ikke får like flotte gaver som en del av de andre konfirmantene. Hva gir man til eget barn i konfirmasjonsgave? Jeg vet jo selvsagt at dette varierer, er bare interessert i å høre hvordan andre løser det. Datteren min får festdrakt av meg, men jeg føler hun burde fått en gave i tillegg, men det klarer jeg ikke ved siden av utgiftene til selskapet. 😔 Anonymkode: 56edb...b0a Festdrakt og selskap er flott gave! Det bør ikke være mer enn det, synes jeg! Så har gjestene som kommer med seg gaver. Ikke noe stress, ikke mer å tenke på Anonymkode: 02ba7...156 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #8 Skrevet 2. mars 2018 Hvor jeg kommer fra er festdrakt/bunad/dress og selskapet i seg selv gave fra foreldrene, tror ikke jeg kjenner noen som har fått en annen gave i tillegg. Anonymkode: 32587...872 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #9 Skrevet 2. mars 2018 Min får bunad og fest. Jeg har spart til dette siden hun ble født(200 kr i mnd) så slipper heldigvis innhugg i økonomien pga dette. Hun får ingen flere gaver av meg. Er det vanlig? Altså bunad med sølv blir fort 30-40 000 og festen kommer på rundt 50 000. Jeg og far betaler halvparten av festen hver. Anonymkode: 796c4...fbf 4
Gjest GoldenLioness Skrevet 2. mars 2018 #10 Skrevet 2. mars 2018 (endret) Synes det er mer enn nok jeg. Vi har råd til å gi han mangfoldige tusen, men det gidder vi ikke. Hva skal en fjortiss med så mye penger? Vi opprettet en sparekonto da han ble født og sparer 1000 Kr i mnd. I tillegg så går alt av pengegaver fra familie inn der. De pengene er øremerket til EK, billappen og større ting. Jeg ser ikke poenget med å kaste bort penger på én dag når kjernen av konfirmasjonen er en feiring som skal handle om å samle familie, ikke om hvilken tenåring som for størst og best gaver. Vi brukte ikke et øre på vårt eget bryllup engang. Vi giftet oss fordi vi ville vise vår kjærlighet til hverandre. Planen var Tinghuset og så stikke av en uke på ferie. Svigers var ikke helt enig i den planen og de insisterte på bryllupsmiddag og liten fest. Da måtte svigers selv stå for det da vi var ung og ikke hadde råd eller planer om en stor begivenhet. Vi kommer til å gi en gave i form av noe han ønsker seg. Synes bursdag og jul og en sånn spesiell dag er da en kan slå litt på stortrommen med en større og dyr gave uten at det skal ruinere økonomien. Han får nok en litt større pengesum som han kan disponere som han vil, men ikke mer enn noen tusenlapper da jeg tviler på at det blir noe så dyrt som en festdrakt da han mest sannsynlig kjører dress. Endret 2. mars 2018 av GoldenLioness
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #11 Skrevet 2. mars 2018 Mine foreldre hadde råd til å gi mye. Jeg fikk bunad og festen. Jeg fikk også et større beløp, men det ble satt rett inn på den låste kontoen for egenkapital til bolig. Så når noen spurte sa jeg bare at jeg fikk bunaden. Det var helt normalt, selv om jeg vokste opp i et ganske velstående nabolag. Både mine foreldre, og andre, var opptatt av å lære barna verdien av penger, selv om de kunne gi "alt" hele tiden. Anonymkode: 435e9...63a
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #12 Skrevet 2. mars 2018 Festdrakt og selskap er da en flott gave! Jeg syns ikke du skal gi noe mer, spesielt ikke hvis økonomien ikke strekker til. Dette forstår datteren, og hun forventer neppe noe mer. Mine foreldre hadde råd til mer, og jeg fikk bunad og fest. Bunad er selvsagt en dyr og flott gave, men jeg skjønner hva du mener med at mange får masse penger av foreldrene sine. Jeg syns festdrakt og selskap er mer enn bra nok, og du trenger ikke tenke på en ekstra gave. Hvis du likevel ikke klarer å slå deg til ro med dette kan et lite smykke være en fin symbolsk gave Anonymkode: 2cff9...cae
Minlillelykke Skrevet 2. mars 2018 #13 Skrevet 2. mars 2018 Jeg fikk bunad, sølv til bunaden og fest! Fantastisk gace jeg setter stir pris på 15 år senere😊
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #14 Skrevet 2. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min får bunad og fest. Jeg har spart til dette siden hun ble født(200 kr i mnd) så slipper heldigvis innhugg i økonomien pga dette. Hun får ingen flere gaver av meg. Er det vanlig? Altså bunad med sølv blir fort 30-40 000 og festen kommer på rundt 50 000. Jeg og far betaler halvparten av festen hver. Anonymkode: 796c4...fbf 50 000 på festen? Anonymkode: 02ba7...156 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #15 Skrevet 2. mars 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: 50 000 på festen? Anonymkode: 02ba7...156 Denne reagerte jeg også på. Arrangerte 30 årsdagen min for 34 000. Med leid lokale, innkjøpt tapas, to servitører og fri bar. 50 gjester. Skulle tru du kunne få til en konfirmasjon en god del rimeligere enn det? Bare baren og innleid personell var jo over halve regningen, og det er jo ikke vanlig i en konfirmasjon. Anonymkode: 435e9...63a 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #16 Skrevet 2. mars 2018 Min datter fikk 6000 kr utenom av meg, men hun fikk min fra vokste bunad og alt sølvet til så det ble ingen kostnader for meg der. Festen der leide vi lokale og koldtbord for 20 stk, ble 10000 kr til sammen som jeg og far delte utgiftene på. Synes vi slapp billig fra det. Anonymkode: 0aab5...106 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #17 Skrevet 2. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 50 000 på festen? Anonymkode: 02ba7...156 Grovt regnet 👍 785 kr per hode der vi har booket. Vi blir over 50 stk da både jeg og eksen er gift på nytt så blir fire familier. Anonymkode: 796c4...fbf 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #18 Skrevet 2. mars 2018 Jeg vokste opp med en alenemamma og min far bidro ikke med fem øre. En konfirmant er gammel nok til å forstå familiens økonomi, jeg visste mamma gjorde sitt beste og forventet ikke store gaver eller summer Jeg fikk en pengesum som gikk på sparekonto, mamma hadde bestilt mat og vi hadde selskapet hjemme (liten familie). En kjempefin dag! Anonymkode: 242c7...d17 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #19 Skrevet 2. mars 2018 Min datter fikk bunad av besteforeldrene. (Mine foreldre) Av meg og mannen min fikk hun 50.000,- i tillegg til festen som kostet 25.000,- Denne skulle også faren betale halvparten av, men det har ikke kommet noe derfra, og det er 2 år siden strax.. Gaven fra far og stemor var bunadsko... Anonymkode: c506b...576
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #20 Skrevet 2. mars 2018 Mine foreldre hadde råd til å gi meg dyr gave, men jeg fikk et fotoalbum og noen smykker etter min avdøde bestemor. Samt selskap hjemme med hjemmelaget mat, og hyggelig tale. Var veldig fornøyd. Skjønner ikke hva barn skal med så dyre gaver og dyre selskaper. Anonymkode: 074b8...06e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå