Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg lurer på sånn ca. hvor mye i stønader en familie på to barn og kun mor kan få i støtte fra Nav/Sosialen ?
Her er det  snakk vår egen familiesituasjon som liten hos en mor med "svekkede" arbeidsevner, som så å si aldri har jobbet én dag i sitt liv. 
Damen er ikke rusmisbruker eller invalid, men generelt sett bare "litt" vel grisk.

Er idag 24, og retrospektivt vet jeg at vi fikk i støtte med det som heter barnetrygd og barnebidrag, + sosialstønad for livsopphold, strøm, Tv-lisens osv. Det eneste vi fikk av nye klær var par plagg 2-3 ganger i året. I julen vet jeg at hun pleide å søke om ekstra "julestønad" til "gaver" o.l. som hun riktig nok aldri kjøpte inn.
Bakgrunnen for spørsmålet er at verken jeg eller bror aldri feiret bursdager/jul eller har fått gaver. Vi dro ikke på vennebursdager. Ei fikk vi delta i fritidsaktiviteter, leirskole, eller skoleturer som kostet kroner. Ikke dro vi på ferier heller.
Finnes det en kalkulatorside for utregning av de ulike postene mon tro?

På forhånd takk :)

Anonymkode: cc30d...10d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ting var annerledes før, en alenemor med barn fikk ut summer en alenemor i 2018 kan se langt etter.

Hva er det du vil med denne informasjonen? Du hadde det ikke greit som barn, ok velkommen i klubben. Når man tipper 20 så må man komme seg videre. 

Anonymkode: e00e6...3ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg lurer på sånn ca. hvor mye i stønader en familie på to barn og kun mor kan få i støtte fra Nav/Sosialen ?
Her er det  snakk vår egen familiesituasjon som liten hos en mor med "svekkede" arbeidsevner, som så å si aldri har jobbet én dag i sitt liv. 
Damen er ikke rusmisbruker eller invalid, men generelt sett bare "litt" vel grisk.

Er idag 24, og retrospektivt vet jeg at vi fikk i støtte med det som heter barnetrygd og barnebidrag, + sosialstønad for livsopphold, strøm, Tv-lisens osv. Det eneste vi fikk av nye klær var par plagg 2-3 ganger i året. I julen vet jeg at hun pleide å søke om ekstra "julestønad" til "gaver" o.l. som hun riktig nok aldri kjøpte inn.
Bakgrunnen for spørsmålet er at verken jeg eller bror aldri feiret bursdager/jul eller har fått gaver. Vi dro ikke på vennebursdager. Ei fikk vi delta i fritidsaktiviteter, leirskole, eller skoleturer som kostet kroner. Ikke dro vi på ferier heller.
Finnes det en kalkulatorside for utregning av de ulike postene mon tro?

På forhånd takk :)

Sosialstønader er behovsprøvd og hver eneste kommune i hele landet har helt sine egne bestemmeleser for hvor mye livsopphold og andre satser kommunen yter. Så om noen svarer deg x + y kroner i vår kommune, så trenger ikke summene å være i nærheten av det som ble gitt eller gis i dag. 

Er det snakk om din mor? Da kan du når hun er død be om innsyn i hennes mappe hos det aktuelle sosialkontoret. I dag ligger nok mappen i et fjernarkiv. Og om du får innsyn kommer helt an på begrunnelsen din og vurderingen til de som svarer. 

Anonymkode: e002d...ffa

Skrevet

Hva er problemet? Mener du at dere barna fikk for lite? Det var vel vanlig også dengang at stønadene ikke rakk til ferier og gaver. Men litt ekstra til julemat fikk dere vel? Og fikk mor bidrag fra far?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ting var annerledes før, en alenemor med barn fikk ut summer en alenemor i 2018 kan se langt etter.

Hva er det du vil med denne informasjonen? Du hadde det ikke greit som barn, ok velkommen i klubben. Når man tipper 20 så må man komme seg videre. 

Anonymkode: e00e6...3ed

Som noenogtyveåring er jeg idag mer reflekterende og nysgjerrig og stiller spørsmål jeg ikke satt med da jeg var fjorten. Spørsmål som hun ikke vil svare på. Da velger jeg andre veier.
Hva jeg skal med denne informasjonen? Virker jeg faretruende? Du høres litt bitter ut til å være i denne "klubben". Det er nemlig ikke jeg, men mer heller nysgjerrig, og informasjonsøkende ang. barn og oppvekst, nå og da. Kommet meg videre har jeg gjort, og meget langt har jeg kommet ;) Håper du har det bra.

2 minutter siden, Kontormus skrev:

Hva er problemet? Mener du at dere barna fikk for lite? Det var vel vanlig også dengang at stønadene ikke rakk til ferier og gaver. Men litt ekstra til julemat fikk dere vel? Og fikk mor bidrag fra far?

Far gikk bort tidlig.
Mitt spørsmål var mer heller om hva som er "normalt" i kr. Men ser nå at det er et umulig spørsmål mtp at hver husholdning blir behovsprøvd, slik jeg leste jeg lengre oppe. 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far gikk bort tidlig.
Mitt spørsmål var mer heller om hva som er "normalt" i kr. Men ser nå at det er et umulig spørsmål mtp at hver husholdning blir behovsprøvd, slik jeg leste jeg lengre oppe. 

Sosialstønad ble nok beregnet ut fra hvilke utgifter hadde. Fortrinnsvis boutgifter (husleie og strøm). Det var ikke rom for mye i budsjettene til stønadsmottagere på 90-tallet heller.

Skrevet (endret)

Velferdssystemet endrer seg hele tiden over tid, så det er vanskelig å uttale seg om hvordan det var når du var liten. Jeg er litt eldre enn deg og hadde ikke foreldre som gikk på sosialkontoret. Jeg fant litt frem på nettet nå og det jeg finner ut ihvertfall er at de som levde på sosialstønad på 90-tallet, de hadde det jævlig trangt.

Det jeg kan si til deg er at mange av de tingene du ramser opp, som dere ikke fikk, det får ikke barn som har foreldre på sosialstønad den dag i dag. Det er ikke rom for ferie, fritidsaktiviteter, leirskole eller skoleturer. Jeg tror ikke de tar hensyn til bursdager nå heller, men skal ikke være helt bastant på akkurat den. Frelsearmeen har klesutdeling og matutdeling. Den blir brukt. Mennesker henter klær til barna sine, henter mat til barna sine. Sosialstønad er ment til å være en kortvarig stønad som skal gi tak over hodet og mat på bordet for en kort periode. Det har aldri vært ment at mennesker skal leve på den år etter år. 

Edit: Jeg kom til å tenke på. Det jeg har hørt selv fra jeg var liten var at barnehagen og SFO kostet mye mer enn de gjør i dag og at barnetrygden lå på det samme nivået den gangen også. 

Endret av SesameStreet
AnonymBruker
Skrevet

Har din far gått bort, vil jeg tro din mor har fått enkepensjon? 

Barn får barnetrygd og når en forelder har dødd får barna barnepensjon i tillegg til barnetrygd. 

Din mor har nok fått uføretrygd, da tror jeg ikke hun får enkelpensjon i tillegg men hun har nok fått barnetillegg i sin uførepensjon. (Nå uføretrygd.) Som enslig forsørger har nok din mor fått barnetrygd men ikke barnepensjon for ett barn ekstra. Om hun har fått bostøtte i tillegg avhenger jo av hvordan dere har bodd. 

Jeg vil tro din mors hovedinntekt kommer fra det som før het Trygdekontor. Om hun har fått supplerende sosialstønad til ekstrautgifter er jeg usikker på. Hun kan også ha fått forsikringsutbetalinger fra din far dersom han eller hans arbeidsgiver har hatt forsikringer. Kommer an på hva og hvor han har jobbet. I stat og kommune er "dødelire" vanlig. Fagforeningsmedlemskap kan og føre til utbetalinger ved død. 

Tallene for barnetrygd og barnepensjon i tillegg til uføretrygd med to barn å forsørge vil jeg tro ligger tilgjengelig ved bruk av google, alternativt er mulig å finne på ssb.no

Anonymkode: e002d...ffa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...