Gjest kenneth Skrevet 14. februar 2005 #1 Skrevet 14. februar 2005 Av og til føler jeg meg skikkelig dum. Det er når jeg deltar på en happening/rituale, og i ettertid tenker "hva dreide det seg egentlig om?". (Kanskje sammenfallende med veeldig mange studenter som boikotter prøver nå om dagen...) Nå er jeg uansett ingen tilhenger av V-dagen, men like fullt gjorde jeg en happening-research, og ble litt klokere. Hvem av dere befinner dere i samme bås? Hvem "feirer"/deltar i ritualet uten å ha peiling på den bakenforliggende historien?
Arkana Skrevet 14. februar 2005 #2 Skrevet 14. februar 2005 Trenger man å vite så mye om bakgrunnen da? Holder det ikke at det er en dag hvor man feirer kjærligheten?
Hu i Svingen Skrevet 14. februar 2005 #4 Skrevet 14. februar 2005 For å snu på det: Jeg mener at Valentines day (det ligger jo i ordet) er en kommersiell jippo fra handelsstanden. Det er en tradisjon uten røtter i Norge, og jeg ser derfor ingen grunn til å markere dagen. Vil man hylle kjærligheten er jubileer eller en passende valgt dag like bra. Har forøvrig ingen problemer med at andre kaster seg på Amerikabølgen...
Amanja Skrevet 14. februar 2005 #5 Skrevet 14. februar 2005 Handelsstanden feirer Valentine's day, som forøvrig er en amerikansk og ganske tåpelig tradisjon, da det faktisk finnes mennesker som ikke har noen de kan få gaver og hjerter og roser og kort av. Syns ikke det er nødvendig å minne dem på det. Jeg feirer IKKE Valentine's day, og har bedt kjæresten min om å ikke kjøpe noe som helst til meg.
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #6 Skrevet 14. februar 2005 Valentindagen er kke innstiftet av den amerikanske handelsstanden, ei heller av postvesenet, selv om begge liker å "melke den" for det de kan. Valentinerdagen er jo faktsik meget mye eldre enn den amerikanske handelsstanden, et par tusen år gammel, stammer fra Valentin, en munk som skrev brev til sin kjære... Derfor skriver vi brev/kort til våre kjære, og feirer den kjærligehten han ble dødsdømt for. Det er ikke en dag pga handelsstanden i amerika, og de som tror det "fordømmer" altså en dag uten å vite hva det handler om... Jeg "feirer" denne dagen med et kort til min kjære, for å markere den kjærligheten vi har, og å glede meg over at vi har hverandre, og er fri til å elske hverandre. Det er ikke snakk om penger, kjærlighet kan ikke kjøpes. Kortet laget jeg selv, med kjærlighet. At handelsstanden har "adoptert" denne dagen, det er jo naturlig, men dersom vi heller feirer den slik den opprinnelig oppsto, så får vi feire kjærligheten, og fjernet oss fra denne tanken om at valentindagen handler om hva som kan kjøpes, to fluer i ett smekk
Hu i Svingen Skrevet 14. februar 2005 #7 Skrevet 14. februar 2005 Valentinerdagen er jo faktsik meget mye eldre enn den amerikanske handelsstanden, et par tusen år gammel, stammer fra Valentin, en munk som skrev brev til sin kjære... Derfor skriver vi brev/kort til våre kjære, og feirer den kjærligehten han ble dødsdømt for. Det er ikke en dag pga handelsstanden i amerika, og de som tror det "fordømmer" altså en dag uten å vite hva det handler om... Det er en tradisjon i USA, men i Norge er det ikke det, og jeg mener derfor at HER er det en melkeku for handelsstanden. Beklager at jeg ikke var tydeligere i sted.
Dina Skrevet 14. februar 2005 #8 Skrevet 14. februar 2005 For å snu på det: Jeg mener at Valentines day (det ligger jo i ordet) er en kommersiell jippo fra handelsstanden. Det er en tradisjon uten røtter i Norge, og jeg ser derfor ingen grunn til å markere dagen. Vil man hylle kjærligheten er jubileer eller en passende valgt dag like bra. Har forøvrig ingen problemer med at andre kaster seg på Amerikabølgen... 100% enig med deg! Vi feirer ikke Valentines Day, men gir hverandre mye oppmerksomhet ellers! Syns det er mye koseligere å få blomster helt "uten anledning" fordi min kjære plutselig finner ut at han vil glede meg, enn akkurat denne datoen, da alle "må" gjøre det! Jeg fikk langstilkede røde roser levert på døra for 3-4 uker siden, "just like that", og det var kjempekoselig! Men, som sagt over, jeg har selvfølgelig heller ingenting i mot at andre syns Valentines Day er koselig, og ønsker å gjøre stas på hverandre denne dagen!
Angelica Skrevet 15. februar 2005 #10 Skrevet 15. februar 2005 Aldri feiret eller markert Valentins dagen på noen som helst måte. Synes den er litt "fjortis" aktig, med alle bamser og hjerter og dill dall..
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2005 #11 Skrevet 15. februar 2005 Aldri feiret eller markert Valentins dagen på noen som helst måte. Synes den er litt "fjortis" aktig' date=' med alle bamser og hjerter og dill dall..[/quote']
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå