Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på skolen og fikk en liten "gjeng". Jeg pendler og jobber så mye ved siden av studiene at jeg ikke har hatt tid til å sitte så mye på skolen og dilte, eller surre. Jeg tar også noen ekstra fag. Jeg drar på skolen, blir ferdig med skole og dra hjem eller på jobb. 

Jeg tenkte at jeg kom til å bli invitert på det sosiale uten om skolen med disse jentene likevel. I begynnelsen var jeg naturlig invitert, de spurte alltid om jeg skulle bli med. Jeg var nesten også alltid med både på fester, middager osv det første halvåret.

I det siste har ingen av de holdt kontakt. Jeg ser på snap og instagram at de finner på ting sammen, går ut og spiser, men jeg blir ikke invitert lenger. Jeg har jo "meldt meg ut" litt selv, men syntes likevel det er litt rart å ikke bli invitert. 

Sånn som ting er nå føler jeg at ikke kommer til å ha noen venner på studiet :( Kan selvfølgelig prøve å få nye senere, men syntes det er en uting at det er forventet at man skal sitte masse på skolen og være i alle forelesninger for å få venner. Jeg personlig får ingenting ut av å være i forelesning for eksempel, og blir bare trøtt og skolelei og jobber bedre på egenhånd. Liker bedre å sitte hjemme og lese, konsentrerer meg mye bedre. 

Anonymkode: 01dd4...22c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at det er kjipt å bli utelatt, men samtidig er det jo på skolen man blir kjent og danner grunnlaget for det som skjer utenfor skolen. Det er klart at folk som sitter i forelesning sammen, spiser lunsj sammen, leser sammen og gjerne diskuterer fag sammen får en annen tilhørighet enn du som knapt er innom (i alle fall slik du fremstiller det). Hvis du vil bli mer inkludert må du være mer tilstede og bidra med noe i gruppen du også, hvorfor forventer du f,eks at de skal invitere deg, hvorfor inviterer du ikke selv? På mitt studium var vi få i klassen, noen var knapt til stede mens andre var der hver dag. Vi som var der hver dag snakket gjerne om ting som endte med avtaler om å gjøre noe, f.eks at vi snakker om quiz, noen sier vi burde gå en gang og en annen sier at det er quiz på bar Z i morgen, og så blir man enig om å gå der. Da er det ikke alltid naturlig å invitere med alle i gruppen. Vi hadde også forelsning frem til lunsj mange dager, de som ble igjen og spiste sammen ble jo bedre kjent enn de som løp ut døren med en gang. Tro nok løsningen er å være mer tilstede.

Anonymkode: 73dab...878

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan selvfølgelig prøve å få nye senere, men syntes det er en uting at det er forventet at man skal sitte masse på skolen og være i alle forelesninger for å få venner.

Men hvordan forventer du å bli kjent med folk, få venner og bli inkludert i det sosiale når du ikke er tilstede? Det er ikke sånn at du legger inn en innsats de første månedene og så er for evig inkludert i alt. Hvis du knapt er med på forelesningene og hvertfall aldri blir sittende og skravle eller spise lunsj etterpå sender du jo signaler om at du ikke er så interessert - det er der vennskap oppstår. Det meste av sosiale ting som skjedde da jeg var student oppsto ganske spontant, var du ikke til stede da planene ble lagt - og særlig hvis du sjelden var til stede uansett - var det slett ikke sikkert av noen tenkte på å informere deg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...