Aurora20 Skrevet 14. februar 2005 #1 Skrevet 14. februar 2005 Har en samboer som er prestesønn, og som selvfølgelig karakteriserer seg som en kristen. Det blir en del diskusjoner selvfølgelig, i og med at jeg ser på meg selv som en ikke-kristen. Vi bor sammen uten å være gift, har sex, han drikker alkohol og røyker t.o.m. hasj av og til. Kaller dere ham kristen? Kan hvem som helst kalle seg for kristen? Det synes ikke jeg. Mange som har misforstått, deriblant George W. Bush....
Gjest Rimfrost Skrevet 14. februar 2005 #2 Skrevet 14. februar 2005 Ja så lenge han tror på at den kristne guden finnes er han kristen (i mine øyne) Om han er en "god" kristen eller ikke blir vel opp til andre kristne/han selv å avgjøre....
Gjest gjest1 Skrevet 15. februar 2005 #3 Skrevet 15. februar 2005 Å tro at Kristus var guds sønn er vel å være kristen. Personlig mener jeg at skal man kalle seg kristen, bør man leve etter kristi lære. Hobbyreligiøse/søndagsreligiøse har jeg ikke sansen for. Og det finnes de som tror på Gud uten å være kristne - notat til deg over her - jødene for eksempel. De tror på den samme guden som "oss", men de er ikke kristne for de tror ikke at Jesus var Messias.
Gjest Rimfrost Skrevet 15. februar 2005 #4 Skrevet 15. februar 2005 Nei det stemmer. Uttrykte meg feil. Å tro at jesus var guds sønn, DET er å være kristen. Tror man så tror man. Synes ikke man trenger å gå i kirken for å være kristen.
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #5 Skrevet 15. februar 2005 Dersom man tror at jesus var Guds sønn, ja da er man kristen. Tror man ikke det, da er man ikke kristen. Det har ikke noe å gjøre med om han er samboer eller har sex. En annen ting er hvordan denslags stiller seg i forhold til hans "religiøse samvittighet". Jeg ser ingen grunn til at noen skal nekte meg å kalle meg kristen selv om jeg har samboer. Religion har med TRO å gjøre.
Gjest KFD Skrevet 27. februar 2005 #6 Skrevet 27. februar 2005 Jeg ser ingen grunn til at noen skal nekte meg å kalle meg kristen selv om jeg har samboer. Religion har med TRO å gjøre. Men hvis du trodde hardt nok ville ikke du ha vært samboer, for du hadde ment det var i mot Guds vilje. Det er ingen tvil om at du er kristen, men en svært utvannet kristen som sansynligvis leser litt lite i bibelen og kanskje attpåtil sitter hjemme på søndagene. Slikt blir det ikke evig frelse av. Jeg er ateist, og diskuterer ofte religion og leser også en del i bibelen. Når jeg så konfronterer kristne med hva bibelen sier om dette og hint, ja da er det på med hørselsvernet. De nekter å høre på hva jeg sier, og de nekter å lese bibelen.
liv Skrevet 27. februar 2005 #7 Skrevet 27. februar 2005 Men hvis du trodde hardt nok ville ikke du ha vært samboer, for du hadde ment det var i mot Guds vilje. Tro hardt nok? Enten så tror man, tviler eller ikke tror.. Man må da ikke gå i kirken hver søndag og leve i sølibat for å gå under definisjonen kristen. Alle har sin variant av sin kristne tro og folk får gjøre som de føler for.
Cand alt Skrevet 27. februar 2005 #8 Skrevet 27. februar 2005 Hva er problemet? Hver og enkelt må da få definere seg selv og hva den definisjonen innebærer er et personlig valg.
Gjest KFD Skrevet 27. februar 2005 #9 Skrevet 27. februar 2005 Alle har sin variant av sin kristne tro og folk får gjøre som de føler for. Slikt blir det ikke frelse av. Kristendommen er jo nettopp en religion som er tuftet på regler og snakk om rettroenhet. Det har aldri vært meningen at alle skulle "gjøre som de ville". Se hva Jesus sier: Matt 7:21 Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre! skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje.
Cherubino Skrevet 27. februar 2005 #10 Skrevet 27. februar 2005 Røyke hasj? Tja., mange kristne virker jo som om de har røyka sokkene sine til tider.
Gjest Bellatrix Skrevet 27. februar 2005 #11 Skrevet 27. februar 2005 Å være kristen handler om å tro. Og vi trenger ikke gjøre noe for at Gud skal elske oss. Jesus kom med nåden. Ikke at vi skal drite i hvordan vi oppfører oss, men vi trenger ikke lever som noen dumme slaver heller. Forresten litt interessant at det er en ateis som uttaler seg sterkest om hvordan kristne skal være.
Gjest TomKrus Skrevet 27. februar 2005 #12 Skrevet 27. februar 2005 Liker at kirka begynner å få litt bein i nesa nå, og sier nok er nok! i innstilling av ny Oslo-biskop. Kan ikke fly rundt med flipfloppere som Staalseth. Selv ateistene liker ham jo. Nei, nå må vi tilbake til hva kristendommen er. Det er ingen poppis-konkurranse.
Gjest KFD Skrevet 27. februar 2005 #13 Skrevet 27. februar 2005 Forresten litt interessant at det er en ateis som uttaler seg sterkest om hvordan kristne skal være. Ikke så rart. Virker nemlig til at ateister er litt flinkere til å lese bibelen enn det kristne er.
Gjest Embla s Skrevet 27. februar 2005 #14 Skrevet 27. februar 2005 Selvfølgelig kan hvem som helst si de er kristne! Det er da mange måter å praktisere kristendom på (jamfør katolikker, protestanter, Jehovas vitner, mormonere, OKS, Pinsevenner, indremisjon, etc). Hvis man tror på Jesus som frelser og Guds sønn, er man en kristen. Hvordan man velger å leve er noe annet.
Gjest aoa Skrevet 27. februar 2005 #15 Skrevet 27. februar 2005 Ikke så rart. Virker nemlig til at ateister er litt flinkere til å lese bibelen enn det kristne er. Hvis dette er skrevet for å provosere, er du teit. Hvis du faktisk tror det du skriver, bør du se deg litt om. Eventuelt forklare litt nærmere hva du mener.
Gjest KFD Skrevet 28. februar 2005 #16 Skrevet 28. februar 2005 Hvis dette er skrevet for å provosere, er du teit. Hvis du faktisk tror det du skriver, bør du se deg litt om. Eventuelt forklare litt nærmere hva du mener. Med glede. Jeg diskuterer mye religion med folk, og min erfaring er at når jeg flekker opp bibelen, så blir de kristne svar skyldige. De leser rett og slett ikke bibelen, og har ikke evne til å motbevise hva jeg sier. De kommer med standardsvar som lett lar seg motbevise ved å gå til bibelen, og spesielt Jesus. Man får gjerne høre om Joh. 3:14 opp og i mente, men dette er jo ikke noe annet enn et tomt slagord. Kristne har rett og slett lite kunnskap om hvorfor de er kristne. De bare er kristne fordi de ble født inn i det, eller fordi ett eller annet har skjedd som de ikke kan forklare. Og så finner de på noe. Det er lett å være kristen tydeligvis, men det blir jævlig hult når det er såpass stor forskjell mellom de kristnes eget liv og hva man kan lese ut av kristendommen. Hvorfor er det så få kristne som tenker at "Det som står her strider faktisk mot min overbevisning" når det ser noe slikt i stedet for "Uffja, det var sikkert ikke sånn det var ment og dette er jo tross alt 2005". De kristne går rundt og tror på en versjon av kristendommen som har vært drøvtygget i 2000 år og som begynner å bli veldig ulik det opprinnelige. Og ikke gjør de noe forsøk på å finne ut hva som var meningen. De bare godtar den simple barnetroen uten videre, og kjefter på "mørkemennene" som faktisk tror på bibelen.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2005 #17 Skrevet 1. mars 2005 Det er godt å sjå du ikkje skjer alle kristne over ein kam og snakkar om "dei kristne" ut i frå dei enkelte du har diskutert med...
Anglofil Skrevet 1. mars 2005 #18 Skrevet 1. mars 2005 Ja, for meg er en kristen en som tror på Gud og Jesus. Jeg ser på bibelen som en veiledning og ikke som noe absolutt. Jeg mener det ligger mer i samvittigheten og det mentale, og det var jo nettopp derfor Martin Luther brøt med paven, fordi man ikke kunne kjøpe seg fri fra sine synder ved å bare gjøre gode handlinger. Mvh Yvonne
Gjest Gjesta Skrevet 3. mars 2005 #19 Skrevet 3. mars 2005 Jeg vil vel si at han er kristen...Jeg kaller meg selv kristen og har alltid gjort det, selv om jeg også har gjort /gjør ting som er i uoverstemmelse med Bibelen..Hovedsaken er vel om du tror på Jesus eller ikke.. Jeg prøver å leve litt riktig, men jeg faller mye igjennom selv , så jeg vet ikke, men hadde blitt provosert om jeg ikke fikk lov til å kalle meg kristen lenger....
Gjest Catwoman Skrevet 3. mars 2005 #20 Skrevet 3. mars 2005 Tror man på Gud og Jesus er man kristen mener jeg. Man trenger ikke nødvendigvis lese og være enig i alt som står i bibelen, man kan godt ta seg en fest med alkohol, røyke, ha sex før ekteskap, være samboer etc etc, syns ikke det spiller noen rolle på om man er kristen eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå